Procesy logistyczne w polskich firmach, szczególnie po wejściu Polski do UE, stają się coraz bardziej złożone. Sprawność procesów na poziomie 95-97 proc., osiągana dzięki obecnie dostępnym systemom IT, często już nie wystarcza, aby zachować pożądaną rentowność. Optymalizacja, podwyższanie sprawności, wreszcie obniżanie strat wymagają coraz dalej idącej integracji z systemami, które wspierają procesy logistyczne. Istnieje potrzeba coraz większej kontroli, śledzenia, szybkiej decyzji, delegowania, weryfikacji — a to wszystko w czasie rzeczywistym. W takich sytuacjach zastosowanie mają technologie znakowania (kod kreskowy, RFID) i automatycznej identyfikacji, praca mobilna na terminalach oraz komunikacja bezprzewodowa. Pozwalają one połączyć system z procesem dokładnie w miejscu i czasie, gdzie zachodzi dany proces.
Ocena opłacalności zastosowania technologii integrujących proces logistyczny z systemem IT jest trudna. Wymaga ona przede wszystkim dogłębnej analizy sprawności procesów. Ponadto, konieczna jest ocena ryzyka i ograniczeń związanych z doborem technologii, urządzeń, sposobu wymiany danych oraz integracji z systemem głównym. Brak tego rodzaju ocen i analiz jest przyczyną błędnych i kosztownych decyzji. Problem skuteczności integracji pojawia się najczęściej przy łączeniu różnych technologii, urządzeń, systemów i procesów. Łatwo może dojść wtedy do kanibalizacji efektów i korzyści, chociażby poprzez nieoptymalny dobór urządzeń, mało stabilną wymianę danych lub też wysokie koszty administracji.
Stąd rosnące znaczenie middleware, czyli oprogramowania pośredniczącego w integracji procesów logistycznych, będącego spoiwem łączonych elementów. Każda firma, produkt czy łańcuch dostaw stanowią zestaw procesów logistycznych o unikalnej charakterystyce. Oznacza to unikalną za każdym razem integrację obejmującą różniące się od siebie funkcjonalności i urządzenia oraz różny zakres odpowiedzialności ludzi i systemu. Oprogramowanie klasy middleware musi odpowiedzieć na unikalny zestaw wymagań, aby inwestycja przyniosła oczekiwany efekt. Jakie to wymagania?
Niezawodność ma kluczowe znaczenie w procesach logistycznych. Przy zastosowaniu wielu urządzeń, łączności radiowej lub GPRS oraz terminali zasilanych przez baterie, middleware musi eliminować ryzyko zatrzymania pracy czy też utraty danych oraz wspierać szybkie i zdalne rozwiązywanie problemów. Ponadto, potrzebna jest gwarancja, że rozwiązanie może łatwo i tanio rozwijać się wraz ze zmieniającymi się potrzebami biznesowymi. Stąd imperatyw niezależności middleware od marki, typu sprzętu, medium komunikacji czy też systemu nadrzędnego ERP, SCM lub WMS. Możliwości sprzętu i systemu powinny być optymalnie wykorzystane. W praktyce często się bowiem zdarza np. dublowanie mocy obliczeniowej serwera i terminali przenośnych albo stosowanie zawodnych w logistyce technologii. Ponadto, przy pracy zdalnej, na znaczeniu zyskuje bezpieczeństwo. Dane i system zawsze muszą znajdować się we właściwych rękach. Nie mniej ważna jest także szczegółowa informacja o operacjach i czynnościach wykonanych przez uczestników procesu. Dostęp do takiej informacji w czasie rzeczywistym powoduje wzrost świadomości kadry zarządzającej procesem i wzrost odpowiedzialności personelu wykonawczego.
Bartosz Jacyna, partner ds. relacji biznesowych w spółce Logisys