Czego pracownicy oczekują od pracodawców

Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Na pierwszym miejscu zatrudnieni stawiają atrakcyjne wynagrodzenie i benefity. Jednak coraz ważniejsze jest dla nich dobre samopoczucie w miejscu pracy.

Przeczytaj tekst i dowiedz się:

  • co jest ważne dla pracowników w miejscu pracy?
  • jak wiek wpływa na wybór określonych kryteriów?
  • na jakie inicjatywy ze strony pracodawców czekają zatrudnieni?

Czego pracownicy oczekują od pracodawców

  • Maciej Cierniak
opublikowano: 24-07-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Na pierwszym miejscu zatrudnieni stawiają atrakcyjne wynagrodzenie i benefity. Jednak coraz ważniejsze jest dla nich dobre samopoczucie w miejscu pracy.

Jakie czynniki w największym stopniu przyczyniają się do zadowolenia pracowników z wykonywania obowiązków w danej firmie? Na jakiej podstawie dokonują oni oceny pracodawców? Odpowiedzi na to pytanie przynoszą wyniki międzynarodowej ankiety Randstad Employer Brand Research przeprowadzonej przez firmę Randstad.

Samopoczucie i atmosfera

Czynnikiem najczęściej wymienianym przez pracowników jest atrakcyjność wynagrodzenia i korzyści pozapłacowych (postawiło na nie czterech na pięciu badanych). Jednak na wysokich miejscach listy pojawiają się aspekty związane z szeroko rozumianym dobrym samopoczuciem w miejscu pracy. 69 proc. ankietowanych z Polski stwierdziło, że istotnym elementem atrakcyjności miejsca zatrudnienia jest przyjazna atmosfera. To o 6 pkt. proc. więcej niż wynosi średnia europejska. Na kolejnych miejscach uplasowały się stabilność zatrudnienia (67 proc.) i możliwości rozwoju kariery (63 proc.). 59 proc. zatrudnionych podkreśliło, że w miejscu pracy ważna jest możliwość pogodzenia obowiązków zawodowych z życiem prywatnym, czyli work-life balance.

Różnica w ocenach

Częstotliwość typowania poszczególnych odpowiedzi jest zależna od rodzaju wykonywanej pracy. Dla pracowników umysłowych największą wagę ma płaca oraz benefity pozapłacowe. Częściej niż ich koledzy wykonujący pracę fizyczną wybierają oni takie czynniki jak możliwość rozwoju kariery zawodowej oraz work-life balance.

Na częstość wyboru określonych kryteriów wpływał również wiek. Przedstawiciele generacji “Z”, czyli urodzeni po 1997 r., atmosferę w pracy cenią sobie w tym samym stopniu, co atrakcyjność wynagrodzenia. Ich starsi koledzy, czyli milenialsi (roczniki 1981-1996), mają podobne typy, jednak dobrą atmosferę wyraźnie stawiają na drugim miejscu.

Dla bardziej doświadczonych zawodowo grup wiekowych, czyli pokolenia “X” (42-57 lat) oraz “boomersów” (urodzeni w powojennym wyżu demograficznym lat 50. i początku 60.) największe znaczenie miały warunki płacowe i benefity, a potem kolejno: stabilność zatrudnienia, przyjazna atmosfera w pracy oraz work-life balance.

Ankietowani byli pytani o to, jakie działania mógłby powziąć pracodawca na rzecz równowagi między życiem prywatnym i zawodowym pracowników. Prawie połowa odpowiedziała, że chciałaby korzystać z elastycznego czasu pracy. Częściej od mężczyzn odpowiedź tę typowały kobiety, a z grup wiekowych ten czynnik najistotniejszy był dla pokolenia “Z”.

38 proc. pytanych chciałoby w swoim miejscu pracy realizacji inicjatyw na rzecz dobrostanu (rozumianego jako jakość życia zawodowego), związanych m.in. z ograniczaniem stresu i poczucia nadmiernej presji. Takich rozwiązań oczekują częściej kobiety, a z grup wiekowych - najmłodsi (18-24 l.) i najstarsi (55+) pracownicy. Na kolejnych miejscach znalazły się: dodatki do wynagrodzenia, możliwości rozwoju kariery, a także dodatkowe benefity.

Polska na tle Europy

Polacy dużo częściej niż badani z innych krajów kontynentu wskazują dobrostan jako istotny aspekt dobrego samopoczucia w miejscu pracy. W skali wszystkich krajów w Europie, w których przeprowadzone zostało badanie, czynnik ten zajmuje 6. miejsce, za takimi kwestiami jak płaca czy dodatkowe korzyści pozapłacowe..

- Wysoka pozycja czynników związanych z dobrym samopoczuciem w pracy świadczy o rosnących oczekiwaniach pracowników wobec pracodawców w tym zakresie. Wynika to często z trudnych doświadczeń ostatnich dwóch lat, związanych z pandemią i dynamicznymi zmianami w rzeczywistości społecznej. Dla przedsiębiorstw jest to sygnał, że aby przyciągać do firm utalentowanych kandydatów i zatrzymać pracowników o wysokich kwalifikacjach, dbałość o te aspekty staje się konieczna. Wpływa też na ocenę marki pracodawcy – podsumowuje Monika Hryniszyn, dyrektor personalna i członek zarządu Randstad Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.