Czytasz dzięki

Japończycy lub Koreańczycy doradzą CPK

Przedstawiciele lotnisk z Tokio i Seulu chcą pomóc w stworzeniu hubu w Polsce i zarządzaniu nim. Inwestycja ruszy za trzy lata, podobnie jak budowa pierwszych linii kolejowych.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) wdraża kolejny etap przygotowań do realizacji inwestycji w hub oraz sieć linii kolejowych, którymi pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością 250 km/h. Przygotowania mają być finansowane z wieloletniego programu rządowego. Mikołaj Wild, prezes CPK, a wcześniej pełnomocnik rządu ds. budowy portu, zapowiadał, że zostanie on przyjęty przez Radę Ministrów już w maju 2019 r. Nie udało się, aktualny termin to czerwiec 2020 r.

CPK wkrótce wybierze partnera do budowy lotniska oraz zdecyduje jak ma być zaprojektowane i zbudowane.
Zobacz więcej

Blisko rozstrzygnięcia:

CPK wkrótce wybierze partnera do budowy lotniska oraz zdecyduje jak ma być zaprojektowane i zbudowane. fot. materiały prasowe

Pierwsza liga

W realizacji inwestycji istotne jest nie tylko zabezpieczenie finansowania na start. Ważną rolę odegra partner, którego zamierza wkrótce wybrać CPK.

- W tym roku rozstrzygamy przetargi dotyczące wyboru partnerów, na przykład do budowy i operowania lotniskiem. W grze są Incheon z Seulu i Narita z Tokio – informuje Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Trwa pierwsza runda rozmów z tymi podmiotami, w ramach dialogu konkurencyjnego. Mikołaj Wild zapewnia, że to pierwsza liga.

- Nasi potencjalni partnerzy należą do pierwszej 10-tki lotnisk na świecie – podkreśla szef CPK.

Informuje, że Incheon i Narita mają bogate doświadczenie nie tylko w budowie i zarządzaniu hubami, ale także w działalności doradczej. Incheon był doradcą podczas inwestycji lotniskowych m.in. w Turcji, Indonezji, Kuwejcie i Paragwaju, a Narita m.in. w Tajlandii, Wietnamie i na Filipinach. Teraz jedna z firm będzie doradzać, jak zbudować lotnisko w Polsce.

Wbicie łopaty na budowie lotniska jest przewidziane w 2023 r., a zakończenie inwestycji - w 2027 r. Wówczas mają być realizowane pierwsze operacje lotnicze. Marcin Horała podkreśla, że istotną rolę odegra nie tylko lotniczy transport pasażerów, ale także dochodowe przewozy cargo. CPK zwiększy np. możliwości eksportu polskiej żywności.

Dotacje na tory

Pełnomocnik rządu ds. CPK zapowiada też, że budowa linii kolejowych będzie dofinansowana z funduszy europejskich z przyszłej perspektywy. Za trzy lata mają ruszyć inwestycje w pierwsze odcinki linii kolejowych, które usprawnią dojazd do CPK. W sumie na być wykonanych 30 zadań, obejmujących budowę prawie 1,8 tys. km linii kolejowych. CPK zaprezentował właśnie listę i harmonogram ich realizacji. W 2023 r. rozpoczną się prace budowlane na trasach Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica państwa z Czechami, Ostrołęka – Łomża, Trawniki –  Krasnystaw – Zamość, Łętownia – Rzeszów oraz Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica państwa. W tym roku będą wykonywane m.in. inwentaryzacje przyrodnicze, a w kolejnych latach - prace przygotowawcze i budowa następnych odcinków (patrz tabela).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane