
W ubiegłym roku amerykańskie firmy zapowiedziały przeprowadzenie łącznie 44 nowych spin-offów. Powstało również 20 mniejszych jednostek biznesowych, zwrócił uwagę Bloomberg. General Motors stworzył firmę zajmującą się sprzętem medycznym, z kolei Intel Group wyodrębnił ze swoich struktur podmiot Mobileye, który opracowuje technologię samojezdne.
“Mniejsze firmy to strategia dla podnoszenia marż“
W sumie liczba zapowiedzianych spin-offów w USA wzrosła o 33 proc. w 2022 r. i według strategów biznesowych - m.in. Davida Kostina z Goldman Sachs - ten trend będzie kontynuowany.
“Niższy wzrost gospodarczy oraz koncentracja inwestorów na rentowności spółek oznacza, że zarządy firm powinny rozważać spin-offy jako strategię podnoszenia marż i zwiększania wartości dla akcjonariuszy” - przekazał analityk.
Spin-offy mają niższe ceny w stosunku do zysku
Zdaniem Kostina, wydzielone firmy osiągają zazwyczaj lepsze wyniki, niż firma macierzysta. Analityk powołał się na badanie obejmujące 361 transakcji przeprowadzonych w latach 1999-2020. Trzeba jednak trafić na dobry moment, gdyż nie zawsze taka strategia przynosi spodziewane wyniki lub efekty są widoczne dużo później niż zakładano. Tylko sześć z dwudziestu spin-offów wyodrębnionych w 2022 r. radziło sobie lepiej, niż podmioty, do których należą.
Mniejsze spółki, które od 2021 r. miały lepsze wyniki niż ich firmy macierzyste, charakteryzowały się niższymi wskaźnikami cen w stosunku do zysku spółek-matek, zauważył strateg Goldman Sachs.