Telekom Polska <TPSA.WA> Oświadczenie o przestrzeganiu zasad ładu korporacyjnego. - część 1

Marek Nienałtowski, Krzysztof Rup
opublikowano: 2004-04-08 18:58

Telekom Polska <TPSA.WA> Oświadczenie o przestrzeganiu zasad ładu korporacyjnego. - część 1 OŚWIADCZENIE O PRZESTRZEGANIU ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO.
RAPORT BIEŻĄCY 49/2004
Zarząd Telekomunikacji Polskiej S.A. (zwanej dalej "Spółką", "TP" lub "TP S.A.") zgodnie z § 22a ust. 3 Regulaminu Giełdy przekazuje niniejszym wraz z raportem rocznym aktualne oświadczenie dotyczące przestrzegania w Spółce zasad ładu korporacyjnego.
Zarząd TP S.A. niniejszym deklaruje, że Spółka przestrzega zasady ładu korporacyjnego, o których mowa w § 22a ust. 1 Regulaminu Giełdy, w zakresie określonym w załączonej tabeli, stanowiącej integralną część niniejszego oświadczenia.
W ocenie Zarządu TP S.A. praktyki ładu korporacyjnego w Spółce są zgodne z zasadami "Dobrych praktyk w spółkach publicznych w 2002 r.", za wyjątkiem zasady 20, stanowiącej, że przynajmniej połowę członków rady nadzorczej powinni stanowić członkowie niezależni.
Dodatkowo Zarząd pragnie przedstawić ogólne zasady funkcjonowania nadzoru korporacyjnego w Grupie Kapitałowej TP (zwaną dalej "Grupą TP").
Ład korporacyjny w Grupie TP
Wstęp
1. Grupa TP pragnie kształtować praktyki ładu korporacyjnego zgodnie z najlepszymi międzynarodowymi wzorcami w tej dziedzinie. Ten międzynarodowy charakter praktyk ładu korporacyjnego w Grupie TP jest odzwierciedleniem specyfiki Spółki: znaczący procent akcji Spółki należy do inwestorów zagranicznych, akcje są notowane na Giełdzie Londyńskiej (pod postacią GDR-ów), a część członków Rady Nadzorczej i Zarządu stanowią cudzoziemcy. W aspekcie prowadzonej działalności, sprostanie wymogom konkurencji w branży telekomunikacyjnej wymaga od Grupy TP zachowania międzynarodowej perspektywy. Z powyższych względów, Zarząd TP, korzystając z tej okazji pragnie określić wobec inwestorów zasady wzajemnych stosunków, szczególnie w zakresie nadzoru właścicielskiego.
Zasady ogólne
2. Nadzór nad działalnością TP sprawuje Rada Nadzorcza. Rada Nadzorcza, we współpracy z Zarządem, określiła trzy podstawowe funkcje w zakresie nadzoru, których wypełnianie jest warunkiem właściwego reprezentowania interesów całego środowiska akcjonariuszy oraz realizowania ich oczekiwań co do działalności Grupy TP.
3. Pierwszą funkcją w systemie ładu korporacyjnego, jaki obowiązuje w Grupie TP, jest określanie przez Radę Nadzorczą celu działalności gospodarczej Grupy TP. W praktyce, Rada Nadzorcza we współpracy z Zarządem określa na podstawie celu nadrzędnego doroczny plan działalności i budżet, a także plan średniookresowy, który określa cele strategiczne i finansowe.
4. Drugą funkcją w systemie ładu korporacyjnego, jaki obowiązuje w Grupie TP, jest określanie przez Radę Nadzorczą kryteriów finansowych, operacyjnych i związanych z metodami prowadzenia działalności, jakich powinien przestrzegać Zarząd w działaniach na rzecz realizacji celów gospodarczych Grupy TP określonych w planach rocznych i średniookresowych. Formułowane przez Radę Nadzorczą kryteria stanowią następnie podstawę dla stałego nadzoru ze strony Rady Nadzorczej i Komitetu Audytowego nad metodami realizacji wytyczonych planów przez Zarząd i całą Grupę TP.
