Dziś prawdopodobnie dojdzie do podpisania umowy sprzedaży przez MCI Management 55 proc. portalu poland.com Elektrimowi za 67 mln zł. Prezes poland.com, Christopher Jasiak, nie potwierdził jednak tej informacji.
- Realizujemy przyjęty harmonogram – enigmatycznie stwierdza Christopher Jasiak.
W poniedziałek upływa termin ważności umowy inwestycyjnej pomiędzy MCI a Elektrimem, który chce od funduszu kupić 55 proc. akcji poland.com za 16,3 mln USD (prawie 67 mln zł). Wiadomo, że Elektrim próbuje wynegocjować niższą cenę za akcje portalu.
Elektrim, który podpisał umowę inwestycyjną z MCI w październiku 2000 roku, do ostatniej chwili próbuje wynegocjować niższą cenę za akcje portalu. Cena podana w komunikacie została bowiem krytycznie przyjęta przez większość specjalistów i analityków, którzy stwierdzili, że holding zdecydowanie przepłaca za akcje portalu. Poland. com działa na rynku od czerwca 2000 roku, po pół roku działalności uzyskał 1 mln zł przychodów i 17 mln zł straty.
- Wynik jest lepszy od prognozowanego. Zakładaliśmy koszty na poziomie powyżej 20 mln zł. Pod względem przychodów z reklamy plasujemy się w czołówce krajowych portali – komentuje Tomasz Czechowicz, prezes MCI.
Cena uzgodniona w umowie inwestycyjnej z Elektrimem – 9,8 mln USD (40 mln zł) w gotówce i 6,5 mln USD (27 mln zł) aportem za 55 proc. akcji – wycenia całą spółkę na poziomie 122 mln zł. Dla porównania Interia, która po III kwartałach 2000 roku osiągnęła 6,8 mln zł straty i 5,2 mln zł przychodów z reklamy i zajmuje znacznie wyższe miejsca w rankingach oglądalności, według wyceny giełdowej jest obecnie warta około 145 mln zł. Z drugiej strony, Elektrim kupując 55 proc. akcji poland. com przejmuje kontrolę nad spółką, a nowi akcjonariusze Interii obejmując 25 proc. akcji mają w sumie jedynie 5 proc. głosów na WZA. W negocjowaniu ceny Elektrimowi zapewne nie pomoże pożyczka w wysokości 16 mln zł, jakiej już holding udzielił wrocławskiemu portalowi. Z kolei dla MCI fiasko rozmów z Elektrimem może oznaczać znaczny spadek kursu na GPW. Nie ulega bowiem wątpliwości, że wejście Elektrimu do poland.com wpłynęło na sukces publicznej subskrypcji akcji i debiutu na GPW tego funduszu venture capital, inwestującego wyłącznie w sektor nowej ekonomii. Trudno bowiem oceniać politykę MCI, jeśli nie ma on w tej chwili żadnej inwestycji zakończonej wyjściem z zadowalającą stopą zwrotu. Przedstawiane jako sukces pozyskanie drugiej rundy finansowania dla jednej ze spółek portfelowych – bankiera.pl – poprzez sprzedaż 26,7 proc. akcji tego serwisu finansowego niemieckiemu funduszowi venture capital bmp w rzeczywistości nie wygląda tak różowo. Umowa bowiem jest skonstruowana tak, że bmp nie ponosi żadnego ryzyka i tak naprawdę pożycza pieniądze na rozwój bankiera.pl (na 25 proc. w skali roku w wypadku upublicznienia bankiera lub pozyskania inwestora strategicznego, bądź 15 proc. w wypadku, gdy do czerwca 2002 roku to się nie uda).
Mariusz Zielke