EKG: Ekologia doprowadzi transport kolejowy do renesansu
Partnerem publikacji jest PKP Intercity
opublikowano: 27-04-2022, 15:51
Dokonuje się powrót do kolei, szczególnie w przewozach pasażerskich. Istotnym czynnikiem zmiany jest wzgląd na środowisko.
– Już teraz 86 proc. społeczeństwa ocenia kolej jako transport ekologiczny i to nie powinno dziwić, bo trzykrotnie mniej śladu węglowego pozostawiamy, jadąc pociągiem, niż podróżując samochodem – przypomniał Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity. – Mamy o wiele więcej nowoczesnego taboru, wagonów i lokomotyw, które zużywają mniej energii niż jeszcze 5-6 lat temu. Z każdym rokiem przybywa nam pasażerów. W 2016 r. przewieźliśmy 30 mln pasażerów, 3 lata później – w 2019 r. – było ich już prawie 50 milionów – referował.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł5 zł/ miesiąc
przez pierwsze dwa miesiące później cena wynosi 79 zł miesięcznie
Cały artykuł mogą przeczytać tylko nasi subskrybenci.Tylko teraz dostęp w promocyjnej cenie.
przez pierwsze dwa miesiące później cena wynosi 79 zł miesięcznie
Od jakiegoś czasu nie masz pełnego dostępu do publikowanych treści na pb.pl. Nie może Cię ominąć żaden kolejny news.Wróć do świata biznesu i czytaj „PB” już dzisiaj.
EKG: Ekologia doprowadzi transport kolejowy do renesansu
Partnerem publikacji jest PKP Intercity
opublikowano: 27-04-2022, 15:51
Dokonuje się powrót do kolei, szczególnie w przewozach pasażerskich. Istotnym czynnikiem zmiany jest wzgląd na środowisko.
– Już teraz 86 proc. społeczeństwa ocenia kolej jako transport ekologiczny i to nie powinno dziwić, bo trzykrotnie mniej śladu węglowego pozostawiamy, jadąc pociągiem, niż podróżując samochodem – przypomniał Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity. – Mamy o wiele więcej nowoczesnego taboru, wagonów i lokomotyw, które zużywają mniej energii niż jeszcze 5-6 lat temu. Z każdym rokiem przybywa nam pasażerów. W 2016 r. przewieźliśmy 30 mln pasażerów, 3 lata później – w 2019 r. – było ich już prawie 50 milionów – referował.
Uczestnicy dyskusji zgodnie przyznawali, że kolej ma do odegrania ważną rolę w ograniczaniu wpływu transportu na środowisko i wskazali obszary, które wymagają jeszcze uregulowania i dopracowania.
Ostatnie 2 lata pandemii nie zahamowały inwestycji PKP Intercity.
– Przyszłość, w której 100 proc. energii zużywanej przez kolej pasażerską będzie energią zieloną, wydaje się nieodległa. Chcemy, by do 2030 r. cała nasza flota pojazdów kolejowych była ekologiczna i pomogła nam przewieźć 88 mln pasażerów w ciągu roku – zadeklarował Marek Chraniuk w czasie panelu „Zielony Transport” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2022.
– Nie wszystko zależy jednak od przewoźnika, jakim jest PKP Intercity. Cała zielona transformacja transportu kolejowego w ogromnym stopniu zależy od przebudowy torów i unowocześnienia trakcji kolejowej, bo to w największym stopniu umożliwia szybsze przejazdy. Zależność jest prosta – wyniki badań zrealizowanych w Hiszpanii pokazują, że przejazd krótszy o kwadrans przekłada się na większą liczbę korzystających z niego pasażerów – stwierdził Marek Chraniuk.
Ani kroku w tył
Czy agresja Rosji na Ukrainę i konieczność uniezależnienia się Unii Europejskiej od rosyjskich paliw kopalnych spowolni realizację Zielonego Ładu w transporcie kolejowym? Zdaniem prof. Jany Pieriegud z Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie nie można rezygnować z ambitnych celów ekologicznych.
– Wdrażanie innowacji jest koniecznością, podobnie jak rekonfigurowanie łańcuchów dostaw. Jeżeli odłożymy na bok przyjęte plany, to problemy, które zamierzaliśmy sukcesywnie rozwiązywać, uderzą w nas ze zdwojoną siłą – stwierdziła prof. Pieriegud i wskazując na przykłady konkretnych inwestycji, dodała, że brak zintegrowania mechanizmów finansowych wspieranych funduszami unijnymi z wprowadzaniem w życie dojrzałych rozwiązań technologicznych skutkuje zbytnim rozciąganiem w czasie realizacji założonych planów.
Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe, dopowiedział, że sukces inwestycji infrastrukturalnych na kolei zależy od dobrej kooperacji czynników rządowych, dostawców i zarządcy infrastruktury.
– Na skutek realizowania polityki ekologicznej – instalacji oświetlenia LED, montażu paneli solarnych (już 17 proc. obiektów PKP PLK jest wyposażonych w panele fotowoltaiczne), stopniowego zwiększania użycia przez kolej energii z OZE, poprawiania efektywności energetycznej na szlakach kolejowych i w taborze – dokonuje się proklimatyczna zmiana. Rok po roku kolej staje się stopniowo bezkonkurencyjnym środkiem transportu pod względem ekologicznym – stwierdził prezes Merchel.
– Kondycja kolei jest wypadkową współpracy między dostawcami infrastruktury i technologii kolejowych, dostawcami energii napędzających pociągi i regulatorami – zgodził się Tomasz Buczyński, dyrektor departamentu kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury. Podkreślił, że choć generalne założenia przepisów unijnych sprzyjają realizacji Zielonego Ładu, to w wielu szczegółowych kwestiach brakuje w nich jasności.
– Nie wiadomo, jakie będzie podejście UE do energetyki jądrowej, nie ustalono stawek dofinansowania dostępu do infrastruktury kolejowej, a pakiet mobilności i związane z tym przepisy budzą dużo kontrowersji. Dodatkowa niepewność co do pozyskania środków unijnych wywołuje złe nastroje i niepotrzebnie przyczynia się do narastania pesymizmu – wskazał.
Przybywa pasażerów
Również Artur Martyniuk, prezes zarządu POLREGIO, poinformował o stopniowym wzroście pasażerów korzystających z wyremontowanych linii regionalnych. Rocznie z usług kolei regionalnych korzysta prawie 70 mln pasażerów. Samorządy okazują duże zainteresowanie programem Kolei+, którego celem jest eliminowanie wykluczenia kolejowego.
– Zielone inwestycje polegają na wymianie starego taboru na nowszy, bardziej energooszczędny. W ciągu najbliższych 5 lat na modernizację kilkudziesięciu obecnie eksploatowanych pociągów wydamy nawet 7 mld zł. Pieniądze na inwestycje będą pochodzić z grantów unijnych, instrumentów dłużnych i środków własnych. Oprócz wymiany taboru planujemy też modernizację zaplecza technicznego, bo nowoczesne, zaawansowane technologicznie pojazdy wymagają utrzymania technicznego, a najefektywniej zadanie to realizować będzie własna, wyszkolona kadra techniczna. Realizacja ambitnych celów postępuje pod presją Komisji Europejskiej, która chce, byśmy w 2025 r. osiągnęli rentowność – podkreślił prezes Martyniuk.
Renesans kolei
Transport kolejowy zazielenia się pod wpływem zakupu i użytkowania bardziej ekologicznych pojazdów. W ofercie takich dostawców jak Alstom i Siemens pojawiają się pojazdy lżejsze. Dzięki zastosowaniu konstrukcji aluminiowych pudła lokomotyw są bardziej wytrzymałe i nawet o 25 proc. lżejsze. Siemens proponuje ponadto możliwość nabycia ich wraz z usługami serwisu technicznego w drodze leasingu i zapewnia, że taka metoda ich nabycia jest bardziej opłacalna od tradycyjnej.
– Na razie cena pociągu wodorowego jest wyższa, bo technologia zasilania wodorem wciąż toruje sobie drogę do szerszych zastosowań. Jednak w ciągu najbliższych dekad kolejowe pojazdy na wodór będą wypierać te klasyczne – zapowiedział Artur Fryczkowski, wiceprezes Alstom w Polsce.
Uczestnicy panelu zgodzili się, że w miarę zmniejszania presji wywieranej przez kolej na środowisko dokonuje się renesans transportu szynowego.