5. Trzecią funkcją w systemie ładu korporacyjnego, jaki obowiązuje w Grupie TP, jest wdrażanie przez Radę Nadzorczą i Zarząd procedur, które umożliwiają ocenę postępów w realizacji wyznaczonych celów w oparciu o rzetelne i aktualne dane oraz modyfikację tych celów w zależności od okoliczności, a także pomagają w sprawowaniu stałej kontroli nad działalnością Grupy TP. Z procedurami nadzoru wiąże się system oceny i wynagradzania członków Zarządu, który stanowi istotny element służący pozyskaniu i utrzymaniu przez Grupę TP najwyższej klasy kadry zarządzającej.
Procedury działania Rady Nadzorczej
6. W zakresie procedur związanych z funkcjonowaniem Rady Nadzorczej można wyróżnić trzy obszary: (i) proces reprezentowania środowiska akcjonariuszy, (ii) tryb monitorowania i oceny osiągnięć członków Zarządu oraz (iii) procedury regulujące skład Rady Nadzorczej i proces podejmowania decyzji.
7. Pierwszy obszar funkcjonowania Rady Nadzorczej obejmuje dwa elementy: aktywne promowanie interesu wszystkich akcjonariuszy jako grupy oraz związane z tym utrzymywanie stałych kontaktów z akcjonariuszami i omawianie z nimi osiąganych przez Grupę TP wyników. Możliwość aktywnego działania na rzecz interesu akcjonariuszy została zagwarantowana przez obecny skład Rady Nadzorczej: czterech przedstawicieli France Telecom, dwóch przedstawicieli Kulczyk Holding i dwóch przedstawiciel Skarbu Państwa. Ponadto, w skład Rady Nadzorczej wchodzi dwóch przedstawicieli działających w Grupie TP związków zawodowych oraz jedna osoba, która jest niezależna wobec jakiegokolwiek akcjonariusza. Natomiast przedstawiciele związków zawodowych posiadają kontakty z akcjonariuszami, którzy są jednocześnie pracownikami Grupy TP. Powyższe kontakty sprzyjają temu, by Rada Nadzorcza kolegialnie dbała o interes wszystkich akcjonariuszy jako całości. Uwzględniając międzynarodowy charakter struktury własności i działalności Spółki, od 1999 roku Grupa TP publikuje sprawozdania roczne w języku angielskim.
8. Drugi obszar działania Rady Nadzorczej obejmuje monitorowanie i ocenę osiągnięć członków Zarządu Zgodnie z przyjętą praktyką przedmiotem każdego posiedzenia Rady Nadzorczej jest m.in. ocena postępów realizacji celów gospodarczych grupy TP. Przedmiotem posiedzeń są również inne sprawy wprowadzane do porządku obrad na wniosek Zarządu lub Członków Rady Nadzorczej.
9. Uwzględniając konieczność zapewnienia efektywnej kontroli i oceny w kwestiach finansowych, od czerwca 2002 roku działa Komitet Audytowy Rady Nadzorczej
Do głównych zadań Komitetu Audytowego należy:
a) Ocena skuteczności systemu wewnętrznej kontroli finansowej w Grupie Kapitałowej TP.
b) Rozpatrywanie kwartalnych sprawozdań finansowych, zestawień sprzedaży i zysków oraz sprawozdań rocznych Spółki, a także wszelkich zestawień sporządzanych w związku z istotnymi operacjami (takimi jak wnoszenie udziałów, łączenie spółek, płatności zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy).
c) Rozpatrywanie zmian w zasadach rachunkowości i procedurach sporządzania sprawozdań finansowych, a także wszelkich przypadków naruszenia powyższych zasad i procedur.
