Szwecja za utrzymaniem terminu zakazu silników spalinowych w UE

Bloomberg, MD
opublikowano: 2025-09-29 18:59

Szwecja zasygnalizowała sprzeciw wobec wezwania kanclerza Niemiec do wycofania się Unii Europejskiej z całkowitego zakazu napędu spalinowego od 2035 roku w nowych pojazdach, informuje Bloomberg.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W ubiegłym tygodniu kanclerz Friedrich Merz oświadczył, że UE powinna zezwolić na stosowanie technologii motoryzacyjnych, takich jak systemy wydłużające zasięg i pojazdy hybrydowe, po 2035 roku.

Ebba Busch, szwedzka minister energii i przemysłu, odrzuciła wezwanie kanclerza Niemiec. Uznała, że jest sprzeczne z celem UE, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji. Zauważyła, że byłoby to ukaraniem tych producentów samochodów, którzy poczynili znaczne inwestycje w zieloną transformację. Według szwedzkiej minister, ​​UE powinna raczej skoncentrować swoje wysiłki na zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ze strony chińskich producentów pojazdów elektrycznych.

- Nie możemy wymagać od sektora prywatnego masowych inwestycji rzędu miliardów euro, a następnie wycofać się i po prostu zmienić cel, gdy odrobił już pracę domową – powiedziała Busch w Brukseli. - Nie jesteśmy zainteresowani wycofaniem się z celu 2035 roku – podsumowała.

Bloomberg przypomina, że Niemcy, w których branża motoryzacyjna stanowi dużą część gospodarki, sprzeciwiały się zakazowi silników spalinowych po 2035 roku. Zaakceptowały ten termin po tym jak uzyskały obietnice zgody na tzw. e-paliwa, wytwarzane z wykorzystaniem energii odnawialnej i wychwytywanego z atmosfery CO2. Teraz jednak chcą kolejnych ustępstw.