Inwestorzy pytają, Shoper odpowiada

opublikowano: 25-06-2021, 11:53

Gośćmi czatu inwestorskiego w pb.pl byli Piotr Misztal, członek rady nadzorczej Shopera i Artur Halik, szef sprzedaży

1,3 mld zł kapitalizacji, 50 mln zł przychodów. Proszę uzasadnić taką wycenę.

Piotr Misztal: Za taką wyceną przemawia wysoka dynamika wzrostu spółki. Jesteśmy na bardzo wczesnym etapie rozwoju e-commerce’u i daleko od tego, by rynek się wysycił.. Ekosystem będzie się stawał coraz bardziej złożony, a to oznacza, że spółki takie jak Shoper będą miały możliwość sprzedawania dodatkowych usług klientom. Ponadto model SaaS mocno wiąże klientów z dostawcą. Jeśli przeanalizować wskaźnik churn [czyli rezygnacji klientów - red.], to jest on bardzo niski. Klienci, którzy odnoszą sukces biznesowy, zostają z nami. Nie ma tu więc zjawiska silnej migracji - klient pozyskany raz zostaje i można wycenić jego wartość w postaci przychodów w kolejnych latach jego działalności. Wycenę broni też GMV [sumaryczna wartość transakcji, które zostały zawarte na danej platformie - red.], generowany przez naszych klientów, który wynosi już około 5 mld zł. Jesteśmy dostawcą usług, które dają merchantom (sklepom korzystającym z platformy) możliwość osiągnięcia wysokich obrotów i dynamicznego ich wzrostu. A ponieważ jesteśmy w pewnym sensie do tych obrotów “przyklejeni”, to mamy szanse rosnąć razem z klientami, wspierać ich i na tym zarabiać.

Czy obecni akcjonariusze będą sprzedawać akcje w ciągu roku od IPO?

PM: Jest przewidziany lock-up na rok po ofercie publicznej. Później tego zobowiązania nie będzie, ale wydaje mi się, że akcjonariusze nie myślą o szybkiej sprzedaży akcji. Fundusz pojawił się w spółce 2 lata temu, a typowa inwestycja private equity trwa co najmniej 5 lat, dlatego myślę, że nie powinno być obaw o nawis podażowy. Ponadto w przypadku Shopera - w odróżnieniu od Inpostu czy Allegro - udział funduszu jest znacznie niższy, bo po ofercie spadnie do 20 proc.

Ile podmiotów gospodarczych korzysta z waszych usług?

Artur Halik: Z naszej platformy korzysta ponad 20 tys. podmiotów - to marchanci, którzy mają abonament. Mogą oni posiadać różnorakie usługi poboczne, takie jak płatności, przesyłki czy kampanie.

Czy umowy Pay-as-you-grow mają jakiś minimalny próg w opłatach?

AH: Są dwa rodzaje umów w tym modelu. Jedne posiadają minimalną kwotą, a drugie stały procent, który jest pobierany, bez określenia minimalnej kwoty, jaką merchant jest obarczony.

Ostatnia prosta:
Ostatnia prosta:
Piotr Misztal, członek rady nadzorczej Shopera i Artur Halik, head of Sales, spotkali się na czacie z inwestorami. Do 28 czerwca trwają zapisy inwestorów indywidualnych na akcje spółki w ofercie publicznej, w której obecni akcjonariusze sprzedają walory za maksymalnie 363 mln zł.
materiały prasowe

Czym wyróżniacie się na tle konkurencji?

AH: Z pewnością wyróżniamy się kompleksowością, czyli modelem one stop shop, który pozwala merchantowi korzystać z jednej usługi, ale można też wykorzystywać usługi poboczne. Ten ekosystem pozwala integrować inne systemy ERP, CRM czy marketingowe oraz wszystkie usługi potrzebne do prowadzenia biznesu, jak np. płatności czy logistykę.

Na których nowych rynkach pojawicie się w pierwszej kolejności?

PM: Interesują nas przede wszystkim rynki Europy Środkowej i Wschodniej. Spółka nie planuje natomiast ekspansji na bardziej dojrzałe rynku Europy Zachodniej. Związane jest to z tym, że bardzo duży potencjał wzrostu dostrzegamy w tych krajach, które są za Polską jeśli chodzi o etap rozwoju rynku.

Czy planujecie podwyżkę opłat związanych z korzystaniem z waszych usług?