d) Ocena rzetelności systemów i procedur stosowanych przy sporządzaniu sprawozdań finansowych oraz weryfikacja metod postępowania w przypadku istotnych operacji.
e) Ocena polityki Grupy TP w zakresie przekazywania informacji finansowych oraz zatwierdzanie materiałów przeznaczonych do przekazania, w tym ocena skuteczności procedur służących realizacji wymogów prawnych i giełdowych. f) Opracowanie procedury wyboru audytora zewnętrznego Grupy TP, a także doradzanie Radzie Nadzorczej w sprawie wyboru audytorów, warunków umowy z nimi oraz ich wynagrodzenia.
g) Nadzór nad pracą audytorów zewnętrznych i wewnętrznych oraz ocena przygotowywanych przez nich planów audytu, wniosków i zaleceń z audytu, a także, w przypadku audytorów zewnętrznych, corocznych działań podejmowanych w wyniku audytu.
h) Rozpatrywanie rocznego sprawozdania Zarządu w sprawie zagrożeń finansowych i cywilnoprawnych oraz istotnych zobowiązań pozabilansowych Grupy TP.
i) Doradzanie Radzie Nadzorczej we wszelkich sprawach, których zbadanie zleci ona Komitetowi. Szczegółowe procedury funkcjonowania Komitetu Audytowego określono w jego regulaminie przyjętym przez Radę Nadzorczą. Rada Nadzorcza i Komitet Audytowy uzyskują informacje, które służą do kontroli i oceny postępowania członków Zarządu i działalności Grupy TP, z wielu różnych źródeł, w tym: raportów członków Zarządu, raportów przedstawicieli ścisłego kierownictwa, audytu wewnętrznego oraz raportów ekspertów zewnętrznych. W zakresie informacji uzyskiwanych bezpośrednio od Zarządu, Rada Nadzorcza polega na procedurach stosowanych przez Zarząd.
10. Zgodnie z aktualną polityką Grupy TP w zakresie wynagradzania członków Zarządu, składnikiem wynagrodzeń zależnym od osiągnięć jest roczna premia za osiągnięcia. Kryteria ustalania wysokości tej premii obejmują wyniki finansowe Grupy TP oraz realizację celów indywidualnych w ramach programu "Zarządzania przez cele". Wysokość premii ustala Rada Nadzorcza. W ramach programu budowania efektywnego ładu korporacyjnego, Rada Nadzorcza przygotowuje obecnie plan premiowania członków Zarządu za osiągnięcia, który będzie obejmował horyzont czasowy dłuższy niż jeden rok i który będzie uwzględniał alternatywne formy wynagradzania. Zostały podjęte działania zmierzające do powołania Komitetu ds. Wynagrodzeń, którego zadaniem będzie przedkładanie Radzie Nadzorczej propozycji w zakresie wysokości wynagrodzeń członków Zarządu oraz opiniowanie zasad wynagradzania członków ścisłego kierownictwa oraz ogólnej polityki płacowej Grupy TP. Rada Nadzorcza uznaje wagę informowania akcjonariuszy o wysokości wynagrodzeń członków Zarządu i z tego względu w sprawozdaniach rocznych ujawniana jest łączna wysokość wynagrodzeń wypłaconych lub należnych wszystkim członkom Zarządu. Niektórzy Członkowie Zarządu posiadają akcje Grupy TP, a szczegółowe informacje na ten temat są prezentowane w okresowych sprawozdaniach finansowych (dostępnych na stronach internetowych Spółki).
