Benefity: o czym powinni pamiętać pracodawcy

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2023-06-01 20:00

Czy tradycyjne świadczenia pozapłacowe dla pracowników odeszły już do lamusa? Dlaczego firmy powinny mieć strategie dbania o potrzeby podwładnych?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakich profitów pozapłacowych oczekują pracownicy
  • Jakie benefity są najczęściej stosowane w firmach
  • Na co powinni postawić pracodawcy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Pracodawcy prześcigają się we wprowadzaniu nowych profitów pozapłacowych. Warto zwrócić uwagę na to, że pracownicy coraz częściej zmieniają miejsce zatrudnienia i skarżą się na wypalenie zawodowe. Szefowie powinni dbać o dobrostan podwładnych w taki sposób, aby nie byli oni narażeni na stres i przepracowanie.

Eksperci od HR nie mają wątpliwości, że dobre samopoczucie pracowników i ich zdrowie psychiczne powinny być priorytetem dla przedsiębiorców. Za tą tezą opowiada się – jak wynika z międzynarodowego raportu „The Future Workplace 2021 HR Sentiment” – prawie 70 proc. starszych specjalistów HR.

Celem nowelizacji Kodeksu pracy dostosowującej polskie przepisy do unijnej dyrektywy work-life balance, która weszła w życie pod koniec kwietnia, jest pomoc pracownikom w utrzymaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. Nowelizacja przewiduje m.in. dodatkowe dni wolne od pracy, większą elastyczność w wyborze miejsca wykonywania obowiązków służbowych oraz wydłuża urlop rodzicielski.

Dbaj o zdrowie i rozwój pracownika:
Dbaj o zdrowie i rozwój pracownika:
Zatrudnieni coraz częściej oczekują benefitów wspierających ich samopoczucie i kondycję psychiczną. Dlatego przedsiębiorcy powinni postawić na rozwiązania dotyczące m.in. wellbeingu i opieki zdrowotnej.
Adobe Stock

– To są bardzo pozytywne zmiany. Dają one szansę - zwłaszcza osobom wychowującym dzieci - na pogodzenie obowiązków domowych i zawodowych. Z badań wynika, że ponad połowa pracowników byłaby w stanie zaakceptować obniżenie wynagrodzenia, jeśli szłoby to w parze z większą równowagą między pracą a życiem prywatnym. Jednak u podstaw zadowolenia pracowników leży nie tylko większa liczba wolnych dni od pracy, lecz także dobra atmosfera w zespole, zrozumienie problemów, z którymi się zmagają, a także poczucie, że są ważnymi i docenianymi osobami w przedsiębiorstwie – mówi Sebastian Młodziński, prezes firmy Timate.

Wypalenie zawodowe

Eksperci McKinsey Health Institute sprawdzili, co poprawia zdrowie psychiczne pracowników. Okazuje się, że największy wpływ na utrzymanie dobrego samopoczucia podwładnych ma wyeliminowanie toksycznych zachowań w firmie i lepsza integracja zespołu.

– Wydaje się, że benefity, które są obecnie najczęściej stosowanym sposobem doceniania pracowników, nie pomagają w budowaniu przyjaznego środowiska pracy. Są raczej plasterkiem, który pracodawcy przylepiają na rany zestresowanych pracowników. Sztuką jest jednak zapobieganie wypaleniu zawodowemu, a nie ratowanie sytuacji dzięki zajęciom jogi czy masażom – podkreśla Sebastian Młodziński.

Z badania „People at Work 2022: A Global Workforce View” przeprowadzonego przez ADP wynika, że aż 67 proc. zatrudnionych przyznaje, że co najmniej raz w tygodniu odczuwa stres w miejscu pracy. Natomiast 53 proc. respondentów potwierdza, że zły stan psychiczny negatywnie oddziałuje na wykonywanie obowiązków służbowych. Co powoduje stres? Długość dnia pracy, obawy o bezpieczeństwo zatrudnienia i zbyt duży zakres służbowej odpowiedzialności.

A co pozytywnie wpływa na samopoczucie pracowników? Drobne nagrody i pochwały od pracodawców. Autorzy badania Globoforce podkreślają, że osoby, które otrzymują je regularnie, są nawet osiem razy bardziej zaangażowane w pracę niż te, które są doceniane jedynie za pomocą premii rocznej.

– Wszystko wskazuje na to, że takie motywatory jak roczna ocena czy premia nie są już wystarczające. Teraz liczy się dobry lider w firmie, który uważnie przygląda się temu, jak działa jego zespół i reaguje w przypadku problemów. Niezwykle istotna jest informacja zwrotna na temat pracy podwładnych. Powinna być ona regularnie im przekazywana. Warto, aby bieżąca ocena pracowników była powiązana z systemem bonusów. Dzięki temu będą widzieli sens przykładania się do wykonywania obowiązków służbowych i mogli od razu poprawiać ewentualne niedociągnięcia – zaznacza Sebastian Młodziński.

Robert Nowakowski, partner w firmie doradztwa personalnego Spencer Stuart, zauważa, że styl przywództwa w przedsiębiorstwach ulega zmianom.

– Poszukiwani są liderzy, którzy wspierają współpracowników, służą im radą, a także dbają o ich rozwój i zapewniają zasoby do realizacji celów – podkreśla Robert Nowakowski.

Weź udział w kolejnej edycji kongresu “HR Summit” >>

Informacja zwrotna

Z raportu firmy Sedlak & Sedlak „Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2022 roku” wynika, że do najczęstszych benefitów proponowanych pracownikom należą szkolenia zawodowe, opieka medyczna i polisa na życie. Na tej liście są również bezpłatne masaże, zajęcia jogi, a także możliwość korzystania z przyzakładowych przedszkoli i żłobków.

– Niezwykle ważna jest jednak dbałość pracodawców o wellbeing, czyli troska o zdrowie i dobrostan pracowników. Na szczęście widać pozytywną zmianę w tej dziedzinie wśród przedsiębiorców znad Wisły. Coraz częściej chcą oni wykorzystywać odpowiednie systemy do zarządzania zespołami i procesami, a nie do mierzenia czasu pracy czy jego optymalizacji. W ten sposób zapewniają pracownikom lepsze warunki zatrudnienia, odpowiedni czas na odpoczynek, sprawiedliwiej rozdzielają zadania, a także starają się wysyłać podwładnym codzienną informację zwrotną na temat wypełnionych przez nich obowiązków służbowych – przyznaje Sebastian Młodziński.

Zwraca uwagę, że firmy powinny mieć strategie dbania o potrzeby pracowników. Dobry stan psychiczny osób zatrudnionych – jak zaznacza – powinien być ich priorytetem.

– Takie podejście zredukuje codzienny stres, z jakim mierzą się pracownicy, poprawi ich kondycję psychiczną, a w ostatecznym rozrachunku może być remedium na zatrzymanie ich w firmach – konkluduje Sebastian Młodziński.