Faktorzy mają coraz więcej klientów, więc muszą różnicować propozycje
Popularność faktoringu rośnie z roku na rok. Poszukując nowych klientów, firmy faktoringowe proponują nowe produkty.
W latach 2000-09 polski rynek faktoringu wzrastał średnio o 25 proc. rocznie. Rok 2010 zakończył się podobnym wynikiem.
— Zawdzięczamy to głównie dobrej kondycji polskich firm, rosnącej sprzedaży w branżach korzystających z usług faktoringu i coraz większemu zainteresowaniu innych podmiotów, które do tej pory z faktoringiem nie miały nic wspólnego. Ważnym czynnikiem było także poszerzenie oferty produktowej na polskim rynku — mówi Sebastian Gąbka, dyrektor departamentu faktoringu HSBC Bank Polska.
Nowości
W 2010 r. BZ WBK Faktor wprowadził na rynek Faktoring Ekspres — nowy produkt masowy. Ta usługa wzbogaciła ofertę Grupy Banku Zachodniego WBK o finansowanie obrotowe, przeznaczoną dla podmiotów gospodarczych. Nowa propozycja jest odmianą faktoringu z regresem. Łączy finansowanie, usługi zarządzania wierzytelnościami a także, w razie potrzeby, ich dochodzenie.
— Nowość oferty polega na podejmowaniu decyzji faktoringowych i podpisywaniu umowy z klientami w jeden dzień, po przekazaniu minimum dokumentów. Na pieniądze z dostarczonych faktur klient musi czekać od 2 do 3 dni od zawarcia umowy. Co ważne, na tym etapie faktor nie wymaga uzyskania od kontrahentów potwierdzenia cesji należności, czyli przeniesienia praw wierzytelności na instytucję faktoringową — tłumaczy Radosław Drożdż, regionalny dyrektor sprzedaży Obszaru Zachodniego BZ WBK Faktor.
Decyzje o wypłacie środków podejmowane są w 500 placówkach banku w Polsce. Brak prowizji od faktury, a tym samym niższa cena, czyni Faktoring Ekspres atrakcyjniejszym od kredytu.
Faktoringową alternatywę dla kredytu obrotowego stworzył także HSBC Bank Polska. Nowy produkt o nazwie Invoice Discouting przeznaczony jest dla dużych i średnich firm oraz międzynarodowych korporacji.
— Ten produkt pozwala firmie na znaczną poprawę płynności finansowej, dzięki natychmiastowemu otrzymaniu gotówki za wystawione faktury. Wypłaty środków dokonuje się na podstawie przedstawionej elektronicznie informacji o saldzie należności wobec kontrahentów klienta zgłoszonych do programu. Kontrahenci nie są informowani o cesji wierzytelności, zaś płatności za faktury są kierowane na zastrzeżony rachunek bankowy — wyjaśnia Sebastian Gąbka.
W przeciwieństwie do Faktoringu Ekspres w Invoice Discouting wszystkie prace administracyjne, monitorujące i windykacyjne dotyczące przedstawionych wierzytelności pozostają w rękach klienta. Dzięki temu cena usługi jest niższa od kosztów tradycyjnego faktoringu.
Naprzeciw klientom
W wyniku zapotrzebowania zgłoszonego przez podmioty gospodarcze bank BZ WBK zaproponował swoim klientom dyskonto weksli.
— Podstawowa różnica między finansowaniem wierzytelności w faktoringu a dyskontem weksli polega na tym, że w przypadku dyskonta weksli kontrahent naszego klienta dostarcza nam wypełniony weksel i otrzymuje należność za sprzedane towary czy usługi tego samego dnia po potrąceniu kosztów wynikających z dyskonta. Następnie, kilka dni przed terminem płatności, klient jest wzywany do wykupu weksla pod rygorem przekazania weksla do protestu. Weksle takie mogą być także przyjmowane do inkasa i w dniu wymagalności wierzytelności są także wykupywane przez wystawcę. W faktoringu natomiast przedmiotem nabycia i finansowania jest wierzytelność wynikająca z terminowej faktury — wyjaśnia funkcjnowanie nowej oferty Radosław Drożdż.