W czasie wojen grecko-perskich świątynie na Akropolu zostały spustoszone przez Persów. Po zakończeniu konfliktu w 479 r. p.n.e. mieszkańcy Aten przystąpili do odbudowy swojego miasta, co doprowadziło do wzniesienia Partenonu, najznamienitszej z wszystkich starożytnych budowli sakralnych w Grecji. Autorami projektu byli Iktinos i Kallikrates, a realizację nadzorował Fidiasz. Monumentalny obiekt, wsparty na ponad 150 zewnętrznych kolumnach i filarach, pozostawał w dużym stopniu nienaruszony przez około dwa tysiąclecia, aż do połowy XVII w., gdy doznał częściowego zniszczenia w trakcie wojny między Turkami i Wenecjanami.
A teraz pomyśl o swojej ścieżce zawodowej jako o Partenonie. Wzniesienie tak imponującego dzieła architektonicznego wymagało wielu lat dokładnego planowania i intensywnej pracy. Podobnie twoje starania w rozwijaniu udanej i długotrwałej kariery menedżerskiej wymagają poświęcenia. Wyczyn Ateńczyków był wynikiem niezwykłego zaangażowania — równie dużego wysiłku oczekuje się od ciebie.
Trwałość Partenonu zależała od jego masywnych fundamentów i podpór. Tak samo twój sukces jako lidera opiera się na mocnych filarach, którymi są ponadczasowe wartości. To one przyczyniają się do wzmacniania i przedłużania żywotności konstrukcji, jaką jest twoja kariera. Brian Tracy, coach biznesowy, nazywa to zasadą Partenonu.
1. Tkanie sieci kontaktów
85 proc. wakatów jest zapełnianych za pomocą networkingu – wynika z danych dostawcy oprogramowania HubSpot. Według telewizji ekonomicznej CNBC 70 proc. ofert zatrudnienia nigdy nie zostało opublikowanych publicznie. Nic dziwnego, że Giuliano Poletti, włoski minister pracy w latach 2014-18, dawał młodym taką radę: więcej szans na znalezienie posady będziecie mieli, grając w piłkę na podwórku niż rozsyłając CV. Innymi słowy, skuteczność rekrutacji zależy od kontaktów z odpowiednimi ludźmi, a sam proces aplikacyjny jest mniej ważny.
Networking pomaga osobom rozpoczynającym karierę, a cóż dopiero menedżerom, którzy mają już doświadczenie w nawigowaniu po skomplikowanym świecie biznesu. Im więcej relacji, przyjaciół i sojuszników, tym łatwiej o podwyżkę, awans i telefony od łowców głów.
Weź udział w konferencji “Diversity & Inclusion w biznesie 3”, 6 czerwca 2024, Warszawa >>
2. Troska o wizerunek
Prof. Robert Cialdini w swoich badaniach na temat wpływu społecznego i perswazji odkrył ciekawe zjawisko. Ludzie są bardziej skłonni naśladować zachowania osób wyglądających profesjonalnie, nawet jeśli oznacza to łamanie norm, np. przechodzenie przez ulicę na czerwonym świetle. To pokazuje, że formalny wizerunek wspiera budowę zaufania i szacunku, co ma bezpośredni wpływ na karierę menedżerską.
Elegancki strój, znajomość etykiety biznesowej czy korporacyjny styl komunikacji często są postrzegane jako oznaki zawodowych kompetencji. Choć założenie to na ogół jest słuszne, zdarzają się sytuacje, gdy ludzie używają tych zewnętrznych atrybutów do kreowania fałszywego obrazu swoich zdolności. To nie umniejsza jednak wartości skutecznej autoprezentacji. W istocie osoby mające rzeczywiste umiejętności i osiągnięcia, mogą wykorzystać te narzędzia jeszcze efektywniej, by podkreślić swój profesjonalizm.
