Polskie Koleje Państwowe SA (PKP) chcą zapłacić 27 mln zł, czyli 1,5%, opłaty restrukturyzacyjnej za umorzenie 1,8 mld zł długów, powiedział w środę ISB Maciej Męclewski, prezes PKP.
"Myślę, że ustawą oddłużeniową mogłoby być objęte 1,8 mln zł długów PKP" - powiedział ISB Męclewski. "Chcielibyśmy ponieść 1,5% kosztów opłaty restrukturyzacyjnej" - dodał prezes.
"Oddłużenie pozwoliłoby nam na złapanie płynności finansowej oraz uruchomienie inwestycji, głównie w infrastrukturę oraz zakupy sprzętowe" - powiedział Męclewski, dodając, że nie jest to jedyny warunek, żeby spółka przestała przynosić straty od 2004 roku.
"Liczymy na to, że pod koniec 2003, a w zasadzie w 2004 roku już będziemy mogli mówić o pewnej równowadze" - powiedział Męclewski, dodając, że oprócz umorzenia starych długów PKP chciałoby zapewnienia z budżetu państwa 800 mln zł rocznie od 2003 roku na dofinansowanie przewozów regionalnych oraz zapewnienie dofinansowanie spółki zarządzającej torami - PLK.
Dodatkowym warunkiem jest dofinansowanie spółki infrastrukturalnej. PLK nie jest w stanie utrzymać się z opłat za korzystanie z torów, powiedział Męclewski.
W rozmowie z ISB Męclewski nie wymienił spółek, które mogłyby być konsolidowane z PLK, choć na środowej konferencji prasowej minister infrastruktury Marek Pol mówił o potrzebie konsolidacji części spółek infrastrukturalnych.
Po pięciu miesiącach tego roku Grupa PKP zanotowała 509 mln zł straty netto. Zadłużenie grupy wynosi około 11 mld zł, w tym 7,18 mld zł jest zadłużeniem krótkoterminowym.
PKP planuje we wrześniu emisję 7-letnich obligacji o wartości 1 mld zł, chcąc zmienić strukturę zadłużenia z krótko- na długoterminowe.
Pierwotnie środki z emisji miały być przeznaczone na spłatę 700 mln zł kredytu udzielonego przez Bank Handlowy, Dresdner Bank Luxembourg i WestLB na cele związane z restrukturyzacją.
Pol powiedział w środę, że PKP będzie chciało zrolować ten kredyt.
"Byłoby dobrze, gdyby emisja obligacji w tej wysokości miała miejsce osiem miesięcy temu, ale nastąpił efekt domina i kumulacja długów, w związku z tym rozważamy obecnie wszystkie możliwe warianty, które zapewnią płynność PKP" - powiedział Męclewski.
PKP, popierane w tym względzie przez Ministerstwo Infrastruktury, chce również zwiększenia gwarancji rządowych dla spółki na poczet zaciąganych zobowiązań do 6,0 mld zł obecnego poziomy 3,9 mld zł.
W tym roku PKP miało otrzymać z budżetu 500 mln zł jako dofinansowanie przewozów regionalnych oraz 320 mln zł z tytułu dopłat do ulg biletowych. Otrzyma odpowiednio 300 mln zł oraz 192 mln zł.(