Walmart przejmie indyjskiego potentata rynku e-commerce

Tadeusz StasiukTadeusz Stasiuk
opublikowano: 2018-05-09 12:30
zaktualizowano: 2018-05-09 13:23

Amerykański gigant handlowy Walmart, przejmie indyjską spółkę e-commerce, Flipkart. Tym samym potwierdziły się wcześniejsze zapowiedzi dyrektora generalnego japońskiego SoftBank Group, jednego z największych akcjonariuszy Flipkartu, donosi Reuters.

Walmart , który jest największym na świecie detalistą z największą siecią supermarketów zapłaci 16 mld USD za około 77 proc. udziałów. W tym przypadku to kwota i udział większy niż spekulował przedstawiciel SoftBanku.  

Walmart
fot. Bloomberg

Twierdził on, że Walmart zapłaciłby 10 -12 mld USD za pakiet kontrolny o wartości przekraczającej 51 proc., firmy wycenianej na około 20 mld USD, co byłoby największym zakupem biznesowym dla amerykańskiej spółki.

Ostatniej nocy, w Japonii, osiągnięto ostateczne porozumienie i Walmart kupuje Flipkart - powiedział Masayoshi Son, stojący na czele SoftBank Group, jednego z największych japońskich konglomeratów telekomunikacyjno-medialnych. W ubiegłym roku SoftBank zainwestował we Flipkart 2,5 mld USD. Według Sona, wejście Walmartu zwiększyłoby wartość pakietu co najmniej dwukrotnie.

Kupno udziałów w Flipkart, który sprzedaje wszystko, od mydła przez smartfony, książki po ubrania, daje Walmartowi dostęp do ogromnego indyjskiego rynku e-commerce, który według Morgan Stanley będzie potencjalnie warty roczne 200 mld USD w ciągu dekady.

W zeszłym tygodniu indyjskie media podały, że Amazon.com, największy rywal Flipkart w Indiach, złożył formalną ofertę zakupu 60 procent Flipkart i że zaproponował także opłatę za zerwanie negocjacji w wysokości 2 mld USD, aby przekonać Flipkart do omówienia tej oferty.