Pracodawca musi zapewnić szansę na dynamiczny rozwój kariery młodym księgowym.
Większość księgowych z pokolenia Y jest zadowolonych z obecnej pracy, ale aż połowa uważa, że firma, w której pracują, nie zapewnią im wystarczających możliwości rozwoju zawodowego. Ponad połowa chciałaby lepiej wykorzystywać w pracy swoje wykształcenie. Takie są wyniki badania "Pokolenie Y: Świadomość potencjału" przeprowadzonego przez ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), organizację międzynarodową zrzeszającą specjalistów z zakresu finansów i rachunkowości, oraz firmę doradczą Mercer. Czego młodzi oczekują od pracodawców?
— Przede wszystkim jasnej oferty szybkiej ścieżki awansu. Kryteria powinny być przejrzyste, mierzalne i realistyczne, do osiągnięcia w krótkim czasie. Awans w 4-5 lat ich nie interesuje Jeżeli pracodawca stworzy warunki, w których będą mogli awansować co dwa lata, nawet pod warunkiem realizacji bardzo ambitnych celów, to będzie postrzegany jako bardziej atrakcyjny — informuje Andrzej Narkiewicz, starszy konsultant z Mercer Polska.
Czerwona lampka
Zdaniem ekspertów z Melcera, takie opinie to wskazówka dla pracodawców, by zaczęli uwzględniać aspiracje zawodowe najmłodszego pokolenia księgowych i zapewnili im szybką ścieżkę kariery, która pozwoli na pełniejsze wykorzystanie ich umiejętności pracowników w dziedzinie finansów. W przeciwnym razie firmy muszą się liczyć z ryzykiem utraty utalentowanych młodych pracowników. Ci szukają bowiem motywującej pracy i możliwości rozwoju kariery w finansach i pokrewnych dziedzinach.
Ale chociaż w przyszłości zróżnicowane zespoły pracowników będą firmom potrzebne, mogą mieć problem z czasem.
— Zapewnienie bardziej zróżnicowanych ścieżek kariery w czasie oczekiwanym przez przedstawicieli generacji Y może stanowić duży problem. Rozwiązaniem jest umiejętne zarządzanie oczekiwaniami młodych ludzi i jasne informacje o ścieżkach rozwoju. Pracodawca, który nie spełni tych oczekiwań, narazi się na ryzyko utraty pracowników, zwłaszcza gdy globalne warunki ekonomiczne zaczną się poprawiać i rynek pracy stanie się bardziej wymagający dla firm — ostrzega Jamie Lyon z ACCA, współautor raportu.
Jednocześnie stwierdza, że młodzi finansiści potrafią ciężko pracować, ale oczekują w zamian przejrzystego systemu wynagradzania.
Pieniądze tak, ale…
Ta grupa wiekowa zwraca szczególną uwagę na wynagrodzenie, dlatego duże znaczenie ma konkurencyjność w tym zakresie. Oprócz wysokości pensji dla młodych liczy się jednak także godzenie pracy z życiem prywatnym i zatrudnienie w firmie, która podziela te same wartości co oni.
Jednak zarówno pracodawcy, jak i przedstawiciele pokolenia Y postrzegają zdobywanie doświadczenia jako najważniejsze dla profesjonalnego rozwoju w dziedzinie finansów. Mniej istotne są dla nich szkolenia e-learningowe, a bardziej zdobywanie wiedzy w praktyce. Raport ACCA i Mercer pokazuje też, że bardzo cenią bezpieczeństwo pracy, ale są gotowi odejść z firmy, jeśli obietnice rozwoju kariery i odpowiedniej płacy nie zostaną spełnione.
Zdaniem Jamiego Lyona raport dowodzi również, że przedstawiciele pokolenia Y mają ponadprzeciętne poczucie własnej wartości i pewności siebie. Ale mają wiele niewykorzystywanych dotąd umiejętności — byle dać im szansę rozwoju na odpowiednich stanowiskach.
W badaniu "Pokolenie Y: Świadomość potencjału" wzięło udział ponad 3200 respondentów ze 122 krajów.