Budżet państwa dofinansuje statki ze Stoczni Szczecińskiej Nowa

Polska Agencja Prasowa SA
18-06-2005, 22:28

Do końca roku budżet państwa dopłaci 70 mln zł do statków zbudowanych przez Stocznię Szczecińską Nowa (SSN). W sobotę zarząd stoczni podpisał umowy z przedstawicielami Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK), który będzie pośredniczył w dofinansowaniu.

Do końca roku budżet państwa dopłaci 70 mln zł do statków zbudowanych przez Stocznię Szczecińską Nowa (SSN). W sobotę zarząd stoczni podpisał umowy z przedstawicielami Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK), który będzie pośredniczył w dofinansowaniu.

    "Te pieniądze pozwolą wyrównać straty związane z wahaniami cen stali i dolara poniesione przez stocznię. Zgodnie z przepisami unijnymi dokapitalizowanie i dopłaty kończą możliwości pomocy publicznej dla stoczni na 10 lat" - powiedział PAP dyrektor ds. marketingu SSN Andrzej Żarnoch.

    Stocznia Nowa otrzyma dopłaty do 8 statków - chemikaliowców, kontenerowców, produktowców i gazowców - zakontraktowanych między 24 października 2002 r. a końcem marca. Trzy z dofinansowywanych jednostek przekazano już armatorom, 26 mln zł dopłaty wpłynie na konto stoczni w przyszłym tygodniu. Pomoc państwa nie może przekroczyć 6 proc. wartości kontraktów i będzie dostępna do 2007 r.

    Zgodnie z ustawą, która weszła w życie w marcu, decyzję o udzieleniu dopłat podejmuje minister gospodarki, natomiast BGK ocenia wnioski, zawiera ze stocznią umowy oraz monitoruje ich wykonanie. Stocznia Nowa złożyła łącznie 27 wniosków na kwotę 242 mln zł.

    W miniony czwartek Agencja Rozwoju Przemysłu podniosła o ok. 60 mln zł kapitał SSN, przekazując jej pakiet akcji zespołu elektrociepłowni wrocławskich Kogeneracja SA. Zdaniem Żarnocha, akcje trafią na rachunek inwestycyjny stoczni w poniedziałek, dzięki temu procesowi kapitał stoczni wyniesie 340 mln zł. "Planujemy zaciągnięcie w BGK kredytu, który poprawi płynność finansową i umożliwi budowę jednostek. Akcje elektrociepłowni będą jego zabezpieczeniem" - dodał Żarnoch.

    Z pomocy państwa korzystają stocznie w Niemczech, Holandii, Włoszech, Francji, Danii i Hiszpanii. Na wprowadzenie dopłat w Polsce zgodę wyraziła Komisja Europejska. Minister gospodarki Jacek Piechota podkreślił, że dopłaty nie mają ratować nierentownych zakładów, a uatrakcyjnić ofertę i wyrównać szanse europejskich stoczni w walce o zamówienia ze stoczniami koreańskimi.

    W Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) trwają obecnie prace nad modelem finansowania stoczni i budowy statków bez udziału państwa. Do połowy lipca prezes ARP ma przedstawić korzyści wynikające z konsolidacji branży i utworzenia grupy kapitałowej Korporacja Polskie Stocznie SA. W jej skład wejdą m.in.: Stocznia Szczecińska Nowa, Stocznia Gdynia SA oraz - jak poinformował Piechota - skomercjalizowana Stocznia Marynarki Wojennej.

    "Korporacja będzie powiązana kapitałowo z partnerami, z którymi współpracuje, między innymi Hutą Częstochowa. Pojawi się również kapitał zewnętrzny, prawdopodobnie ukraiński, jeśli uda się sfinalizować z grupą Donbas prywatyzację huty" - stwierdził minister gospodarki.

    W ubiegły czwartek ukraiński Związek Przemysłowy Donbasu parafował umowę sprzedaży udziałów w Hucie Częstochowa i spółkach zależnych z jej właścicielem Towarzystwem Finansowym Silesia i zarządem Huty Częstochowa. Piechota podkreślił, że inwestorzy zewnętrzni "będą powiązani kapitałowo, ale nie przejmą kontroli nad korporacją".

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Budżet państwa dofinansuje statki ze Stoczni Szczecińskiej Nowa