Klienci preferują firmy aktywne w dziedzinie ESG

Krzysztof Polak
opublikowano: 2023-07-26 12:45
zaktualizowano: 2023-07-26 16:22

Wdrażając standardy ESG, firmy zmniejszają presję na środowisko, stają się przyjazne dla otoczenia społecznego, podnoszą jakość zarządzania biznesem. Zwiększają też swoją zdolność do pozyskiwania nowych klientów, choć standardy ESG wprost tego nie zakładają.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Zaangażowanie w realizację celów ESG to poważniejszy wysiłek niż ten, jaki pochłania CSR – czyli dbałość firmy o społeczną odpowiedzialność. ESG zakłada podjęcie konkretnych działań w celu ochrony środowiska, wsparcia lokalnych społeczności i wprowadzanie ładu w metody zarządzania przedsiębiorstwem. Finalnie dążenie do tych celów przynosi firmie poprawę wizerunku i skutkuje większym niż dotąd zainteresowaniem klientów jej ofertą.

Aż 92 proc. Polaków deklaruje, że dbałość o środowisko jest dla nich ważne, a 75 proc. respondentów identyfikuje się z postępowaniem w sposób odpowiedzialny społecznie i środowiskowo – wynika z badania PwC „Nowy obraz konsumenta”. Raport PwC zawiera charakterystykę rynkowego nastawienia współczesnych Polaków i tłumaczy, dlaczego firmy starające się o wdrożenie w swoją praktykę standardów ESG zyskują ich uznanie.

24 proc.

Taki odsetek ankietowanych firm deklaruje, że spotkały się ze strony partnerów biznesowych z wymogiem prezentacji sprawozdania o ich zaangażowaniu w zrównoważony rozwój.

Aż 88 proc. uczestników badania PwC twierdzi, że po 1-2 złych doświadczeniach z określoną marką rezygnuje z jej produktów i usług. Co więcej, w dobie przesuwania się Polaków z kanałów tradycyjnych do cyfrowych łatwość podjęcia takich decyzji i wyborów zdecydowanie rośnie – wskazuje Izabela Wisłocka, lider zespołu Digital Ecosystems w PwC.

Badanie to pokazuje, że dążenie przez firmy do takiego prowadzenia biznesu, które łączy się z dbałością o środowisko, troską o zdrowie i bezpieczeństwo konsumentów, może być obecnie traktowane jako klucz do sukcesu – a jest nim m.in. pozyskanie lojalności dotychczasowych klientów i zdobycie nowych.

92 proc.

Aż tylu Polaków deklaruje, że dbałość o środowisko jest dla nich ważna, a 75 proc. identyfikuje się z postępowaniem w sposób odpowiedzialny z punktu widzenia społecznego i środowiskowego.

Klienci wywierają dużą presję na przedsiębiorców. Dlatego firmy charakteryzujące się zdolnością do zrozumienia potrzeb, zarówno tych prywatnych, jak i społecznych, zyskują uznanie w oczach klientów i przyciągają ich uwagę – zauważa Agnieszka Gajewska, partner w PwC.

Główną trudnością w budowaniu takiego nastawienia jest wciąż niska znajomość standardów ESG. Niedostatek świadomości przejawia się m.in. w tym, że jedynie 28 proc. firm przewiduje w swojej strategii oparcie biznesu na wszystkich trzech filarach ESG, czyli na trosce o środowisko, odpowiedzialności społecznej i poprawianiu jakości zarządzania – wynika z raportu PwC.

Weź udział w II ESG Forum - Nowe trendy, regulacje, wdrożenia - 21 września 2023 r. >>

Łańcuchy dostaw

W Polsce niespełna 24 proc. ankietowanych firm spotkało się z wymogiem prezentacji sprawozdania o ich zaangażowaniu w zrównoważony rozwój. Na dodatek był on stawiany głównie przez instytucje przyznające granty lub fundusze unijne – wynika z kolei z badania „Koszty i wyzwania ESG” przeprowadzonego na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia ESG wśród 170 spółek, głównie z sektora MŚP.

Firmy tak są pochłonięte biznesem, że styl jego prowadzenia staje się kwestią drugoplanową. Jednak uczestnicy debaty, do jakiej doszło podczas Forum Rynku Spożywczego i Handlu, czyli najbardziej świadomi gracze tych segmentów gospodarki, zadeklarowali, że patrzą na kwestie związane z ESG nie jak na wydatek, ale jak na szansę. Uważają, że wykorzystanie tej szansy może ich zabezpieczyć przed nieuchronnymi zawirowaniami klimatycznymi i geopolitycznymi, których nadejście już jest wyraźnie widoczne.

Prawdziwa dojrzałość spożywców i handlowców w kontekście ESG ujawnia się w ich podejściu do łańcucha dostaw. We współdziałających ze sobą branżach rolniczej, spożywczej i handlowej skracanie łańcucha dostaw przekłada się konkretnie nie tylko na lepsze wyniki biznesowe, ale i na poprawę wskaźników ESG – twierdzi Adam Kopyść, członek zarządu Stowarzyszenia Rolnictwa Zrównoważonego „ASAP”.

Gdy rosną zarówno oczekiwania konsumentów, jak i interesariuszy, a biznes nie ma tego świadomości lub ociąga się we wdrażaniu standardów ESG, wtedy, zdaniem Przemysława Oczypa z działu doradztwa biznesowego ESG w KPMG Polska, regulatorzy postanawiają nadgonić stracony czas, wprowadzając nowe zobowiązania prawne.

Zgodnie z unijną dyrektywą CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) obowiązek raportowania ESG będzie od początku 2024 r. dotyczył spółek publicznych i prywatnych z kadrą liczącą powyżej 250 pracowników, a od 2026 r. wśród podmiotów zobowiązanych do raportowania znajdą się także firmy zatrudniające powyżej 10 pracowników.

Wizerunek i przewagi

Standardy ESG mają szczególne znaczenie w branżach budowlanej i deweloperskiej, które odpowiadają za ok. 40 proc. zużycia energii i 36 proc. emisji w globalnej emisji gazów cieplarnianych. Firmy te już odczuwają silną presję ze strony inwestorów i sektora finansowego.

Wdrażanie standardów ESG staje się w tym sektorze gospodarki opcją bez alternatywy. Piotr Kamiński, wiceprezes Pracodawcy RP i spółki Wielton, twierdzi, że zlekceważenie wymogu działania zgodnego z ESG będzie skutkować zmniejszaniem konkurencyjności, a w konsekwencji utratą klientów.

Duże spółki, które od kilku lat raportują swoje zaangażowanie w ESG, przecierają szlaki dla innych. Wydawane przez nich raporty ESG stanowią nie tylko inspirację, ale wręcz stają się wzorem do naśladowania dla firm, które dotąd takich dokumentów nie przygotowywały.

W takim kontekście działalność budowlana i deweloperska prowadzona w sposób odpowiedzialny społecznie, dbałość o częściową czy pełną certyfikację budynków to działania, które przechodzą z obszaru tworzenia przewag wizerunkowych na pole budowania na rynku przewag czysto biznesowych i zdolności pozyskiwania klientów.