Dlaczego obniżki na stacjach nie nadążają za ropą

Od czerwcowego szczytu notowania ropy brent poszły w dół o 42 proc.

W tym samym czasie benzyna w USA potaniała o 27 proc., jednak w Europie jej ceny poszły w dół o zaledwie 8 proc. To skutek narzutów podatkowych na paliwa, które na Starym Kontynencie odpowiadają za dwie trzecie ich ceny, diagnozuje Saxo Bank.

— Nie ma żadnych oznak, żeby ta sytuacja się zmieniła, bo europejskie rządy na gwałt potrzebują gotówki — komentował w wypowiedzi dla agencji Bloomberg Ole Hansen, szef działu strategii rynków surowcowych w duńskim banku.

Obniżki cen paliw w Europie są znacznie mniejsze niż w USA, nie tylko ze względu na wielkość narzutu, ale zwłaszcza dlatego, że jest on ustalany w sposób kwotowy, a nie procentowo, ocenia specjalista. Podatek od benzyny w Europie wynosi ponad 1 USD na litrze, podczas gdy za oceanem sięga zaledwie 13 centów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Wierciszewski

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Dlaczego obniżki na stacjach nie nadążają za ropą