Rząd ułatwi życie przedsiębiorcom

Anna GołasaAnna Gołasa
opublikowano: 2013-09-13 00:00

Przepisy: Blisko 400 mln zł rocznie mogą zyskać małe i średnie firmy dzięki Ustawie o ułatwieniu warunków wykonywania działalności gospodarczej. Korzyści te wynikają z ograniczenia kosztów administracyjnych

Ministerstwo Gospodarki opracowało projekt ustawy, której celem jest poprawa warunków prowadzenia własnego biznesu w Polsce. Dokument przewiduje zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obciążeń administracyjnych oraz uproszczenie przepisów, stanowiących barierę dla rozwoju przedsiębiorczości.

BĘDZIE PROŚCIEJ I TANIEJ: Zmiany zaproponowane przez Ministerstwo Gospodarki wpłyną na obniżenie kosztów związanych z rozpoczęciem i prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce — mówi Dagmara Turyk, menedżer w dziale prawno- -podatkowym PwC. [FOT. ARC]
BĘDZIE PROŚCIEJ I TANIEJ: Zmiany zaproponowane przez Ministerstwo Gospodarki wpłyną na obniżenie kosztów związanych z rozpoczęciem i prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce — mówi Dagmara Turyk, menedżer w dziale prawno- -podatkowym PwC. [FOT. ARC]
None
None

Przegląd opinii

Na potrzeby prac legislacyjnych Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, na zlecenie Ministerstwa Gospodarki, realizuje pilotażowy projekt — „Test MSP”, którego celem jest określenie wpływu ustawy na małe i średnie przedsiębiorstwa oraz dostosowanie proponowanych rozwiązań do ich potrzeb i możliwości. Do przeprowadzenia testu wykorzystano różnorodne metody badawcze, w tym analizę danych statystycznych GUS oraz konsultacje z ekspertami Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Finansów, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, Centrum Analitycznego Administracji Celnej, Poczty Polskiej oraz Głównego Urzędu Statystycznego, a także z podmiotami certyfikującymi podpis elektroniczny.

Konsultowano się także z przedsiębiorcami z sektora MŚP. Wykorzystano w tym celu ankietę online, którą zamieszczono na stronach internetowych PARP oraz rozpowszechniono poprzez sieć KSU, Regionalne Instytucje Finansujące, ośrodek Enterprise Europe Network, organizacje pracodawców oraz izby i stowarzyszenia przedsiębiorców. Do 15 lipca 2013 r. w analizie uwzględniono 290 poprawnie wypełnionych ankiet, a na wszystkie pytania dotyczące sześciu konsultowanych regulacji odpowiedziało 78 respondentów.

Należy jednak zaznaczyć, że wyniki ankiety nie są reprezentatywne dla całego środowiska MŚP. Blisko dwie trzecie respondentów (64 proc.) stanowiły mikroprzedsiębiorstwa, 18 proc. — małe przedsiębiorstwa, 14 proc. — firmy średnie, a 4 proc. — duże.

Szansa na oszczędności

Jedną z najważniejszych zmian, przewidzianych w projekcie ustawy, jest zniesienie obowiązku sprawdzania do 30 kwietnia prawidłowości danych przekazanych do ZUS w miesięcznych raportach imiennych. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości przedsiębiorca ma obecnie obowiązek złożenia korekty takich raportów w ciągu tygodnia. Zaniedbania w tym względzie wiążą się z możliwością nałożenia na niego grzywny w wysokości do 5 tys. zł.

— Twórcy projektu ustawy uznali obowiązek weryfikacji w terminie do 30 kwietnia za niepotrzebne obciążenie dla przedsiębiorców, które naraża ich tylko na sankcję nieadekwatną do wagi nieprawidłowości, a nie ma w praktyce większego wpływu na ostateczną poprawność indywidualnego konta osoby ubezpieczonej w ZUS. Po zmianie przepisów przedsiębiorcy w dalszym ciągu będą mieli obowiązek korygowania danych przekazywanych ZUS w przypadku stwierdzenia w nich nieprawidłowości i w dalszym ciągu będą podlegać grzywnie za zgłaszanie nieprawdziwych danych, termin 30 kwietnia przestanie jednak mieć znaczenie — mówi Łukasz Kupiec, ekspert podatkowy KPMG w Polsce.

Według badania sondażowego PARP, regulacja ma wpływ na działalność blisko 1,8 mln MŚP. Dzięki proponowanej zmianie przepisów będą one mogły zaoszczędzić 341,9 mln zł rocznie. Kolejną istotną zmianą, zawartą w projekcie Ministerstwa Gospodarki, jest zniesienie obowiązku potwierdzania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

Obecnie przedsiębiorcy (podatnicy VAT) przed podjęciem działalności gospodarczej muszą złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, na podstawie którego urząd rejestruje podatnika i potwierdza ten fakt. Warto zaznaczyć, że potwierdzenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 170 zł. Proponowana zmiana likwiduje obowiązek wydawania przez urząd skarbowy potwierdzenia rejestracji VAT-R. Przedsiębiorca będzie mógł wystąpić o nie, o ile zajdzie taka potrzeba.

— Należy jednak zauważyć, iż bardzo często złożenie formularza rejestracyjnego VAT-R, przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, sprawia przedsiębiorcom najwięcej problemów. Niestety, proponowane zmiany wprost nie odnoszą się do powyższej kwestii — bardzo dużym ułatwieniem byłoby zniesienie obowiązku składania przez przedsiębiorców formularza VAT-R i rozwiązanie kwestii rejestracji na potrzeby podatku VAT już przy początkowym etapie zakładania — zaznacza Dagmara Turyk, menedżer w dziale prawno-podatkowym PwC. Jak wynika z analizy PARP, proponowana regulacja dotyczy 147,5 tys. podmiotów rocznie, a dzięki jej wprowadzeniu MŚP będą mogły zaoszczędzić 28,2 mln zł rocznie.

Minimum formalności

Projekt ustawy przewiduje również ograniczenie obowiązków statystycznych dla mikroprzedsiębiorców. Obecnie podmioty zatrudniające do 9 osób muszą z różną częstotliwością wypełniać i przekazywać do urzędów statystycznych łącznie 89 formularzy sprawozdawczych. Obowiązek wypełniania 53 z nich wynika z prawa unijnego lub innych zobowiązań międzynarodowych, jednak 36 regulowanych jest wyłącznie przepisami krajowymi. Zgodnie z nowymi przepisami, mikroprzedsiębiorcy nie będą musieli wypełniać i przekazywać do urzędów statystycznych formularzy sprawozdawczych w pierwszym roku kalendarzowym swojego działania.

Warto wspomnieć także o zapisie, dotyczącym elektronizacji potwierdzeń o zapoznaniu się z zasadami wykorzystania podpisu elektronicznego. Obecnie przedsiębiorcy zawierający umowy zakupu bezpiecznego podpisu elektronicznego są zobowiązani do złożenia pisemnego potwierdzenia zapoznania się z warunkami korzystania z certyfikatu przed podpisaniem umowy. P

roponowana zmiana w ustawie polega na umożliwieniu wypełnienia tego obowiązku w formie dokumentu elektronicznego, bez konieczności składania potwierdzenia pisemnego. Jak wynika z „Testu MSP”, blisko 63 proc. przedsiębiorców dostrzega korzyści z wprowadzenia tej zmiany. Najważniejszą z nich jest oszczędność czasu. Przypomnijmy, że to tylko wybrane propozycje zmian (lista 11 najważniejszych znajduje się poniżej). Projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. Według wstępnych założeń, wejdzie ona w życie w styczniu 2014 r.

Na co mogą liczyć przedsiębiorcy?

Najważniejsze zmiany, które wprowadzi ustawa:

1. Zniesienie obowiązku obligatoryjnego potwierdzania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R

2. Wydłużenie terminu rozliczenia VAT w imporcie dla AEO

3. Zniesienie obowiązków statystycznych dla mikroprzedsiębiorców

4. Zniesienie obowiązku sprawdzania do 30 kwietnia prawidłowości danych przekazanych do ZUS w miesięcznych raportach imiennych

5. Elektronizacja potwierdzeń o zapoznaniu się z informacją o systemie dobrowolnej rejestracji podmiotów kwalifikowanych

6. Ograniczenie wymogu formy pisemnej umowy przy usługach certyfikacyjnych oraz rezygnacja z rygoru nieważności

7. Umożliwienie podmiotom kwalifikowanym złożenia w formie elektronicznej wniosków z załącznikami

8. Wydłużenie terminów zgłaszania zmian przez podmiot kwalifikowany

9. Umożliwienie składania oświadczeń w miejsce dotychczas wymaganych zaświadczeń — Ustawa z 9 lipca 2000 r. o utworzeniu PARP

10. Umożliwienie składania oświadczeń w miejsce dotychczas wymaganych zaświadczeń — Ustawa z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

11. Umożliwienie składania oświadczeń w miejsce dotychczas wymaganych zaświadczeń — Ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.