Chcą dobrze zarabiać, szybko się rozwijać i awansować

AT
opublikowano: 03-12-2010, 00:00

Pracodawca musi zapewnić szansę na dynamiczny rozwój kariery młodym księgowym.

Pracodawca musi zapewnić szansę na dynamiczny rozwój kariery młodym księgowym.

Większość księgowych z pokolenia Y jest zadowolonych z obecnej pracy, ale aż połowa uważa, że firma, w której pracują, nie zapewnią im wystarczających możliwości rozwoju zawodowego. Ponad połowa chciałaby lepiej wykorzystywać w pracy swoje wykształcenie. Takie są wyniki badania "Pokolenie Y: Świadomość potencjału" przeprowadzonego przez ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), organizację międzynarodową zrzeszającą specjalistów z zakresu finansów i rachunkowości, oraz firmę doradczą Mercer. Czego młodzi oczekują od pracodawców?

— Przede wszystkim jasnej oferty szybkiej ścieżki awansu. Kryteria powinny być przejrzyste, mierzalne i realistyczne, do osiągnięcia w krótkim czasie. Awans w 4-5 lat ich nie interesuje Jeżeli pracodawca stworzy warunki, w których będą mogli awansować co dwa lata, nawet pod warunkiem realizacji bardzo ambitnych celów, to będzie postrzegany jako bardziej atrakcyjny — informuje Andrzej Narkiewicz, starszy konsultant z Mercer Polska.

Czerwona lampka

Zdaniem ekspertów z Melcera, takie opinie to wskazówka dla pracodawców, by zaczęli uwzględniać aspiracje zawodowe najmłodszego pokolenia księgowych i zapewnili im szybką ścieżkę kariery, która pozwoli na pełniejsze wykorzystanie ich umiejętności pracowników w dziedzinie finansów. W przeciwnym razie firmy muszą się liczyć z ryzykiem utraty utalentowanych młodych pracowników. Ci szukają bowiem motywującej pracy i możliwości rozwoju kariery w finansach i pokrewnych dziedzinach.

Ale chociaż w przyszłości zróżnicowane zespoły pracowników będą firmom potrzebne, mogą mieć problem z czasem.

— Zapewnienie bardziej zróżnicowanych ścieżek kariery w czasie oczekiwanym przez przedstawicieli generacji Y może stanowić duży problem. Rozwiązaniem jest umiejętne zarządzanie oczekiwaniami młodych ludzi i jasne informacje o ścieżkach rozwoju. Pracodawca, który nie spełni tych oczekiwań, narazi się na ryzyko utraty pracowników, zwłaszcza gdy globalne warunki ekonomiczne zaczną się poprawiać i rynek pracy stanie się bardziej wymagający dla firm — ostrzega Jamie Lyon z ACCA, współautor raportu.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Jednocześnie stwierdza, że młodzi finansiści potrafią ciężko pracować, ale oczekują w zamian przejrzystego systemu wynagradzania.

Pieniądze tak, ale…

Ta grupa wiekowa zwraca szczególną uwagę na wynagrodzenie, dlatego duże znaczenie ma konkurencyjność w tym zakresie. Oprócz wysokości pensji dla młodych liczy się jednak także godzenie pracy z życiem prywatnym i zatrudnienie w firmie, która podziela te same wartości co oni.

Jednak zarówno pracodawcy, jak i przedstawiciele pokolenia Y postrzegają zdobywanie doświadczenia jako najważniejsze dla profesjonalnego rozwoju w dziedzinie finansów. Mniej istotne są dla nich szkolenia e-learningowe, a bardziej zdobywanie wiedzy w praktyce. Raport ACCA i Mercer pokazuje też, że bardzo cenią bezpieczeństwo pracy, ale są gotowi odejść z firmy, jeśli obietnice rozwoju kariery i odpowiedniej płacy nie zostaną spełnione.

Zdaniem Jamiego Lyona raport dowodzi również, że przedstawiciele pokolenia Y mają ponadprzeciętne poczucie własnej wartości i pewności siebie. Ale mają wiele niewykorzystywanych dotąd umiejętności — byle dać im szansę rozwoju na odpowiednich stanowiskach.

W badaniu "Pokolenie Y: Świadomość potencjału" wzięło udział ponad 3200 respondentów ze 122 krajów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: AT

Polecane