11. Trzecia grupa procedur związanych z funkcjonowaniem Rady Nadzorczej obejmuje procedury regulujące skład Rady Nadzorczej i proces podejmowania przez nią decyzji. Jeśli chodzi o skład Rady Nadzorczej, to zapewnia on zachowanie równowagi pomiędzy członkami, którzy dbają przede wszystkim o przyszły interes wszystkich akcjonariuszy jako grupy, oraz tymi, którzy kierują się bieżącymi potrzebami związanymi z działalnością Grupy TP. Wszyscy członkowie Rady Nadzorczej łączą w sobie wiedzę i doświadczenie, które odgrywają kluczową rolę na obecnym etapie rozwoju działalności Grupy TP. (Szczegółowe życiorysy wszystkich aktualnych członków Rady Nadzorczej można znaleźć na stronach internetowych Spółki poświęconej kontaktom z inwestorami. Podane tam informacje uściślają, jakie stosunki łączą poszczególnych członków z określonymi akcjonariuszami.)
12. Jeśli chodzi o proces podejmowania decyzji przez Radę Nadzorczą, to podstawową zasadą jest wymóg niezależnego osądu w rozważanych kwestiach. Aby zapewnić spełnienie tego warunku, regulamin Rady Nadzorczej przewiduje, że jej członkowie nie uczestniczą w podejmowaniu decyzji w sprawach Spółki, w których może występować konflikt pomiędzy interesem osobistym danego członka Rady Nadzorczej a niezależnością jego osądu.
13. W sprawozdaniach rocznych ujawniana jest łączna wysokość wynagrodzeń wypłaconych lub należnych wszystkim członkom Rady Nadzorczej. W 2003 roku odbyło się 4 posiedzenia Rady Nadzorczej i 8 posiedzeń Komitetu Audytowego. W roku 2004, do dnia przekazania niniejszego oświadczenia, odbyło się 1 posiedzenie Rady Nadzorczeji 3 posiedzenia Komitetu Audytowego.
Procedury działania Zarządu
14. Zarząd odpowiada wobec Rady Nadzorczej za prowadzenie spraw Grupy TP z uwzględnieniem ograniczeń, które odnoszą się do jego działań. Rola Zarządu w systemie nadzoru właścicielskiego polega przede wszystkim na dostarczaniu odpowiednich informacji Radzie Nadzorczej i Komitetowi Audytowemu. Umożliwia to Radzie Nadzorczej wykonywanie jej zadań oraz zapewnia efektywne funkcjonowanie ładu korporacyjnego w Grupie TP.
15. Zarząd wdrożył szereg rozwiązań związanych z funkcjonowaniem ładu korporacyjnego w Grupie TP. Komitet ds. Ryzyk (w skład którego wchodzą członkowie ścisłego kierownictwa reprezentujący podstawowe sfery działalności Spółki) wyznacza parametry ryzyka i nadzoruje ich wykonywanie. Zarząd przyjął dokument w sprawie polityki informacyjnej, który określa zasady i procedury wykonywania obowiązków informacyjnych Spółki oraz przekazywania środkom masowego przekazu informacji na temat działalności Grupy TP. W 2003 roku Grupa TP kontynuowała proces wdrożenia "Deklaracji Misji, Wartości i Zasady Strategicznej", która określa wartości, jakimi kieruje się kierownictwo i pracownicy Grupy TP w kontaktach z kluczowymi grupami osób, takimi jak klienci, dostawcy, inni pracownicy oraz społeczności lokalne.
16. Grupa TP opracowała i przyjęła Regulamin według którego będzie działał Komitetu ds. Ujawniania Informacji. Powołanie tego Komitetu nastąpi w najbliższym czasie. Komitet będzie sprawował nadzór nad publikacją raportów okresowych oraz informacji przekazywanych do wiadomości publicznej.
17. Grupa TP publikuje co kwartał raporty okresowe, a ponadto regularnie organizuje konferencje prasowe, telekonferencje i prezentacje dla inwestorów reprezentujących krajowe i zagraniczne instytucje finansowe. Zarząd wprowadził zasady ograniczające dokonywanie transakcji akcjami Spółki przez pracowników będących w posiadaniu informacji mogących mieć wpływ na cenę akcjiDepartament Kontaktów z Inwestorami odpowiada za dostarczanie informacji środowisku inwestorów i utrzymywanie kontaktów z nimi, a także za składanie oświadczeń dla giełd i organów regulacyjnych. Poświęcona kontaktom z inwestorami strona internetowa TP jest stale aktualizowana i zawiera wszelkie najnowsze sprawozdania finansowe i oświadczenia przeznaczone dla środowiska inwestorów. Na stronie tej dostępny jest Statut TP oraz regulaminy Rady Nadzorczej, Zarządu i Walnego Zgromadzenia..
18. Zarząd przyjął Regulamin Zarządu, który określa tryb działania Zarządu i podział obowiązków pomiędzy członków Zarządu. Podstawowym forum, na którym zapadają decyzje, są regularne, cotygodniowe posiedzenia Zarządu.
Obowiązuje procedura zobowiązująca Zarząd do informowania Komitetu Audytowego o zawartych transakcjach o wartości powyżej 5 mln euro. Procedura ta obejmuje również transakcje z akcjonariuszami, przy czym Zarząd dokłada starań, aby transakcje te były dokonywane na warunkach rynkowych.
Procedury Walnego Zgromadzenia
19. Komentarz dotyczący dobrych praktyk walnych zgromadzeń zamieszczono w pozycjach 1-17 załączonej tabeli.
Dalsze działania 20. Rada Nadzorcza i Zarząd uznają, że procedury ładu korporacyjnego w Grupie TP są przedmiotem stałego doskonalenia. W tym celu, na przestrzeni ostatnich piętnastu miesięcy przeprowadzono systematyczną ocenę istniejących praktyk ładu korporacyjnego. Po powołaniu Komitetu ds. Ładu Korporacyjnego w grudniu 2002 roku, firma konsultingowa przeprowadziła niezależny audyt dobrych praktyk w Grupie TP, który obejmował członków Zarządu i Rady Nadzorczej. W marcu 2003 roku, z inicjatywy Zarządu Spółki sporządzony został Kodeks Ładu Korporacyjnego. Projekt tego Kodeksu został objęty konsultacjami przedstawicieli Zarządu i Rady Nadzorczej Spółki oraz członków Komitetu ds. Ładu Korporacyjnego. Następnie rekomendacje przekazało również środowisko inwestorów instytucjonalnych z Polski, USA oraz Wielkiej Brytanii. W dniu 12 marca 2004 roku, Rada Nadzorcza TP S.A. podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Kodeksu Ładu Korporacyjnego, który sformalizował zawarte w niniejszym oświadczeniu zasady oraz określił ramy, w jakich Rada Nadzorcza i Zarząd będą kontynuować rozwijanie praktyk ładu korporacyjnego.
ZASADA
TAK/ NIE
KOMENTARZ SPÓŁKI TP S A
ZASADY OGÓLNE
I Cel spółki
Podstawowym celem działania władz spółki jest realizacja interesu spółki, rozumianego jako powiększanie wartości powierzonego jej przez akcjonariuszy majątku, z uwzględnieniem praw i interesów innych niż akcjonariusze podmiotów, zaangażowanych w funkcjonowanie spółki, w szczególności wierzycieli spółki oraz jej pracowników.
Tak
----------------------------------------------------------------------
II Rządy większości i ochrona mniejszości
Spółka akcyjna jest przedsięwzięciem kapitałowym. Dlatego w spółce musi być uznawana zasada rządów większości kapitałowej i w związku z tym prymatu większości nad mniejszością. Akcjonariusz, który wniósł większy kapitał, ponosi też większe ryzyko gospodarcze. Jest więc uzasadnione, aby jego interesy były uwzględniane proporcjonalnie do wniesionego kapitału. Mniejszość musi mieć zapewnioną należytą ochronę jej praw, w granicach określonych przez prawo i dobre obyczaje. Wykonując swoje uprawnienia akcjonariusz większościowy powinien uwzględniać interesy mniejszości.