PM: Tak, opłaty będą rosły, bo dziś są na bardzo niskim poziomie. Oczywiście cennik będzie zróżnicowany - będzie pakiet tańszy, startowy, pozwalający nowym biznesom na rozwinięcie skrzydeł w e-commerce. Pamiętajmy też, że między cennikami Shopera a Shopify, czyli globalnego lidera, jest olbrzymia różnica na naszą korzyść.

Shopify to dojrzały, globalny produkt. Jak nie powtórzyć drogi, która źle się skończyła dla portalu Nasza Klasa?

PM: Usługi w modelu SaaS mają charakter infrastrukturalny. Klient, który zaczyna i rozwija działalność w oparciu o dostawcę oprogramowania nie będzie miał powodu do przenosin do innego dostawcy, także dlatego, że taka operacja jest trudna, bardzo kosztowna i niesie ze sobą rożne ryzyka. Shopify ma w Polsce marginalny udział w rynku, ponieważ nie jest dostosowany do lokalnych uwarunkowań. Mam tu na myśli np. integrację z popularnymi bramkami płatnościowymi (jak blik), marketplacami, hurtowniami. Produkty zagranicznych dostawców w teorii mają takie same funkcjonalności, ale przez brak lokalnych integracji są bardzo ułomne i na starcie powodowałyby szereg utrudnień i bardzo osłabiały pozycję merchanta. Dlatego nie obawiamy się takiego rozwoju wypadków, jak w przypadku Naszej Klasy.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Jakie są strategiczne założenia budowy wartości spółki w długim okresie?

PM: Celem jest utrzymanie pozycji lidera na rynku Polskim. Wydaje nam się, że w kolejnych latach powinna postępować konsolidacja rynku wokół największych graczy, co wynika z tego, że dostawca platformy sklepowej, który ma małą bazę klientów, nie jest w stanie wygenerować wystarczających zysków, by reinwestować je w rozwój. Przewaga jakościowa i produktowa wywrą stałą presję na rynek, co będzie przyciągało gros klientów do Shopera i zmniejszało dopływ do mniejszych graczy. Chcemy rosnąć razem z rynkiem, a stopniowe przechodzenie na model PAYG (pay as you grow) w większości usług pozwoli skorelować nasz wzrost ze wzrostem GMV klientów. Kolejnym istotnym czynnikiem jest strategia akwizycyjna. Chcemy ją realizować, by uzyskiwać nowe, komplementarne usługi, z których będą mogli korzystać nie tylko obecni klienci, ale także ci korzystający z open source’u i innych platform sklepowych. Optymalne byłoby później skonwertowanie takich klientów na naszą platformę, ponieważ dysponujemy narzędziami ułatwiającymi przenosiny. Akwizycje będą wzmacniały naszą ofertę jako one stop shopu dla sklepów. Wybieramy się na rynki, gdzie jest niska penetracja, a działający lokalnie podmiot będziemy mogli wyposażyć w naszą technologię, narzędzia i wiedzę i zbudować dzięki temu lidera rosnącego rynku.

Jaka jest geneza emisji akcji serii D, uprzywilejowanej jeśli chodzi o dywidendę. Czy stanowi ona zagrożenie dla nowych akcjonariuszy?

PM: Pytanie wiąże się z transakcją wejścia funduszu V4C do spółki 2 lata temu. Wówczas nie mieliśmy konkretnych planów wejścia na giełdę, nie zastanawialiśmy się, jaka może być percepcja tego instrumentu. To uprzywilejowanie serii D to ekwiwalent długu. Akcje te zostaną automatycznie umorzone w momencie spłaty ich posiadaczom pełnej kwoty, określonej w statucie (32,65 mln zł). Jest to element transakcji, który akcjonariusze-założyciele wynegocjowali z funduszem 2 lata temu. Oprócz zapłaty ceny za sprzedany pakiet akcji częścią transakcji było to, że spółka wyemituje akcje i zostaną one objęte tylko przez założycieli (fundusz w tym nie partycypuje) i w momencie spłaty kwoty akcje zostaną umorzone. My jesteśmy po tej samej stronie co nowi inwestorzy - nie jesteśmy beneficjentami tych akcji i jesteśmy zainteresowani, by jak najszybciej zostały one spłacone.

Jakie nowe usługi planujecie wdrożyć w najbliższej przyszłości?

AH: Jedną z takich usług jest zaawansowany system rekomendacji w sklepie, który pozwala zwiększać koszyk klienta, skuteczność i konwersję transakcyjną. Rozwijamy oprogramowanie w kierunku obsługi większych podmiotów - wdrażamy m.in. funkcjonalność wielomagazynowości. Pracujemy także nad usługami dotyczącymi rozbudowanymi logistyki i integracji z podmiotami zewnętrznymi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane