Eksperci Koalicji Bezpieczni w Pracy (KBwP) przypominają, że pracodawcy odpowiadają za bezpieczeństwo i higienę pracy w swoich przedsiębiorstwach. Aż 95 proc. pracowników uważa, że szefowie powinni dbać również o ich dobrostan psychiczny – wynika z badania KBwP „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2023. Dobrostan pracownika, czyli wellbeing w pracy”.
Więcej niż zabezpieczenie
Co ciekawe, dla 51 proc. zatrudnionych noszących odzież ochronną lub roboczą podczas wykonywania obowiązków służbowych ma ona - jak określili - znaczący wpływ na ich samopoczucie w miejscu pracy.
– Wspomniana odzież ochronna zabezpiecza podwładnych w trudnych warunkach i ma wpływ na ich dobrostan. Warto, aby pracodawcy konsultowali zakup tego typu produktów z przyszłymi użytkownikami. Z naszego badania wynika, że nie jest to częsta praktyka. A szkoda, bo szefowie mieliby szansę pokazania pracownikom, że cenią ich opinie – mówi Ewa Gawrysiak, ekspertka KBwP.
Weź udział w konferencji Wellbeing w biznesie, 14 marca w Warszawie >>
Czego brakuje na szkoleniach
Autorzy badania zwracają uwagę także na sposób przygotowania nowych zatrudnionych do specyfiki wykonywania obowiązków służbowych. Najpowszechniejszymi praktykami w firmach są m.in. organizowanie szkoleń dotyczących BHP, wykonywanie badań lekarskich i udostępnianie niezbędnych materiałów oraz narzędzi. Przyszli pracownicy rzadko są kierowani na konsultacje z psychologiem. Tylko 28 proc. ankietowanych deklaruje, że podczas szkolenia BHP eksperci poruszają zagadnienia związane z czynnikami i zagrożeniami psychospołecznymi. Najczęściej omawiają kwestie związane z warunkami pracy czy czynnikami fizycznymi takimi jak hałas. Natomiast bardzo rzadko poruszają tematykę depresji.
– Temat zdrowia psychicznego pracowników nie odgrywa jeszcze należnej roli w czasie szkoleń BHP prowadzonych w firmach. Być może dlatego, że nie wymaga tego legislacja, a pracodawcy koncentrują się w głównej mierze na zagadnieniach technicznych – podkreśla Marta Tomaszewska, ekspertka KBwP.
Nie ma wątpliwości, że podejmowanie zagadnień dotyczących samopoczucia psychicznego podwładnych, radzenia sobie ze stresem czy problemami związanymi z komunikacją w zespołach może przynieść pracodawcom dodatkowe benefity. Jak dodaje, mogą oni dzięki temu liczyć m.in. na obniżenie wskaźnika rotacji pracowników w firmach, a także na profity wizerunkowe.