Toyota oczekuje spadku zysku operacyjnego

Tadeusz StasiukTadeusz Stasiuk
opublikowano: 2018-05-09 08:40

Toyota Motor, prognozuje 4,2-proc. spadek zysku operacyjnego w bieżącym roku obrotowym. Ma to być spowodowane oczekiwanym wzmocnieniem jena, które zrównoważy nieco wyższą globalną sprzedaż pojazdów i obniżenie kosztów, donosi Reuters.

Największy japoński producent samochodów spodziewa się, że zysk operacyjny spadnie do 2,3 bln jenów (21,02 mld USD) w roku finansowym kończącym się w marcu 2019 r. To wartość nieco wyższa niż mediana prognoz analityków, kształtująca się na poziomie 2,19 bln jenów.

Toyota rozszerza zakres swojej działalności w związku z planami przekształcenia się w firmę dostarczającą usługi mobilności -podała agencja Kyodo.
fot. Bloomberg

Prognoza Toyoty opiera się na założeniu, że kurs jena będzie wynosił około 105 za dolara amerykańskiego w bieżącym roku finansowym, w porównaniu do 111 jenów w roku, który niedawno się zakończył.

Silniejsza lokalna waluta może zmniejszyć zyski ze sprzedaży za granicą i podnieść koszt gotowych produktów i części, które są wysyłane między krajami.

Uderzenie w zyski utrudni Toyocie, najbardziej zyskownemu na świecie producentowi samochodów, dalsze inwestowanie w nowe technologie i produkty w czasach, gdy globalne koncerny motoryzacyjne rywalizują zaciekle, aby rozwijać autonomiczne samochody, pojazdy elektryczne i połączone technologie.

W zakończonym roku japoński gigant zanotował zysk operacyjny w kwocie 2,4 bln jenów, co pozwoliło spółce po raz piąty z rzędu wyprzedzić takich rywali jak Volkswagen czy Daimler. W rezultacie marża operacyjna wyniosła 8,2 proc. To mniej więcej tyle, ile w przypadku Daimlera (8,11 proc.) i indyjskiego producenta Maruti Suzuki India (11,3 proc.), najwyższych wśród największych światowych producentów samochodów.

Japoński producent celuje w całkowitą sprzedaż grupy na poziomie 10,5 mln pojazdów na całym świecie w ciągu roku do marca, nieco ponad 10,44 mln w zeszłym roku.

W roku kalendarzowym 2017 r. Toyota była trzecim producentem samochodów osobowych na świecie wyprzedzana przez sojuszu Nissan-Renault-Mitsubishi i niemieckiego Volkswagena.

Oczekuje nieznacznego zmniejszenia sprzedaży w Ameryce Północnej, jej największym rynku, do

2,8 mln jednostek, podczas gdy sprzedaż w Azji ma wzrosnąć do 1,67 mln z 1,54 mln w roku ubiegłym.