Volkswagen Poznań i Solaris ukarani za zatory płatnicze

Jarosław KrólakJarosław Królak
opublikowano: 2024-01-15 11:31

Producent pojazdów dostawczych ma zapłacić ponad 4,7 mln zł kary, a producent autobusów ponad 3 mln zł.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • za jakie opóźnienie w płatnościach zostali ukarani Volkswagen Poznań i Solaris Bus
  • ile obie firmy muszą zapłacić za opóźnianie płatności kontrahentom
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zbadał praktyki płatnicze Volkswagena Poznań i Solarisa wobec konkurentów. W toku postępowania ustalił, że Volkswagen w okresie trzech monitorowanych miesięcy (lipiec - wrzesień 2020 r.) opóźniał się z zapłatą faktur na rzecz 1,7 tys. kooperantów i partnerów biznesowych, natomiast Solaris Bus & Coach z płatnością ponad 32 tys. faktur na rzecz blisko 1,7 tys. kontrahentów. Prezes UOKiK wymierzył producentowi pojazdów dostawczych karę w wysokości 4,7 mln zł, a producentowi autobusów ponad 3 mln zł. Firmy mają możliwość odwołania się do sądu.

— Zatory płatnicze to jeden z większych problemów polskiej gospodarki. To również przeszkoda w prowadzeniu działalności dla mniejszych przedsiębiorców, ponieważ podnosi koszty i wpływa na ograniczenie zatrudnienia czy inwestycji. Terminowe otrzymanie należności i powiązana z tym płynność finansowa to podstawowy warunek przetrwania mniejszych firm, dlatego walka z zatorami jest tak istotna — mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Mateusz Figaszewski, rzecznik Solarisa, stwierdził, że kara jest dotkliwa. Po analizie obszernego uzasadnienia decyzji prezesa UOKiK firma zdecyduje o ewentualnym odwołaniu. Poinformował, że opóźnienia płatności dotyczyły głównie zagranicznych kontrahentów i faktur, w których były ustalone bardzo krótkie terminy płatności.

— Dotyczą one przede wszystkim okresu pandemii, w której nasza firma, tak jak większość z przemysłu motoryzacyjnego w całej Europie, borykała się z trudną sytuacją związaną m.in. z tzw. lockdownami, zamykaniem granic, trudnościami w łańcuchach dostaw zarówno komponentów, jak też gotowych towarów do odbiorców końcowych — powiedział PAP Mateusz Figaszewski.

Patrycja Kasprzyk, rzeczniczka Volkswagena Poznań, poinformowała PAP, że na obecnym etapie firma nie będzie odnosić się szczegółowo do decyzji UOKiK.

— Podstawą decyzji prezesa UOKiK jest zakres faktur, który stanowi jednocyfrowy przedział procentowy naszych całkowitych transakcji z kontrahentami i zawiera m.in. transakcje związane z reklamacjami i korektami faktur — podkreśliła rzeczniczka Volkswagena.

W 2023 r. prezes UOKiK wydał 52 decyzje wobec przedsiębiorców generujących zatory płatnicze. Łączna wysokość kar finansowych wyniosła ponad 40 mln zł.

Największe problemy z zatorami płatniczymi występują w przemysłach motoryzacyjnym, kosmetycznym, elektromaszynowym, w przetwórstwie spożywczym i produkcji opakowań, handlu i dystrybucji. Według danych Krajowego Rejestru Długów na koniec 2023 r. przeciętne zadłużenie statystycznego przedsiębiorcy wyniosło 36,6 tys. zł.

Prezes UOKiK stoi na straży przestrzegania zakazu nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych w transakcjach handlowych. Prowadzi postępowania, w wyniku których może nałożyć karę pieniężną na przedsiębiorców powodujących największe zatory. Nadmierne opóźnianie się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych występuje wówczas, gdy w okresie trzech kolejnych miesięcy suma wartości wymagalnych świadczeń pieniężnych niespełnionych oraz spełnionych po terminie przez firmę wynosi co najmniej 2 mln zł i dotyczy postępowań wszczętych od 2022 r. W przypadku wszczynanych w latach 2020–21 kwota wynosi co najmniej 5 mln zł.

Firmy pod lupą

W 2023 r. prezes UOKiK wszczął postępowania administracyjne wobec 30 spółek podejrzewanych o generowanie zatorów płatniczych. Są Adient Seating Poland, Amcor Specialty Cartons Polska, ArcelorMittal Warszawa, Avon Operations Polska, Carlsberg Supply Company Polska, Cetes Cosmetics Poland, Contimax, Electra M&E Polska, Elektrobudowa, Eurogate Logistics, Federal-Mogul Gorzyce, GKN Driveline Polska, Hurtownie Elektryczne Kopel, Ins-El, Leroy Merlin Polska, Liugong Dressta Machinery, Marelli Aftermarket Poland, Medicare Galenica, Neptun, Newag, Nowel, Prima Sosnowiec Complex Plastic Systems, Rawicka Fabryka Wyposażenia Wagonów Rawag, Signify Poland, Superior Industries Production Poland, Valeo Autosystemy, Velvet Care, Vestas-Poland, Volvo Polska, Wawrzaszek Iss.

Źródło: UOKiK