Amerykańskie firmy odpowiadają na Polski Ład

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2022-01-24 14:33

Prawie 40 proc. zrzeszonych w AmCham spółek chce podjąć działania, które zmniejszą negatywne skutki zmian podatkowych i inflacji. Najczęściej planują podwyżki.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jak amerykańskie firmy chcą zmniejszyć negatywny wpływ inflacji i Polskiego Ładu
  • Jak oceniają polskie prawo anonimowi przedstawiciele badanych firm
  • Czy firmy planują zwiększanie zatrudnienia

Amerykańska Izba Handlowa w Polsce (AmCham) zbadała, jak firmy z USA zareagowały na Polski Ład oraz inflację. Z przeprowadzonego w dniach 14-19 stycznia badania, w którym wzięło udział 69 firm, wynika, że 36 proc. ankietowanych firm zamierza podjąć działania, które zmniejszą negatywne skutki Polskiego Ładu i inflacji. Pozostałe czekają na rozwój sytuacji. Najpopularniejsze działania planowane przez firmy to wzrost pensji, który zapowiada 52 proc. respondentów. Podwyżki zależą jednak od stanowiska i poziomu wynagrodzenia. Firmy zaznaczają, że będą dotyczyć niewielkich grup pracowników. Najwyższa podwyżka wyniesie 15 proc., najniższa 2 proc., a średnia to 9,5 proc.

Respondenci mają złe zdanie o zmianach w polskich przepisach.

„Moja firma zatrudnia wysoko wykwalifikowanych konsultantów IT i biznesowych i niemal całkowicie opiera się na umowach o pracę. Bardzo się obawiam wzrostu podatków i ich wpływu na strukturę zatrudnienia. Taka reforma powinna była być ogłoszona i przedyskutowana publicznie wcześniej” – brzmi jeden z komentarzy.

„Polski Ład powinno się unieważnić i wycofać” – twierdzi przedstawiciel innej firmy.

„Pracownicy w Polsce szybko się starzeją. Potrzebne są przepisy wspierające posiadanie dzieci/rodziny, przeciwdziałające ageizmowi (który jest tu dużym problemem), zwiększające dobrostan i zaangażowanie starszych pracowników oraz umożliwiające zatrudnianie pracowników zza granicy, ale nie tylko Ukrainy” – uważa reprezentant innej firmy.

Mimo to większość amerykańskich pracodawców zamierza zwiększać zatrudnienie (58 proc., zwolnienia planuje 7 proc., reszta albo nie planuje zmian, albo nie podjęła w tej sprawie decyzji). Wśród respondentów badania było 66,7 proc. dużych przedsiębiorstw, a w podziale branżowym: 23 proc. produkcyjnych, 62 proc. usługowych, a pozostałych zajmujących się handlem i dystrybucją.