Rodzinne biznesy są powiązane z lokalnymi społecznościami, ale działają też za granicą.
Prawie jedna trzecia mikro-, małych i średnich pracodawców (bez tych, którzy nie zatrudniają żadnej osoby) to firmy rodzinne, z czego 40 proc. to mikroprzedsiębiorstwa, 46 proc. małe firmy, a 14 proc. średnie — wynika z badania Konfederacji Lewiatan. Tworzą one ponad 18 proc. całości PKB, a 25 proc. PKB wytwarzanego przez sektor przedsiębiorstw. Pracuje w nich 24 proc. zatrudnionych w całym sektorze przedsiębiorstw. — Ponad 37 proc. firm funkcjonuje na rynku ponad 20 lat. Wśród nich jest wiele założonych zaraz po transformacji — mówi dr Małgorzata Starczewska- -Krzysztoszek, główna ekonomistka Lewiatana. Z badania konfederacji wynika, że firmy rodzinne częściej niż inne są zarejestrowane w mniejszych miastach i na obszarach wiejskich. Wskazuje to na ich powiązanie z „miejscem urodzenia, lokalną społecznością, ale wiele z nich działa nie tylko na całym rynku krajowym, ale także za granicą. Jak pokazały badania KPMG, w tym roku wprowadzenie zmian strategicznych rozważało 38 proc. polskich firm rodzinnych. To prawie tyle, ile w krajach europejskich, takie plany deklarowało 41 proc. takich przedsiębiorstw. Dotyczy to przede wszystkim przekazaniawłasności bądź zarządzania firmą kolejnemu pokoleniu. Jak się okazuje, polskie przedsiębiorstwa rodzinne są zarządzane w zdecydowanej większości przez pierwsze (jak podaje 70 proc. badanych) lub drugie pokolenie.