Łatwiejszy podbój nowych lądów

opublikowano: 15-05-2019, 22:00

Źle opracowany model biznesowy wejścia na nowe rynki i niedbale przygotowany budżet projektu – to najczęstsze wpadki firm w wyścigu po granty na ekspansję

Dotacje dla firm ze wschodu oferujących produkty z potencjałem sprzedażowym i szukających zagranicznych kontrahentów są znów dostępne. Adam Hamryszczak, wiceminister inwestycji i rozwoju, uważa, że coraz śmielsze wychodzenie rodzimych firm na obce rynki to naturalny kierunek ich rozwoju.

ANALIZA RYNKU:
ANALIZA RYNKU:
Adam Hamryszczak, wiceminister inwestycji i rozwoju, podkreśla, że dotacje sfinansują usługi doradcze związane m.in. z dostosowaniem produktów do zagranicznych rynków, marketingiem, kanałami dystrybucji i wyszukiwaniem kontrahentów.
Fot. ARC

— Przedsiębiorcy, którzy mają odpowiednią strategią eksportową, mogą nie tylko zawojować nowe rynki, ale też rozwinąć produkty, zwiększyć konkurencyjność firm i wzmocnić ich wizerunek. Ekspansja zagraniczna wpływa też na podnoszenie innowacyjności spółek. Program Polska Wschodnia (POPW) wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom — podkreśla Adam Hamryszczak.

W ubiegłym roku wsparcie z działania 1.2 POPW („Internacjonalizacja MŚP”) otrzymało 95 projektów. Z puli 100 mln zł ubyło raptem ok. 39 mln zł. W obecnym konkursie należy spodziewać się większego zainteresowania dotacjami wśród eksporterów. Konkurs jest podzielony na trzy dwumiesięczne rundy, a ostatnia zakończy się 3 września. W ubiegłym roku program przewidywał dwa miesięczne etapy.

W szranki o granty

Tym razem walka o dotacje może być bardziej zacięta, bo Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), czyli organizatornaboru, zmniejszyła budżet dla firm do 50 mln zł.

— Firmy będą miały więcej czasu na składanie wniosków o dofinansowanie, co może przełożyć się na szybsze wykorzystanie zaplanowanej puli pieniędzy. Dlatego przedsiębiorcy nie powinni zwlekać z przystępowaniem do konkursu. Zresztą instytucjom publicznym zależy na sprawnym rozdzielaniu funduszy. W razie potrzeby wnioskodawcy mogą spodziewać się, że PARP przeznaczy dodatkowe pieniądze na to działanie, aby podpisać umowy ze wszystkimi autorami pozytywnie ocenionych projektów — uważa Łukasz Figacz, menedżer w zespole dotacji, zachęt rozwojowych i innowacji w Dentons.

Zwraca uwagę, że przedsiębiorca, który zdecyduje się na ekspansję na co najmniej jednym rynku spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii, dostanie grant w wysokości 800 tys. zł. Jeżeli natomiast postawi tylko na kraje Unii Europejskiej, Norwegię lub Szwajcarię, może liczyć na dotację w wysokości 550 tys. zł.

— Przedstawiciele biznesu będą mogli przeznaczyć unijne dofinansowanie na usługi doradcze związane m.in. z dostosowaniem produktów do zagranicznych rynków, marketingiem, kanałami dystrybucji, a także z wyszukiwaniem i nawiązywaniem relacji z kontrahentami. Granty z działania 1.2 POPW to wachlarz wsparcia dla przedsiębiorców, którzy chcą oferować produkty i usługi poza granicami naszego kraju — zaznacza Adam Hamryszczak.

Najczęstsze pomyłki

Jakie projekty mają szansę na dotacje? Przedsięwzięcia związane z opracowaniem i przygotowaniem do wdrożenia modelu biznesowego wejścia na nowe rynki. Przedsiębiorcy najczęściej popełniają błędy dotyczące właśnie opisu wspomnianego modelu, który jest niezbędnym załącznikiem do wniosku o grant. Powinny być w nim zaprezentowane kluczowe działania związane z ekspansją, kanałami dystrybucji i segmentami klientów. Firmy często przedstawiają nierzetelne informacje, co w konsekwencji przekłada się na negatywną ocenę projektu. Pomyłki często dotyczą kosztów przedsięwzięcia.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Zdarza się, że eksporterzy wskazują na wydatki, których nie obejmuje program. Warto, aby solidnie opracowali budżet projektu zgodnie z regulaminem konkursu. Teraz firmom będzie jeszcze łatwiej zdobyć granty z działania 1.2 POPW. PARP poluzowała kryteria naboru, m.in. rozszerzyła katalog kosztów kwalifikowanych przedsięwzięć. Przedsiębiorcy będą mogli przeznaczyć dotacje na zakup środków trwałych, w tym sprzęt komputerowy. Nowością jest też możliwość finansowania grantami wartości niematerialnych i prawnych, które są niezbędne w planowaniu ekspansji zagranicznej. Chodzi o know-how, czyli nieopatentowaną wiedzę techniczną i licencje na używanie znaku towarowego.

— Takie rozwiązania ułatwią firmom przeprowadzenie całego procesu wejścia na nowe rynki, który przecież nie zawsze ogranicza się tylko do podpisania kontraktów — podkreśla Łukasz Figacz.

Targi i misje

Granty wesprą również udział przedsiębiorców w międzynarodowych targach, wystawach i misjach gospodarczych. Teraz beneficjenci mogą liczyć na refundację części kosztów związanych z uczestnictwem w wydarzeniach jeszcze przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Dzięki temu przedstawiciele biznesu będą mieli więcej swobody w wyborze imprez branżowych, w których chcą brać udział.

PARP nie będzie już wymagała, aby przedsiębiorca prowadził firmę we wschodniej Polsce od co najmniej roku. Wystarczy, że działa w tym makroregionie. Dzięki temu rozwiązaniu szansę na dotacje mają młodzi przedsiębiorcy z dużym potencjałem sprzedażowym.

Kolejnym ułatwieniem jest możliwość poprawienia — w trakcie oceny projektu — załączonego do wniosku modelu biznesowego związanego z umiędzynarodowieniem działalności firmy. To pozwoli przedsiębiorcom wprowadzać zmiany do strategii ekspansji. Dotychczas, po odrzuceniu wniosku o dofinansowanie, przedsiębiorca mógł złożyć poprawiony projekt dopiero w kolejnym naborze.

Beneficjentem działania 1.2 POPW jest m.in. spółka Villa Glass Studio z Krosna, producent artystycznych elementów szklanych do wyposażenia wnętrz. Wśród nich są m.in. drzwi przesuwne, panele ścienne, kabiny prysznicowe i szkło dekoracyjne. Na wdrożenie modelu biznesowego firma otrzymała dotację w wysokości ok. 387 tys. zł. Spółka planuje podbić nowe rynki, w tym m.in. szwajcarski.

Grant z działania 1.2 POPW otrzymała również firma Infire z Grajewa, producent kominków na bioetanol. Dotacja w wysokości ponad 273 tys. zł pomoże spółce zaistnieć na rynku niemieckim.

3.09

Do tego dnia przedsiębiorcy mogą składać wnioski o dotacje z działania 1.2 POPW.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane