Wielka trójka nadawców nadal jest nie zagrożona
Sieci radiowe zaszkodzą dużym rozgłośniom
Polski rynek radiowy jest zdominowany od kilku lat przez RMF FM, Radio Zet i Pierwszy Program Polskiego Radia. Te trzy stacje od kilku lat mają ponad połowę udziałów w słuchalności i zgarniają ponad dwie trzecie wpływów z rynku reklam. Reszta przypada na prawie 200 innych stacji radiowych. Szyki wielkim nadawcom może pokrzyżować łączenie rozgłośni lokalnych w ogólnokrajowe sieci.
Mocna pozycja wielkiej trójki utrzymuje się od 5 lat. Przez ten czas na rynku radiowym niewiele się zmieniło. Nawet przedstawiciele dużych nadawców przyznają, że taka sytuacja jest ewenementem na europejską skalę.
— Na Zachodzie nie ma rozgłośni, których słuchalność przekraczałaby 20-25 proc. w skali kraju — przyznaje Eugeniusz Smolar, wiceprezes Polskiego Radia.
Jego zdaniem, duże rozgłośnie muszą się liczyć z tym, że wraz z powstawaniem sieci będzie rosła popularność konkurencji.
Jak twierdzi Krzysztof Nepelski, szef marketingu Radia RMF FM, w Polsce jest miejsce dla dwóch sieci komercyjnych i dwóch ogólnokrajowych programów radia publicznego. Jego zdaniem, Pierwszy Program Polskiego Radia, a także RMF FM i Radio Zet będą utrzymywać swój udział.
— Sytuację na rynku mogą zmienić, ale nie w sposób rewolucyjny, powstające sieci radiowe — mówi Krzysztof Nepelski.
— Rynek będzie się dynamicznie zmieniał, będą powstawać nowe sieci radiowe, ale stacje ogólnopolskie utrzymają duży udział — prognozuje Monika Bednarek, dyrektor generalny Radia Zet.