BGŻ BNP digitalizuje umowy kredytowe

Karolina WysotaKarolina Wysota
opublikowano: 2018-09-09 22:00

Sprzedaż na raty będzie wygodniejsza dla Kowalskiego i tańsza dla banku. Usługa paperless rusza w sklepach.

Sprzedaż na raty będzie wygodniejsza dla Kowalskiego i tańsza dla banku. Usługa paperless rusza w sklepach.

Przeczytaj tekst i dowiedz się:

  • Kiedy rozwiązania paperless będą stanowić 90 proc. umów ratalnych BGŻ BNP Paribas
  • Jak takie rozwiązania sprawdzają się w Credit Agricole
  • Kto wdrożył rozwiązanie paperless w BGŻ BNP Paribas

 

BGŻ BNP Paribas unowocześni sprzedaż kredytów ratalnych w punktach handlowych. Do końca września klienci m.in. salonów komórkowych, sklepów meblowych i elektronicznych, z którymi współpracuje bank, będą mogli zawierać cyfrowe umowy. Bank chce, aby do końca I kw. 2019 r. nasycenie rozwiązaniem paperless sięgnęło 90 proc.

EKOMISJA:
EKOMISJA:
Eliminując papier z obiegu dokumentów, w ciągu trzech lat oszczędzimy 6 tys. drzew, czyli średniej wielkości las — twierdzi Krzysztof Wojciechowski, odpowiedzialny za pion consumer finance w BGŻ BNP Paribas.
Fot. Tomasz Pikuła

— Klienci oczekują, że bankowe procesy będą przebiegać szybko i sprawnie. Podpisywanie umów papierowych, drukowanie ich, skanowanie, wysyłanie pocztą czy kurierem trwa zbyt długo — mówi Krzysztof Wojciechowski, dyrektor zarządzający pionem sprzedaży consumer finance w BGŻ BNP Paribas, dodając, że miłą konsekwencją cyfryzacji są oszczędności, nie chce jednak ujawnić ich kwoty.

W segmencie consumer finance bank zawiera rocznie ponad 750 tys. umów. Średnio jeden egzemplarz wraz z załącznikami liczy 15 stron. Wykorzystując podpis cyfrowy i weryfikację kodem przesłanym esemesem, klient otrzyma od banku dokumenty mejlem. Czy rozwiązanie przypadnie do gustu klientom? Przykład banku Credit Agricole, pioniera usługi paperless w polskim sektorze bankowym, dowodzi, że tak. Uruchomił ją w styczniu 2016 r.

— Płynnie przeszliśmy od papierowego do elektronicznego obiegu dokumentów z klientem. Z rozwiązania korzysta około 90 proc. naszych partnerów i cały czas pracujemy nad upowszechnieniem elektronicznego podpisywaniaumów w kolejnych kanałach i modelach sprzedaży bezpośredniej — mówi Przemysław Przybylski z biura prasowego Credit Agricole.

Rozwiązanie paperless dla banku BGŻ BNP Paribas przygotowała i wdrożyła firma Autenti. Poznański start-up wygrał przetarg z doświadczonymi dostawcami systemów informatyczych, m.in. z firmą Quicksign. Firma została zauważona przez bank już dwa lata temu, gdy wygrała polską edycję hackatonu, organizowaną przez francuską grupę BNP Paribas.

— Bank BGŻ BNP Paribas od początku współpracy dał się poznać jako instytucja wyjątkowo otwarta na nowe technologie. W efekcie zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy w banku rozwiązanie, dzięki któremu procesy kredytowe obsługiwane będą w pełni online — mówi Grzegorz Wójcik, prezes i założyciel Autenti.

Start-up gwarantuje bankowi obsługę w zakresie procesu parafowania dokumentów za pomocą podpisu elektronicznego i ewidencjonowanych plików na trwałym nośniku. To pierwszy projekt, który Autenti realizuje dla banku. Na razie BGŻ BNP Paribas wdraża usługę paperless w segmencie customer finance, ale docelowo ma ona pojawiać się również w innych liniach biznesowych. Zdaniem Andrzeja Powierży, analityka banku Citi Handlowy, usługa nie jest jeszcze popularna wśród polskich banków, ale to się zmieni. Największe korzyści z wykorzystania tej technologii dostrzega we współpracy z branżą e-commerce.

— Wykorzystanie podpisu elektronicznego, usprawniającego procesy kredytowe w punktach handlowych, to próba przeniesienia finansowania ratalnego do świata cyfrowego. Warto jednak zauważyć, że kredyty ratalne sprzedawane bezpośrednio przy zakupach w punktach handlowych wypierane są przez gotówkowe udzielane kanałami zdalnymi, które w swojej ofercie ma obecnie większość polskich banków — mówi Andrzej Powierża, analityk banku Citi Handlowego.