Czytasz dzięki

W PKO BP automat doradzi w wyborze funduszu

opublikowano: 17-11-2019, 22:00

Robodoradca przejdzie z użytkownikiem iPKO drogę od zdefiniowania celu po określenie najlepszego sposobu jego osiągnięcia.

PKO BP prowadzi ponad 7,9 mln rachunków bieżących klientów indywidualnych, klientów PKO TFI — choć to lider rynku — jest natomiast „zaledwie” 0,6 mln. Żeby choć trochę zmniejszyć tę dysproporcję, bank wprowadził do oferty usługę doradztwa inwestycyjnego opartego na pełnej automatyzacji procesówzakupowych w serwisie internetowym iPKO. Z pomocy automatycznego doradcy skorzystać będą mogli nie tylko najzamożniejsi klienci, bo próg wejścia to 100 zł (tyle musi wynieść pierwsza wpłata), a na razie nie ma w planach pobierania prowizji za usługę i dystrybucję.

— Inwestomat to efekt rozmów z klientami prowadzonych od kilku kwartałów w ramach procesu customer journey. To także efekt inspiracji czerpanych z zagranicznych rozwiązań. Klienci oczekują wskazania funduszy, które realizowałyby ich cele i życiowe potrzeby. Chcemy zmienić ścieżkę inwestycyjną — produkt ma być sposobem, a nie celem samym w sobie — mówi Paulina Muskała, dyrektor biura projektów inwestycyjnych w PKO BP.

Jak dodaje, z badań klientów wyszło, że mają oni średnio pięć celów głównych: budowanie majątku, duży zakup, na wszelki wypadek, przyszłość dziecka i emerytura. Można wybrać któryś z nich lub określić własny. Następnie trzeba wypełnić ankietę przygotowaną na bazie MiFID, która pozwoli określić profil inwestycyjny. Po doprecyzowaniu celu klient otrzyma rekomendację dotyczącą zakupu funduszu. Będzie ważna przez 10 dni.

— Postawiliśmy na prostotę i łatwość przejścia procesu weryfikacji profilu klienta, określenia jego możliwości finansowych, celów i horyzontu inwestycyjnego. Zależy nam na poinformowaniu, ile trzeba oszczędzać, by osiągnąć założenia. Pokazujemy, jaka może być wartość kapitału klienta w różnych scenariuszach rynkowych. Oczekiwane stopy zwrotu bazują nie tylko na wartościach historycznych, ale także na naszych prognozach — dodaje Paulina Muskała.

Frankowicze kontra banki
Informacje dla zadłużonych we franku szwajcarskim. Rozstrzygnięcia z sal sądowych, opinie prawników, bankierów i zainteresowanych problemem
ZAPISZ MNIE
×
Frankowicze kontra banki
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany co dwa tygodnie
Kamil Zatoński
Informacje dla zadłużonych we franku szwajcarskim. Rozstrzygnięcia z sal sądowych, opinie prawników, bankierów i zainteresowanych problemem
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W Inwestomacie dostępnych jest pięć strategii inwestycyjnych — ostrożna, konserwatywna, umiarkowana, neutralna i aktywna, które różnią się oczekiwaną stopą zwrotu i zmiennością stóp zwrotu (a więc ryzykiem). W tej pierwszej obecna oczekiwana stopa zwrotu to 1 proc. w skali roku, w najbardziej ryzykownej — 3,4 proc. (wartości te będą aktualizowane). Na podstawie tych danych oraz parametrów celu (wpłata początkowa, wpłata regularna, horyzont) generowane są scenariusze, które klientowi pokazywane są w formie wykresów liniowych ścieżki osiągnięcia celów.

Pieniądze trzeba wpłacić na początku (minimum 100 zł), a później można dopłacać regularnie, dokupując jednostki funduszu (funduszy). Można definiować wiele celów i w każdej chwili rezygnować z ich osiągnięcia (poprzez sprzedaż jednostek funduszy). Inwestomat nie gwarantuje wypracowania oczekiwanych stóp zwrotu i tym samym realizacji celów. Rozwiązanie ma się z czasem rozwijać — obecnie usługa dostępna jest w kanale zdalnym poprzez iPKO, a w ciągu kwartału pojawi się też w oddziałach stacjonarnych, gdzie klient będzie miał styczność z doradcą.

— Rozważamy też dodanie do palety dostępnych w Inwestomacie rozwiązań rachunków oszczędnościowych i depozytów — dodaje Paulina Muskała. Obecnie na końcu procesu doradztwa klient otrzyma rekomendację inwestycji w jeden lub kilka subfunduszy z oferty PKO TFI. Bank nie pobiera opłat za usługę ani za zakup funduszy dla realizacji celów określonych w Inwestomacie (opłata za zarządzanie funduszem uwzględniona jest w wartości jednostki).

Sprawdź program konferencji "Sztuczna inteligencja i robotyzacja w sektorze finansowym", 22-23 stycznia 2020, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane