Sejm chce, by ustawa o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) weszła w życie 1 kwietnia 2007 r., a nie jak proponuje rząd 1 stycznia 2007 r. W trakcie czwartkowej debaty pilny charakter tej ustawy wzbudził najwięcej kontrowersji.
Rząd zaproponował styczniowy termin, ponieważ od początku 2007 r. Polska przystąpi do wspólnego europejskiego systemu pobierania opłat za udostępnienie przestrzeni powietrznej dla ruchu samolotów.
Projekt rządowy przewiduje, że Agencja będzie zarządzać ruchem lotniczym, zarówno w czasie pokoju, jak i podczas wojny, w stanie wojennym lub wyjątkowym. PAŻP zastąpi Agencję Ruchu Lotniczego, która obecnie funkcjonuje w ramach Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" i której majątek zostanie wyłączony z tego przedsiębiorstwa.
Tadeusz Jarmuziewicz (PO) zgłosił wątpliwości, czy tak ważną instytucję należy powoływać w trybie przyspieszonym. Jak powiedział, nawet zarekomendowany przez sejmową Komisję Infrastruktury termin 1 kwietnia 2007 r. uważa za "mocno ryzykowny", natomiast termin proponowany przez rząd - za rozwiązanie "nie do przyjęcia".
Podobne uwagi zgłaszali inni posłowie. "Rząd zaspał, a teraz domaga się od Sejmu, żeby przyjął ustawę (...) w dwa tygodnie" - powiedział Sławomir Jeneralski (SLD). Według klubu SLD, termin proponowany przez rząd jest nie tylko "nierealny", ale i "szkodliwy" - dodał poseł. Zapowiedział, że jego klub zgłosi poprawkę do projektu, która przewiduje wejście w życie ustawy od 1 lipca 2007 r.
Jak poinformował reprezentujący klub PiS poseł Krzysztof Tchórzewski, posłowie jego klubu popierają poprawkę sejmowej Komisji Infrastruktury, zgodnie z którą ustawa weszłaby w życie na początku kwietnia 2007 r. "Także klub PSL warunkuje poparcie projektu od przyjęcia terminu 1 kwietnia 2007 roku" - powiedział poseł PSL Mieczysław Łuczak.
Odpowiadając na pytania posłów, wiceminister transportu Eugeniusz Wróbel tłumaczył, że poprzednicy obecnej ekipy ministra transportu nic w sprawie powołania nowej instytucji nie zrobili, natomiast obecny rząd zajął się tą sprawą już w drugim miesiącu urzędowania.
W związku z różnymi propozycjami klubów poselskich nt. terminu wejścia w życie ustawy o PAŻP, projekt odesłano do dalszych prac w komisji.
Oprócz poprawki dotyczącej terminu wejścia w życie ustawy, sejmowa Komisja Infrastruktury zgłosiła także m.in. poprawkę dotyczącą sposobu przeniesienia części majątku "Portów Lotniczych" na PAŻP. Według propozycji komisji nastąpiłoby to w drodze ustawy, a nie umowy, co przewidywał projekt rządowy. "To pozwoliłoby uniknąć opodatkowania przeniesienia majątku podatkiem VAT" - wyjaśnił poseł sprawozdawca Komisji Infrastruktury Stanisław Wziątek (SLD).
PAŻP ma prowadzić samodzielną gospodarkę finansową. Jej przychodami w znacznej mierze będą opłaty nawigacyjne, pobierane przez Centralne Biuro Opłat Trasowych. Nowa instytucja będzie podlegała ministrowi transportu, ale niektóre jej zadania będą nadzorowane przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Podczas wojny i stanu wojennego instytucja będzie stanowiła część systemu obrony powietrznej i będzie podlegać ministrowi obrony narodowej. (DI, PAP)