Zaangażowanie w realizację celów ESG to poważniejszy wysiłek niż ten, jaki pochłania CSR – czyli dbałość firmy o społeczną odpowiedzialność. ESG zakłada podjęcie konkretnych działań w celu ochrony środowiska, wsparcia lokalnych społeczności i wprowadzanie ładu w metody zarządzania przedsiębiorstwem. Finalnie dążenie do tych celów przynosi firmie poprawę wizerunku i skutkuje większym niż dotąd zainteresowaniem klientów jej ofertą.
Aż 92 proc. Polaków deklaruje, że dbałość o środowisko jest dla nich ważne, a 75 proc. respondentów identyfikuje się z postępowaniem w sposób odpowiedzialny społecznie i środowiskowo – wynika z badania PwC „Nowy obraz konsumenta”. Raport PwC zawiera charakterystykę rynkowego nastawienia współczesnych Polaków i tłumaczy, dlaczego firmy starające się o wdrożenie w swoją praktykę standardów ESG zyskują ich uznanie.
Taki odsetek ankietowanych firm deklaruje, że spotkały się ze strony partnerów biznesowych z wymogiem prezentacji sprawozdania o ich zaangażowaniu w zrównoważony rozwój.
Aż 88 proc. uczestników badania PwC twierdzi, że po 1-2 złych doświadczeniach z określoną marką rezygnuje z jej produktów i usług. Co więcej, w dobie przesuwania się Polaków z kanałów tradycyjnych do cyfrowych łatwość podjęcia takich decyzji i wyborów zdecydowanie rośnie – wskazuje Izabela Wisłocka, lider zespołu Digital Ecosystems w PwC.
Badanie to pokazuje, że dążenie przez firmy do takiego prowadzenia biznesu, które łączy się z dbałością o środowisko, troską o zdrowie i bezpieczeństwo konsumentów, może być obecnie traktowane jako klucz do sukcesu – a jest nim m.in. pozyskanie lojalności dotychczasowych klientów i zdobycie nowych.
Aż tylu Polaków deklaruje, że dbałość o środowisko jest dla nich ważna, a 75 proc. identyfikuje się z postępowaniem w sposób odpowiedzialny z punktu widzenia społecznego i środowiskowego.
Klienci wywierają dużą presję na przedsiębiorców. Dlatego firmy charakteryzujące się zdolnością do zrozumienia potrzeb, zarówno tych prywatnych, jak i społecznych, zyskują uznanie w oczach klientów i przyciągają ich uwagę – zauważa Agnieszka Gajewska, partner w PwC.
Główną trudnością w budowaniu takiego nastawienia jest wciąż niska znajomość standardów ESG. Niedostatek świadomości przejawia się m.in. w tym, że jedynie 28 proc. firm przewiduje w swojej strategii oparcie biznesu na wszystkich trzech filarach ESG, czyli na trosce o środowisko, odpowiedzialności społecznej i poprawianiu jakości zarządzania – wynika z raportu PwC.
Weź udział w II ESG Forum - Nowe trendy, regulacje, wdrożenia - 21 września 2023 r. >>
Łańcuchy dostaw
W Polsce niespełna 24 proc. ankietowanych firm spotkało się z wymogiem prezentacji sprawozdania o ich zaangażowaniu w zrównoważony rozwój. Na dodatek był on stawiany głównie przez instytucje przyznające granty lub fundusze unijne – wynika z kolei z badania „Koszty i wyzwania ESG” przeprowadzonego na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia ESG wśród 170 spółek, głównie z sektora MŚP.
Firmy tak są pochłonięte biznesem, że styl jego prowadzenia staje się kwestią drugoplanową. Jednak uczestnicy debaty, do jakiej doszło podczas Forum Rynku Spożywczego i Handlu, czyli najbardziej świadomi gracze tych segmentów gospodarki, zadeklarowali, że patrzą na kwestie związane z ESG nie jak na wydatek, ale jak na szansę. Uważają, że wykorzystanie tej szansy może ich zabezpieczyć przed nieuchronnymi zawirowaniami klimatycznymi i geopolitycznymi, których nadejście już jest wyraźnie widoczne.
Prawdziwa dojrzałość spożywców i handlowców w kontekście ESG ujawnia się w ich podejściu do łańcucha dostaw. We współdziałających ze sobą branżach rolniczej, spożywczej i handlowej skracanie łańcucha dostaw przekłada się konkretnie nie tylko na lepsze wyniki biznesowe, ale i na poprawę wskaźników ESG – twierdzi Adam Kopyść, członek zarządu Stowarzyszenia Rolnictwa Zrównoważonego „ASAP”.
Gdy rosną zarówno oczekiwania konsumentów, jak i interesariuszy, a biznes nie ma tego świadomości lub ociąga się we wdrażaniu standardów ESG, wtedy, zdaniem Przemysława Oczypa z działu doradztwa biznesowego ESG w KPMG Polska, regulatorzy postanawiają nadgonić stracony czas, wprowadzając nowe zobowiązania prawne.
Zgodnie z unijną dyrektywą CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) obowiązek raportowania ESG będzie od początku 2024 r. dotyczył spółek publicznych i prywatnych z kadrą liczącą powyżej 250 pracowników, a od 2026 r. wśród podmiotów zobowiązanych do raportowania znajdą się także firmy zatrudniające powyżej 10 pracowników.
Wizerunek i przewagi
Standardy ESG mają szczególne znaczenie w branżach budowlanej i deweloperskiej, które odpowiadają za ok. 40 proc. zużycia energii i 36 proc. emisji w globalnej emisji gazów cieplarnianych. Firmy te już odczuwają silną presję ze strony inwestorów i sektora finansowego.
Wdrażanie standardów ESG staje się w tym sektorze gospodarki opcją bez alternatywy. Piotr Kamiński, wiceprezes Pracodawcy RP i spółki Wielton, twierdzi, że zlekceważenie wymogu działania zgodnego z ESG będzie skutkować zmniejszaniem konkurencyjności, a w konsekwencji utratą klientów.
Duże spółki, które od kilku lat raportują swoje zaangażowanie w ESG, przecierają szlaki dla innych. Wydawane przez nich raporty ESG stanowią nie tylko inspirację, ale wręcz stają się wzorem do naśladowania dla firm, które dotąd takich dokumentów nie przygotowywały.
W takim kontekście działalność budowlana i deweloperska prowadzona w sposób odpowiedzialny społecznie, dbałość o częściową czy pełną certyfikację budynków to działania, które przechodzą z obszaru tworzenia przewag wizerunkowych na pole budowania na rynku przewag czysto biznesowych i zdolności pozyskiwania klientów.