Tak
---------------------------------------------------------------------
III Uczciwe intencje i nienadużywanie uprawnień
Wykonywanie praw i korzystanie z instytucji prawnych powinno opierać się na uczciwych intencjach (dobrej wierze) i nie może wykraczać poza cel i gospodarcze uzasadnienie, ze względu na które instytucje te zostały ustanowione. Nie należy podejmować działań, które wykraczając poza tak ustalone ramy stanowiłyby nadużycie prawa. Należy chronić mniejszość przed nadużywaniem uprawnień właścicielskich przez większość oraz chronić interesy większości przed nadużywaniem uprawnień przez mniejszość, zapewniając możliwie jak najszerszą ochronę słusznych interesów akcjonariuszy i innych uczestników obrotu.
Tak
----------------------------------------------------------------------
IV Kontrola sądowa
Organy spółki i osoby prowadzące walne zgromadzenie nie mogą rozstrzygać kwestii, które powinny być przedmiotem orzeczeń sądowych. Nie dotyczy to działań, do których organy spółki i osoby prowadzące walne zgromadzenie są uprawnione lub zobowiązane przepisami prawa.
Tak
----------------------------------------------------------------------
V Niezależność opinii zamawianych przez spółkę
Przy wyborze podmiotu mającego świadczyć usługi eksperckie, w tym w szczególności usługi biegłego rewidenta, usługi doradztwa finansowego i podatkowego oraz usługi prawnicze spółka powinna uwzględnić, czy istnieją okoliczności ograniczające niezależność tego podmiotu przy wykonywaniu powierzonych mu zadań.
Tak
----------------------------------------------------------------------
DOBRE PRAKTYKI WALNYCH ZGROMADZEŃ
1 Walne zgromadzenie powinno odbywać się w miejscu i czasie ułatwiającym jak najszerszemu kręgowi akcjonariuszy uczestnictwo w zgromadzeniu.
Tak
Walne zgromadzenia odbywają się w siedzibie Spółki w Warszawie.Zgodnie z przyjętą praktyką, walne zgromadzenia odbywają się w dni robocze, w godzinach przedpołudniowych.
2 Żądanie zwołania walnego zgromadzenia oraz umieszczenia określonych spraw w porządku jego obrad, zgłaszane przez uprawnione podmioty, powinno być uzasadnione. Projekty uchwał proponowanych do przyjęcia przez walne zgromadzenie oraz inne istotne materiały powinny być przedstawiane akcjonariuszom wraz z uzasadnieniem i opinią rady nadzorczej przed walnym zgromadzeniem, w czasie umożliwiającym zapoznanie się z nimi i dokonanie ich oceny.
Tak
Zgodnie z przyjętą praktyką żądanie zwołania nadzwyczajnego walnego zgromadzenia jest uzasadniane przez podmiot żądający zwołania.
Projekty uchwał oraz wszystkie istotne materiały wraz z uzasadnieniem i opinią Rady Nadzorczej udostępnianie są akcjonariuszom co najmniej na tydzień przed walnym zgromadzeniem.
Sprawozdania roczne wraz z oceną Rady Nadzorczej i opinią biegłego rewidenta udostępniane są co najmniej na 15 dni przed zwyczajnym walnym zgromadzeniem.
3 Walne zgromadzenie zwołane na wniosek akcjonariuszy powinno się odbyć w terminie wskazanym w żądaniu, a jeżeli dotrzymanie tego terminu napotyka na istotne przeszkody - w najbliższym terminie, umożliwiającym rozstrzygnięcie przez zgromadzenie spraw, wnoszonych pod jego obrady.
Tak
Zarząd dokłada starań, aby walne zgromadzenia zwoływane na wniosek akcjonariuszy odbywały się w terminach wskazanych w żądaniu, chyba że z przyczyn obiektywnych jest to niemożliwe - wtedy wyznaczany jest, w porozumieniu z żądającym zwołania, inny termin.
