Wzrost globalnej żeglugi będzie wyhamowywał

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 2022-11-29 13:12

Globalna żegluga morska w kolejnych latach będzie się rozwijać, ale w niższym tempie niż poprzednio mierząc się z poważnymi wyzwaniami o ogólnoświatowym charakterze, uważa Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD).

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
fot. SeongJoon Cho/Bloomberg

W raporcie za 2022 r. na który powołuje się agencja Reuters, UNCTAD napisała, że globalną gospodarkę czeka spowolnienie, konsekwencją czego będzie mniejsze zapotrzebowanie na transport morski, jednak stawki frachtu mogą pozostać wysokie.

Szacuje się, że ponad 80 proc. światowego handlu realizowane jest właśnie poprzez żeglugę. Według najnowszej prognozy UNCTAD, wzrost światowego handlu morskiego wyhamuje do 1,4 proc. i prawdopodobnie na tym poziomie pozostanie też w roku 2023.

Dla porównania, w 2021 r. dynamika zwyżki sięgała 3,2 proc. zaś całkowity wolumen przesyłek osiągnął pułap 11 mld ton. Rok wcześniej odnotowano natomiast spadek rzędu 3,8 proc. co w głównej mierze było pokłosiem wybuchu pandemii koronawirusa.

Obecnie na zagrożenie ze strony ze strony Covid-19 nakładają się skutki wybuchu wojny na Ukrainie, napięcia handlowo-polityczne na osi Waszyngton-Pekin czy sytuacja związana z Tajwanem. Banki centralne zmuszone są do zacieśniania swojej polityki pieniężnej podnosząc stopy procentowe by okiełznać inflację tłumiąc aktywność gospodarczą.

W rezultacie UNCTAD zakłada, że średnioroczny wzrost w latach 2023-2027 wyniesie 2,1 proc. i będzie zdecydowanie niższy niż średnia z poprzednich trzech dekad, która kształtuje się na poziomie 3,3 proc. Prognozuje, że wraz ze spowolnieniem gospodarczym dojdzie do rozwiązania problemów z zatorami w logistyce oraz niedoborami wielu części i produktów, kiedy zostanie przywrócona równowaga między popytem i podażą.