Napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski w pierwszych miesiącach roku był rekordowy, a dużych projektów przybywa. Jeden z nich zrealizuje Daesang. To wywodzący się z Korei Południowej, największy na świecie producent kimchi (tradycyjna potrawa kuchni koreańskiej), który w 2021 r. osiągnął w przeliczeniu ok. 11,5 mld zł przychodów (+11 proc. r/r). Na partnera wybrał polską firmę Charsznickie Pola Natury (ChPN). Stworzą joint venture (JV), w którym 76 proc. udziałów będzie miał Daesang, a resztę ChPN.
Wielomilionowa inwestycja
„The Korea Herald” poinformował, że Daesang zbuduje w Polsce wspólnie z ChPN jedenastą poza Azją i trzecią pod względem wielkości fabrykę, która docelowo (czyli od 2030 r.) będzie produkowała 3 tys. ton kimchi rocznie. Wartość inwestycji ma wynieść ok. 10,6 mln USD (prawie 50 mln zł).
– Daesang szukał w Europie partnera z doświadczeniem w produkcji kiszonek, a że to produkt bliski nam geograficznie, firma przyjechała do Polski. Do naszego kontaktu doszło za pośrednictwem Koreańskiej Agencji Promocji Handlu i Inwestycji i po kilkumiesięcznych negocjacjach zawarliśmy joint venture. Będziemy jedynym partnerem Daesanga do produkcji kimchi na całą Europę, więc to dla nas duża nobilitacja. Wybrał nas, bo doskonale znamy się na fermentacji i jesteśmy w zasadzie jedyną ogólnopolską marką tradycyjnych kiszonek z segmentu premium – komentuje Małgorzata Gut, dyrektor ds. rozwoju rynku ChPN.
Firma traktuje wspólny projekt jako ogromną szansę rozwoju. 2021 r. zakończyła z 4 mln zł zysku netto przy 56 mln zł przychodów, w porównaniu do 6,4 mln zł i 48,3 mln zł w 2020 r.
– Daesang wniesie know-how w zakresie kimchi i kapitał, a my zajmiemy się produkcją oraz sprzedażą w całej Europie. W Polsce działa już kilku producentów kimchi, ale nie tej skali co Daesang, ponadto będziemy bazować na oryginalnej koreańskiej recepturze. Współpracujemy z największymi sieciami handlowymi, jak Biedronka, Dino, Carrefour i Lidl, oraz hurtowniami w całym kraju. Przygotowaliśmy już dla klientów informację o rozszerzeniu oferty. Natomiast w Europie chcemy sprzedawać nowe produkty m.in. poprzez międzynarodowe sieci obecne także w Polsce – mówi Małgorzata Gut.

Dlaczego Polska?
ChPN już na początku 2023 r. rozpocznie produkcję kimchi we własnej fabryce. Pod okiem głównego technologa z Korei Południowej kończy testy surowca i przygotowuje linię produkcyjną.
– Nowa fabryka natomiast powstanie obok naszej - w gminie Charsznica, którą można nazwać kapuścianą stolicą Polski. Budowa potrwa pewnie około dwóch lat, więc zakład będzie gotowy na przełomie 2024 i 2025 r. – informuje Małgorzata Gut.
Grzegorz Kuleszyński, dyrektor oddziału Daesang Corporation w Polsce, podkreśla, że w ostatnich latach doszło w Europie do gwałtownego wzrostu zainteresowania koreańską kulturą, produktami oraz kuchnią, w tym przede wszystkim kimchi.
– Produkowane w Korei kimchi naszej marki Jongga – najstarszej i największej na świecie – jest w niewielkiej ilości dystrybuowane w Europie. Daesang postanowił sprostać wyraźnie rosnącemu popytowi, a lokalna produkcja wyeliminuje trudności związane z transportem i umożliwi utrzymanie jakości praktycznie bliźniaczej względem oryginalnego produktu oferowanego na rynku koreańskim. O wyborze Polski zadecydowały m.in. bardzo dobra dostępność i jakość surowców oraz rozpoznawalność produktów kiszonych wśród konsumentów i dystrybutorów – mówi Grzegorz Kuleszyński.

Korea jest drugim co do wielkości, po USA, inwestorem zagranicznym w Polsce spoza Europy. Na koniec 2020 r. wartość południowokoreańskich inwestycji bezpośrednich w Polsce wyniosła 3,06 mld EUR — wynika z danych NBP. W naszym kraju działa 548 firm z kapitałem koreańskim, o 140 proc. więcej niż w 2019 r. — wynika z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej. Od stycznia 2002 r. do sierpnia 2022 r. Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) wsparła 64 inwestycje z tego kraju — warte 6,4 mld EUR i tworzące 28,8 tys. miejsc pracy. Sześć projektów, w tym fabryka LG Energy Solution Wrocław w Kobierzycach (3 mld EUR) i SK Hi-Tech Battery Poland w Dąbrowie Górniczej (1,5 mld EUR), należy do najdroższych obsłużonych przez PAIH, a w pierwszej dziesiątce pod względem miejsc pracy znalazły się trzy firmy koreańskie: LG Electronics w Kobierzycach (3,1 tys.), Heesung (2,7 tys.) oraz LG Electronics w Mławie (2,1 tys.). Aktualnie PAIH obsługuje 15 projektów z Korei Południowej, z czego 10 dotyczy elektromobilności i motoryzacji.
– Większość koreańskich inwestycji w Polsce realizowana jest w branży motoryzacyjnej, elektromobilnej lub elektronicznej, niemniej mamy również do czynienia z inwestycjami z innych branż, jak choćby z przemysłu metalowego, AGD czy nawet logistyki – mówi Marcin Graczyk, rzecznik prasowy PAIH.