Czytasz dzięki

W domach maklerskich coraz mniej nowicjuszy

opublikowano: 08-09-2020, 22:00

Rachunków maklerskich przybywa wolniej. W sierpniu przewaga otwarć nad zamknięciami spadła poniżej symbolicznych 10 tys.

Z danych Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych wynika, że w sierpniu 2020 r. przybyło niespełna 6,7 tys. rachunków maklerskich. To znacznie mniej niż w marcu czy kwietniu, ale też mniej niż w czerwcu i lipcu, gdy saldo otwieranych i zamykanych rachunków ustabilizowało się na poziomie nieco ponad 10 tys. Na razie trudno ocenić, czy to przejaw wyczerpywania się grupy skłonnych do samodzielnego inwestowania na giełdzie, którzy jeszcze tego nie robią, czy tylko wakacyjny marazm.

Niewątpliwie spadek dynamiki przyrostu liczby rachunków maklerskich korespondował jednak ze spadkiem obrotów. Po pięciu miesiącach utrzymywania się powyżej 1 mld zł średnia wartość akcji zmieniających właściciela podczas jednej sesji skurczyła się w sierpniu do 828 mln zł. Przewaga otwarć nad zamknięciami rzędu 6,7 tys. oznacza, że w stosunku do pierwszego miesiąca wakacji liczba kont do inwestowania na giełdzie wzrosła o 0,5 proc. Jest ich obecnie 1,34 mln. Najwięcej prowadzi mBank — niemal 350 tys. Tylko w sierpniu przybyło mu ich 2,5 tys. Warto jednak pamiętać, że raportowana liczba klientów mBanku nieustannie rośnie, podczas gdy innym instytucjom zdarza się zamykać nieużywane konta. Poza tym obroty generowane przez klientów mBanku na GPW są w przeliczeniu na ich liczbę stosunkowo małe.

Blisko 2,5 tys. klientów przybyło w sierpniu także ING Bankowi Śląskiemu. To niewątpliwy beneficjent ostatniego napływu inwestorów indywidualnych. Właśnie dzięki niemu dołączył do grupy instytucji prowadzących ponad 100 tys. rachunków. Widać to także w obrotach. Mimo że nie obsługuje inwestorów instytucjonalnych, jego klienci wygenerowali w sierpniu 6,02 proc. handlu akcjami na GPW. Jeszcze w lutym 2020 r. — gdy miał niespełna 97 tys. klientów — było to 2,39 proc. W sierpniu ponad 500 rachunków maklerskich przybyło jeszcze PKO Bankowi Polskiemu i DM Banku Ochrony Środowiska. Ten ostatni przekroczył dzięki temu próg 90 tys. rachunków.

1,34 mln - tyle rachunków prowadziły biura maklerskie na koniec sierpnia.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane