Kraków analizuje tramwajowe partnerstwo

Stolica Małopolski szykuje dwa duże projekty w formule PPP. Doradztwo finansuje resort rozwoju.

Krakowski Szybki Tramwaj (KST) to inwestycja, którą miasto realizuje od lat. Powstają kolejne odcinki. W czerwcu 2017 r. magistrat podpisał umowę z wykonawcą III etapu KST z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Czwarty etap, obejmujący odcinek ul. Meissnera i pętlę na osiedlu Mistrzejowice, ma być przeprowadzony w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).

— Dotychczasowe etapy KST realizowaliśmy z wykorzystaniemdotacji unijnych, jednak czwartego etapu nie zakwalifikowano do dofinansowania. Kiedy Ministerstwo Rozwoju ogłosiło nabór projektów, które mają zostać wsparte doradztwem z zakresu realizacji w PPP, postanowiliśmy zgłosić KST i udało nam się uzyskać tę pomoc. Dopiero jednak analizy przedrealizacyjne pokażą, czy ostateczne zdecydujemy się na formułę PPP, ale obecnie taki mamy plan — mówi Sebastian Idzik, dyrektor ds. ekonomicznych Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie. Dodaje, że miasto ciągle liczy także na uzyskanie dotacji unijnej, bo pod koniec każdej perspektywy finansowej UE pojawiają się dodatkowe pieniądze, które nie zostały wydane w ramach naborów. Dlatego czwarty etap KST jest od początku tak przygotowywany, aby spełniał wszystkie wymagania związane z ubieganiem się o dofinansowanie unijne. Jeśli się nie uda, to samorząd będzie gotowy na zrealizowanie budowy w formule PPP. Wartość nakładów inwestycyjnych tego projektu infrastrukturalnego przekracza 400 mln zł, a czas trwania umowy PPP przewidziano na około 20 lat. Wynagrodzeniem prywatnego partnera będzie opłata za dostępność. Po 20 latach infrastruktura ma być przekazana miastu. Jeśli przedsięwzięcie dojdzie do skutku, będzie to pierwszy projekt PPP dotyczący sfinansowania, budowy i utrzymania infrastruktury miejskiej.

— Wyzwaniem będzie wypracowanie z miastem optymalnego zakresu usług dotyczących utrzymania części sieci tramwajowej w okresie umowy PPP. Warto podkreślić, że w tym projekcie partner prywatny nie będzie odpowiedzialny za świadczenie usług przewozowych — te zadania nadal będzie wykonywała miejska spółka MPK. Mam nadzieję, że rozwiązanie, które uda nam się wypracować, spotka się z akceptacją partnerów prywatnych i banków — mówi Magdalena Zabłocka, radca prawny, Praktyka Infrastruktury i Energetyki w kancelarii DZP, która w konsorcjum ze spółkami Mott MacDonald i Crido Taxand ma w tej sprawie doradzać resortowi rozwoju i Krakowowi. Miasto postawiło też kolejny krok, aby przekuć z fazy pomysłu w czyn inny projekt PPP. Chodzi o Centrum Obsługi Inwestora dla urzędu miasta. W czerwcu 2017 r. zakończono badanie rynku. Magistrat ma już projekt budowlany i pozwolenie na budowę. Szacowana wartość inwestycji to 200 mln zł, a przewidywany okres umowy — 25 lat.

Budowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju została podzielona na pięć etapów, z czego pierwsze dwa, czyli I A, IB i IIA i IIB (os. Kurdwanów — ul. Wielicka, Rondo Grzegórzeckie — Krowodrza Górka z tunelem, Rondo Grzegórzeckie — Mały Płaszów, ul. Wielicka — ul. Lipska, z estakadą tramwajową nad dworcem kolejowym Kraków Płaszów) zostały oddane do użytku w latach 2000-15. Historia Szybkiego Tramwaju w Krakowie sięga 1974 r., kiedy rozpoczęto budowę tunelu pierwszej linii metra koło Dworca Głównego PKP. Do końca 1989 r. powstał jedynie 180-metrowy odcinek pod peronami. Po zmianach ustrojowych budowę na kilka lat wstrzymano. W 1994 r. uchwalono Plan Ogólnego Zagospodarowania Miasta Krakowa, w którym zrezygnowano z budowy metra na rzecz szybkiego tramwaju.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Kraków analizuje tramwajowe partnerstwo