4 Odwołanie walnego zgromadzenia, w którego porządku obrad na wniosek uprawnionych podmiotów umieszczono określone sprawy lub które zwołane zostało na taki wniosek możliwe jest tylko za zgodą wnioskodawców. W innych przypadkach walne zgromadzenie może być odwołane, jeżeli jego odbycie napotyka na nadzwyczajne przeszkody (siła wyższa) lub jest oczywiście bezprzedmiotowe. Odwołanie następuje w taki sam sposób, jak zwołanie, zapewniając przy tym jak najmniejsze ujemne skutki dla spółki i dla akcjonariuszy, w każdym razie nie później niż na trzy tygodnie przed pierwotnie planowanym terminem. Zmiana terminu odbycia walnego zgromadzenia następuje w tym samym trybie, co jego odwołanie, choćby proponowany porządek obrad nie ulegał zmianie.
Tak
Zgodnie z obowiązującą praktyką Spółka nie odwołuje oraz nie zmienia już ogłoszonych terminów walnych zgromadzeń.
W przypadku zaistnienia nadzwyczajnych lub szczególnie uzasadnionych okoliczności odwołanie lub zmiana ogłoszonego terminu walnego zgromadzenia nastąpi w taki sam sposób jak jego zwołanie.
5 Uczestnictwo przedstawiciela akcjonariusza w walnym zgromadzeniu wymaga udokumentowania prawa do działania w jego imieniu w sposób należyty. Należy stosować domniemanie, iż dokument pisemny, potwierdzający prawo reprezentowania akcjonariusza na walnym zgromadzeniu jest zgodny z prawem i nie wymaga dodatkowych potwierdzeń, chyba że jego autentyczność lub ważność prima facie budzi wątpliwości zarządu spółki (przy wpisywaniu na listę obecności) lub przewodniczącego walnego zgromadzenia.
Tak Do uczestnictwa w walnym zgromadzeniu i wykonywania prawa głosu przez pełnomocnika wymagane jest jedynie pełnomocnictwo (w formie pisemnej pod rygorem nieważności) udzielone przez osoby do tego uprawnione, zgodnie z wypisem z właściwego rejestru, lub w przypadku osób fizycznych zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego. W przypadku gdy pełnomocnictwo wystawione jest w języku innym niż polski wymagane jest przedstawienie jego tłumaczenia dokonanego przez tłumacza przysięgłego. Przy sporządzaniu listy obecności na walnym zgromadzeniu Spółka dokonuje tylko kontroli ww. dokumentów.
6 Walne zgromadzenie powinno mieć stabilny regulamin, określający szczegółowe zasady prowadzenia obrad i podejmowania uchwał. Regulamin powinien zawierać w szczególności postanowienia dotyczące wyborów, w tym wyboru rady nadzorczej w drodze głosowania oddzielnymi grupami. Regulamin nie powinien ulegać częstym zmianom; wskazane jest, aby zmiany wchodziły w życie począwszy od następnego walnego zgromadzenia.
Tak
Obowiązujący w Spółce, uchwalony przez Walne Zgromadzenie w dniu 23 kwietnia 2003 r. Regulamin zawiera m.in. postanowienia dotyczące przeprowadzania wyborów, w tym wyboru rady nadzorczej, w drodze głosowania oddzielnymi grupami.
7 Osoba otwierająca walne zgromadzenie powinna doprowadzić do niezwłocznego wyboru przewodniczącego, powstrzymując się od jakichkolwiek innych rozstrzygnięć merytorycznych lub formalnych.
Tak
Zgodnie z § 4 Regulaminu Walnego Zgromadzenia osoba otwierająca walne zgromadzenie, bezpośrednio po jego otwarciu przeprowadza wybór przewodniczącego zgromadzenia.