Spółka w ostatnich miesiącach otrzymała pokaźny zastrzyk finansowania i wsparcie od inwestorów venture capital. Z takim zapleczem śmielej wkracza na nowe rynki i proponuje niestandardowe formuły sprzedaży.
SunRoof, rodzimy producent dachów solarnych, we wrześniu ubiegłego roku od inwestorów z rynku venture capital (VC) otrzymał 70 mln zł (15 mln EUR). W ostatnich dniach firma poinformowała natomiast o rozszerzeniu rozpoczętej wówczas rundy inwestycyjnej na poziomie growth i pozyskaniu dodatkowego kapitału na rozwój, tym razem 63 mln zł (13,5 mln EUR). W 2021 r. w SunRoof zainwestowały fundusze Klima Energy Transition Fund (z grupy Alantra; lider rundy), Inovo VC, SMOK Ventures, Alfabeat i Level2 Ventures, teraz dołączyły do nich kolejne, specjalizujące się w technologiach klimatycznych: World Fund, Nordic Alpha Partners oraz Legal & General Capital.
Kapitał inwestorski zabezpiecza firmę na najbliższy czas i pozwala jej myśleć o zintensyfikowaniu działań mających na celu przede wszystkim zwiększeniu sprzedaży na rynkach międzynarodowych. Spółka skupi się także na digitalizacji procesów zewnętrznych, głównie sprzedażowych, a także wewnętrznych, związanych np. z zakupami, logistyką dostaw i montażem dachów. Planuje ponadto przetestowanie nowych modeli biznesowych.

Cyfrowa transformacja
Priorytetem dla firmy jest obecnie ekspansja zagraniczna. Lech Kaniuk, współzałożyciel i prezes SunRoofa, zapowiada duże przyspieszenie w tym zakresie na przełomie lat 2023/24. Jednym z elementów umożliwiających realizację tego celu i przystąpienie do bardziej agresywnego skalowania biznesu jest właśnie digitalizacja procesów. Spółka pracuje nad stworzeniem cyfrowej platformy, która pozwoli na ujednolicenie schematów działania i utrzymanie jakości usług na kilku rynkach zagranicznych jednocześnie. Obecnie największy potencjał dla rozwoju swojego biznesu dostrzega w Polsce, Niemczech, krajach nordyckich i Stanach Zjednoczonych. Za oceanem przystąpiła już do analizy rynku i badania poziomu zainteresowania jej produktami.
- Cyfrowa platforma umożliwi naszym klientom monitorowanie realizacji zamówienia – od zakupu po montaż dachów. Chcemy, by nieco przypominało to śledzenie paczki zamówionej np. na Amazonie. Z drugiej strony, system zostanie wyposażony w mechanizmy predykcyjne, które usprawnią nasze wewnętrzne procesy, np. zakupowe. Prawidłowe oszacowanie choćby liczby komponentów potrzebnych do produkcji i montażu dachów solarnych wyeliminuje przestoje na budowie i tym samym zwiększy poziom obrotów firmy – mówi Lech Kaniuk.
Szef SunRoofa liczy, że firma w tym roku zacznie generować obroty przekraczające 6 mln EUR miesięcznie. Ma szanse osiągnąć rentowność na rynku szwedzkim i przybliżyć się do tego punktu na rynku polskim. Jako grupa rozwija się natomiast posiłkując się nie tyle własnymi zyskami, co inwestorskim wsparciem finansowym. Taki model biznesowy zwłaszcza w początkowej fazie rozwoju start-upu przedkłada tempo skalowania nad rentownością.
- Przewidujemy realizację kolejnych rund inwestycyjnych w przyszłości – potwierdza Lech Kaniuk.

Polski rynek VC z początkiem 2023 r. wyraźnie wyhamował. Jest to związane z zakończeniem okresów inwestycyjnych przez większość publiczno-prywatnych funduszy, które niezmiennie stanowią fundament rodzimego ekosystemu. Ci z kolei, którzy dysponują jeszcze kapitałem zachowali go na inwestycje kontynuacyjne lub ostatnie wejścia kapitałowe, co sprawia, że są znacznie bardziej selektywni niż dotychczas. Dla wielu start-upów, które nie śledzą bacznie tego, co dzieje się w venture capital to szok, bo przyzwyczajone do trwającego przez 5 lat dobrobytu, nagle zderzają się ze ścianą.
Najlepsi wciąż mogą liczyć na kapitał prywatny lub inwestycje zagranicznych funduszy, więc mając dobrą trakcję i dynamikę wzrostów, nie ma wielkich powodów do zmartwień. Dla nich kwestią nie jest to, czy znajdą kapitał, ale czy będą chcieli go przy wycenie, która jeszcze dwa czy trzy lata temu byłaby znacznie wyższa. Wiele spółek decyduje się wobec powyższego na wydłużenie runway’u poprzez organizację mniejszych rund pomostowych lub redukcję wydatkowanych środków.
W znacznie gorszej sytuacji są spółki w najwcześniejszych fazach rozwoju, które nie mają jeszcze trakcji oraz te, które za pieniądze z pierwszej rundy nie uzyskały ponadprzeciętnych efektów. Wiele z nich liczy na to, że jeśli przetrwa ten rok, zaaplikuje do nowych publiczno-prywatnych funduszy, które powinny stać się operacyjne w 2024 r. Ci, którym się to nie uda, dołączą do obszernej grupy, która po uzyskaniu pierwszej rundy finansowania nie utrzyma się na rynku.
Dach za oszczędności
Oczywiście także SunRoof odczuwa obecnie spore spowolnienie na rynku budowlanym i deweloperskim.
- Spółka jest jeszcze we wczesnej fazie rozwoju, a rynek, na którym działa, na tyle obszerny, że obecna sytuacja makroekonomiczna w Europie nie powoduje dużego wyhamowania naszej działalności. Zainteresowanie fotowoltaikę cały czas rośnie, spory wpływ na to mają wysokie ceny energii elektrycznej. Ponadto obsługujemy głównie klientów indywidualnych – poza nowymi budowami, realizujemy wymiany i renowacje starych dachów. Dodatkowo w przypadku produktu SunRoofa poza aspektami praktycznymi i energooszczędnością, wpływ na decyzje konsumenckie mają także względy estetyczne. Dachy solarne są wizualnie znacznie bardziej atrakcyjne niż tradycyjne panele fotowoltaiczne – podkreśla Lech Kaniuk.
Dodatkowo firma rozpoczęła rozmowy z pierwszymi przedstawicielami władz miejskich i szuka możliwości przetestowania nowej usługi – dachu solarnego „za złotówkę”. Na razie liczy na realizację wdrożeń pilotażowych w Polsce.
- Chcemy oferować miastom czy spółkom miejskim montaż nowych dachów lub wymianę starych w modelu, w którym koszty będą rozłożone w czasie i spłacane z oszczędności wynikających z przejścia z tradycyjnego na odnawialne źródło energii. Nasze dachy mogłyby być montowane na budynkach użyteczności publicznej – szkołach, szpitalach, basenach miejskich itp. – zapowiada Lech Kaniuk.
Kolejnym krokiem w rozwoju spółki SunRoof ma być zbudowanie wirtualnej elektrowni. To system łączący rozproszone źródła, którego uczestnicy mogą m.in. sprzedawać nadwyżki energii uzyskanej np. z fotowoltaiki.