Czytasz dzięki

Windykacja: im szybciej, tym lepiej

opublikowano: 07-10-2020, 22:00

Faktury, które trafiają do windykacji, są przeterminowane średnio 200 dni. Im starszy dług, tym trudniej odzyskać pieniądze

Rośnie zadłużenie przedsiębiorców — wynika z danych Krajowego Rejestru Długów (KRD). Zaległości jednoosobowych działalności gospodarczych od lutego do września tego roku wzrosły aż o ponad miliard złotych. W sumie sięgają 6,3 mld zł. Natomiast długi pozostałych firm zwiększyły się o 248 mln zł do 5,1 mld zł. Problemy finansowe nie mobilizują jednak przedsiębiorców do szybszego upominania się o swoje pieniądze u kontrahentów.

Nie warto czekać na pieniądze aż do terminu zapłaty. Trzeba brać
przykład z dużych firm, na przykład telekomunikacyjnych, które monitorują
płatności i przypominają o nich również przed terminem — radzi Mateusz
Jakóbiak, członek zarządu spółki Vindicat.
Zobacz więcej

DOBRY PRZYKŁAD:

Nie warto czekać na pieniądze aż do terminu zapłaty. Trzeba brać przykład z dużych firm, na przykład telekomunikacyjnych, które monitorują płatności i przypominają o nich również przed terminem — radzi Mateusz Jakóbiak, członek zarządu spółki Vindicat. Fot. ARC

Niepotrzebna zwłoka

Jeszcze w kwietniu i maju, kiedy przedsiębiorcy obawiali się tego, co przyniesie pandemia, znacznie szybciej niż na początku roku kierowali niezapłacone faktury do windykacji. Według danych firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso średni czas przeterminowania faktur przekazywanych do odzyskania skrócił się ze 181 dni w lutym do 165 dni w maju. Jednak gdy firmowe konta zasiliły pieniądze z tarczy antykryzysowej, wszystko wróciło na dawne tory. Już w czerwcu średni czas przeterminowania faktury przekazywanej do windykacji przekroczył 200 dni. Podobnie było także w kolejnych miesiącach.

— Przedsiębiorcy mówią wprost, że otrzymane w ramach rządowej pomocy wsparcie zapewni im płynność finansową na kilka miesięcy do przodu, więc nie mają potrzeby dopominania się u swoich kontrahentów o zapłatę zaległych faktur. I bynajmniej nie dlatego, że dłużnicy popadli w tarapaty, bo oni też mają pieniądze. To bardzo krótkowzroczna polityka, bo pieniądze z tarcz antykryzysowych za chwilę się skończą, a dłużnicy, widząc chwiejną postawę wierzycieli, nie będą skłonni do szybkiego regulowania zobowiązań — przestrzega Jakub Kostecki, prezes Kaczmarski Inkasso.

Jego zdaniem w ten sposób wiele firm znów będzie miało problem z utrzymaniem płynności finansowej. Wsparcie rządowe, które uchroniło przedsiębiorców przed bankructwem i pozwoliło utrzymać tysiące miejsc pracy, było nie do przecenienia.

— Przy okazji zakonserwowało też zatory płatnicze. Tymczasem są one jedną z największych barier w rozwoju polskich firm i warto robić wszystko, żeby je eliminować — mówi Jakub Kostecki.

Czas na wagę złota

Przedstawiciele firm windykacyjnych przekonują, że im szybciej zaczniemy windykować dłużnika, tym większe szanse na sukces.

— Wielu wierzycieli w momencie wybuchu kryzysu zawiesiło odzyskiwanie należności. Niesłusznie. Okoliczności są wyjątkowe, jednak każdy dzień zwłoki w działaniu oddala przedsiębiorcę od szczęśliwego zakończenia sprawy — mówi Mateusz Jakóbiak, członek zarządu spółki Vindicat.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Pieniądze łatwiej odzyskać, jeśli od terminu płatności minął miesiąc, najwyżej dwa, a znacznie trudniej, jeśli faktura jest przeterminowana pół roku i dłużej. Tymczasem, o ile jeszcze od marca do czerwca faktury przeterminowane do 90 dni stanowiły połowę spraw przekazywanych do windykacji, to w czasie wakacji — już tylko 38 proc.

— Wrzesień przyniósł niewielką zmianę tego trendu. Znowu zaczęło przybywać spraw przeterminowanych do dwóch miesięcy. Być może jest to już efekt tego, że kończą się pieniądze z tarczy i firmy na gwałt szukają gotówki — mówi Jakub Kostecki.

Z badania „Nieetyczne zachowania firm podczas pandemii”, przeprowadzonego przez Keralla Research na zalecanie KRD w sierpniu 2020 r., wynika, że w przypadku problemów z regulowaniem swoich płatności niemal co druga firma stara się czekać, aż spłyną pieniądze — i dopiero wtedy opłaca faktury. Aż 63 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw przyznaje, że zdarza im się nieterminowo regulować zobowiązania.

Wszystko przez internet

Pierwszym krokiem w celu odzyskania pieniędzy nie musi być profesjonalna windykacja. Można najpierw samodzielnie sięgnąć po narzędzia dyscyplinujące kontrahentów do zapłaty, jak np. monitoring płatności.

— Warto skorzystać z tej metody również w sytuacji, gdy firma nawiązała współpracę z partnerem, a płatność za towar lub usługę ma dopiero nastąpić. Monitoring przypomina wtedy kontrahentowi o zbliżającym się terminie zapłaty. Dzięki temu przekona się on, że ma do czynienia z firmą, która skrupulatnie pilnuje swoich należności. W dłuższej perspektywie pomoże to pozytywnie wpłynąć na dyscyplinę płatniczą wśród pozostałych klientów — radzi Jakub Kostecki.

Gdy już konieczna będzie windykacja, warto pamiętać, że może się ona odbyć w 100 proc. zdalnie.

— To, że trzeba ograniczyć kontakty międzyludzkie, nie oznacza, że musimy biernie czekać na nadejście lepszych czasów, żeby odzyskać swoje należności. Jak zwykle wygrają ci, którzy potrafią szybko dostosować się do nowych okoliczności i korzystać z rozwiązań adekwatnych do sytuacji, czyli w tym wypadku ze zdalnej windykacji — mówi Mateusz Jakóbiak.

Dodaje, że w ostatnim czasie zainteresowanie usługami monitoringu i windykacji online w Vindicat wzrosło o 30 proc. Niedawno spółka Faktura.pl informowała aż o 49-procentowym wzroście.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane