Szwajcarskie linie zrezygnowały z oferty Lufthansy i postanowiły przyłączyć się do stworzonego przez Brytyjczyków sojuszu oneworld.
Swiss International Air Lines, szwajcarskie linie lotnicze, które powstały w kwietniu 2002 r. z połączenia upadłego Swissair oraz regionalnego Crossair, podpisały umowę z British Airways na temat współpracy i przystąpienia do sojuszu oneworld. Przewoźnicy zamierzają już od 26 października wspólnie obsługiwać loty ze Szwajcarii do Wielkiej Brytanii. Szwajcarska linia, która w pierwszej połowie tego roku miała 333 mln CHF (962,4 mln zł) straty netto, odsprzeda Brytyjczykom 8 slotów (terminów startów i lądowań) na zatłoczonym lotnisku Heathrow dziennie. 50 mln CHF (144,5 mln zł) uzyskane z tej transakcji pomoże zabezpieczyć finansowanie rzędu 500 mln CHF (1,4 mld zł) konieczne dla dalszej działalności Swiss, który w ciągu roku otrzymał już dwa pakiety pomocowe.
Ale sprzedaż slotów nie wszystkim się podoba.
— Prawdopodobnie zażądamy od obu firm rezygnacji ze slotów na Heathrow, aby umożliwić innym liniom konkurowanie na trasie Heathtrow-Zurych — zapowiedział Toby Nicol, rzecznik EasyJet, największej taniej linii, która lata do Zurychu z londyńskich portów Gatwick i Luton.
Z kolei Komisja Europejska zapowiedziała, że powinna przychylnie ocenić plan współpracy obu spółek.
Swiss odrzucił ofertę niemieckiej Lufthansy i wejścia do sojuszu Star Alliance, do którego dołączy LOT. Oferta Brytyjczyków gwarantuje linii więcej niezależności, bo w ofercie obu spółek mniej jest pokrywających się tras.
W najbliższej przyszłości umocni się jednak nie tylko sojusz oneworld. Trwają rozmowy na temat dołączenia do grona członków aliansu SkyTeam, stworzonego wokół Air France i amerykańskich linii Delta Air Lines, holenderskiego przewoźnika KLM i włoskiego Alitalia. Ma się to stać poprzez fuzję tych trzech spółek.
— Pracujemy nad tym z rządem Francji. Chcielibyśmy połączenia trzech linii, przy zachowaniu narodowej odrębności — zapowiada Silvio Berlusconi, premier rządu Włoch, większościowego udziałowcy Alitalii.