3. Ustawiczne uczenie się
Wcale nie chodzi o liczbę dyplomów, oceny czy prestiż uczelni, które skończyli liderzy. Osiągnięcia akademickie nie są wiarygodnym miernikiem potencjału menedżerskiego. Tym, co naprawdę się liczy, jest lifelong learning, czyli ustawiczne uczenie się – najlepiej przez praktykę, pracę, codzienne zdobywanie doświadczeń.
Warsztaty i szkolenia również mają wartość, jeśli poszerzają horyzonty umysłowe i odpowiadają na realne wyzwania, z którymi szefowie mierzą się na co dzień. Jak zauważył Jonny Thomson w książce „Wielkie idee dla zabieganych”: „zdobywanie takiej czy innej wiedzy jest niewątpliwie przydatne, dużo istotniejsza jest jednak umiejętność krytycznego myślenia, której przy okazji nabywamy. Im więcej się uczymy, tym mniej akceptujemy zastany porządek i to dzięki temu ludzkość wciąż się rozwija”.
4. Wsparcie mentora
W książce „Zapasy z życiem“ Eric Emmanuel Schmitt opowiada o szczupłym nastolatku imieniem Jun. Podczas spaceru przez miasteczko napotyka on nauczyciela, który przygląda się mu uważnie, by następnie wyjawić: „widzę w tobie zawodnika sumo”. Chłopak tylko wzrusza ramionami, zdając sobie sprawę z własnej postury – szczupły, z kościstymi rękami i nogami, jakie ma szanse na zostanie potężnym zapaśnikiem? Lecz gdy dzień po dniu spotyka mistrza, który z coraz większą mocą powtarza swoje słowa, Jun zaczyna dostrzegać w sobie siłę, inteligencję, co budzi w nim wiarę we własne możliwości. Dołącza do szkoły sumo, a po kilku latach morderczych treningów staje się najlepszym sumitą w Japonii.
Jakie wnioski może wyciągnąć z tego menedżer? Bez względu na to, w jakim miejscu swojej ścieżki zawodowej się znajduje, powinien mieć mentora – kogoś, kto pokłada w nim zaufanie i dostrzega jego nieodkryty jeszcze potencjał. Warto zainicjować spotkanie i namówić taką osobę, by dzieliła się swoją mądrością i wiedzą. Wyniki mogą przewyższyć nasze oczekiwania.
5. Odwaga
W latach 20. Charles de Gaulle pisał: „gdy sytuacja staje się poważna z uwagi na nadciągające niebezpieczeństwo, pewnego rodzaju fala wypycha osoby o niezłomnym charakterze do pierwszego szeregu”. Nie przewidywał jednak, że po kapitulacji Francji w czerwcu 1940 r. sam zostanie jednym z wybitnych liderów. Udało mu się uciec do Anglii, skąd nawoływał swoich rodaków do dalszej walki. W rezultacie zyskał status niekwestionowanego przywódcy francuskiego ruchu oporu.
Menedżerska odwaga manifestuje się przez motywowanie pracowników do ciągłego samorozwoju i wyznaczania im ambitniejszych celów. Objawia się również podejmowaniem niepopularnych decyzji i egzekwowaniem służbowych dyrektyw. Ponadto ujawnia się w obronie swojego zespołu przed nieuzasadnionymi oczekiwaniami zarządu. Takie postawy odróżniają autentycznego lidera od kogoś, kto tylko zajmuje wysokie stanowisko.
Zasada Partenonu uwypukla wagę solidnych elementów podpierających każdą konstrukcję – czy mówimy o dziele architektonicznym, czy drodze zawodowej. Tak jak słynny ateński monument zależał od stabilnych filarów, tak twoja ścieżka lidera wymaga solidnych zasad i wartości, by sprostać wyzwaniom czasu. Pamiętaj, że wszystkie działania, które podejmujesz powinny zwiększać twoją menedżerską odporność. Zatem buduj swoje profesjonalne dziedzictwo z taką samą starannością i rozwagą, jakie zademonstrowali Iktinos i Kallikrates oraz Fidiasz przy budowie Partenonu.