Deloitte radzi firmom, jak zaoszczędzić nawet 150 tys. euro

IAR
opublikowano: 2009-03-17 13:29

Rezygnacja z papierowych dokumentów na rzecz elektronicznych może pomóc przedsiębiorstwom przetrwać kryzys - uważają eksperci z firmy doradczej Deloitte. Jednak dodają, że w tym celu konieczna jest zmiana obowiązującego prawa.

Według szacunków Deloitte, średniej wielkości firma może dzięki rezygnacji z wystawiania tradycyjnych faktur zaoszczędzić nawet 150 tys. euro. Ekspert Jakub Bojanowski przekonuje, że możliwości wykorzystywania dokumentów elektronicznych jest bardzo dużo.

Dzięki takiemu rozwiązaniu na przykład faktury oraz rozliczenia PIT i VAT nie muszą być przesyłane pocztą, co pozwala zaoszczędzić na papierze, znaczkach, kopertach i opłatach pocztowych. Jednak dokumenty elektroniczne nie są popularne. Ernest Frankowski wyjaśnia, że jest to spowodowane skomplikowanym prawem, które reguluje zasady stosowania podpisu elektronicznego. Powoduje to spory o interpretację przepisów i trudności w sprostaniu wymaganiom technicznym, które zostały określone w dokumencie.

Eksperci podkreślają, że dopóki ustawa o podpisie elektronicznym nie zostanie poprawiona, z takiego rozwiązania będą korzystały tylko duże firmy w kontaktach między sobą. Dodatkowym utrudnieniem jest nieprzystosowanie urzędów publicznych do przetwarzania informacji elektronicznych. W rezultacie dokumenty są w instytucjach państwowych drukowane i magazynowane w tradycyjny sposób.