Polscy przedsiębiorcy przy współudziale urzędników niosą na sztandarach hasło „Go Africa”, tymczasem Afryka dawno do Polski przyszła i zdominowała rynek internetowy. Południowoafrykański Naspers, do którego należą m.in. Allegro, Ceneo, PayU i Bankier.pl, opublikował wyniki za pierwsze półrocze (kwiecień-wrzesień). Okazuje się, że przychody grupy skoczyły o 28 proc., do 28,8 mld ZAR (randów). To — w przeliczeniu — 8,8 mld zł. Przyczynił się do tego głównie 76-procentowy wzrost przychodów z działalności w internecie.
— Struktura naszych wyników ostatnio mocno się zmieniła. Przychody z zagranicy przekraczają te z RPA, a internet zastąpił płatną telewizję jako nasz główny biznes — mówi Koos Bekker, szef Naspersa.
Przy okazji medialno-internetowa grupa zapowiedziała zwiększenie nakładów inwestycyjnych w najbliższym roku do poziomu co najmniej 7 mld ZAR, czyli ok. 694 mln USD — to ponad 60 proc. więcej niż dotychczas. Naspers deklaruje, że pieniądze przeznaczy głównie na rozwój cyfrowej telewizji w Afryce, pochłoną je jednak także wydatki marketingowe na bardziej agresywną promocjęserwisów ogłoszeniowych (w Polsce to Tablica.pl) i rozwój aplikacji mobilnych.
— Nasz silnik pracuje szybciej i jeszcze przyspieszy, ale wydatki na pewno odbiją się na poziomie zysków w tym i przyszłym roku — zastrzega Koos Bekker.
W pierwszym półroczu grupa miała 3,4 mld ZAR czystego zysku (ok. 1 mld zł) — to o 26 proc. mniej niż rok wcześniej. Właściciel Allegro jest pupilkiem giełdowych inwestorów — na parkiecie w Johannesburgu jego akcje świecą w tym roku na zielono. Od początku roku kurs wzrósł o 75 proc., co czyni Naspersa najlepszym południowoafrykańskim blue chipem. Grupa wyceniana jest na 394 mld ZAR, czyli ponad 120 mld zł.