LG Energy Solution automatyzuje fabrykę

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2023-07-12 20:00

Wrocławski hub produkujący baterie do aut elektrycznych, największy w Europie, osiągnie w tym roku pełne moce. Koreańczycy nie mówią o drugiej fabryce w Polsce. Inwestują w Turcji.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie moce osiągnęła fabryka LG Energy Solution Wrocław, a jakie osiągnie do końca roku
  • gdzie i w co teraz inwestuje koreański koncern
  • jakie nowe technologie zamierza wprowadzić
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Fabryka LG Energy Solutions Wrocław (LGES Wrocław) to największy w Europie hub produkujący baterie do samochodów elektrycznych. Obecne moce sięgają 86 GWh, a do końca roku urosną do planowanych 90 GWh. Koreańczycy zainwestowali od 2016 r. w kilku etapach 4,4 mld EUR, a więc więcej niż największa w historii ogłoszona inwestycja Intela w fabrykę chipów. W Kobierzycach pracuje 7 tys. osób. Fabryka ma kilkudziesięciu polskich poddostawców.

– Osiągnęliśmy już planowaną skalę inwestycji pod Wrocławiem. Mocno koncentrujemy się na automatyzacji, która pomoże stworzyć inteligentną fabrykę. Sądzę, że zbudowaliśmy zaawansowany zakład, w którym technologie przyszłości - jak prewencyjne zarządzanie ruchem, automatyzacja i wykorzystanie big data - wspierają pracę ludzi. Inteligentna fabryka pozwoli zoptymalizować wszystkie obszary produkcji – mówi Jangha Lee, prezes LG Energy Solution Wrocław.

Co się teraz liczy:
Co się teraz liczy:
Produkujące baterie do samochodów elektrycznych LG Energy Solution Wrocław, którego prezesem jest Jangha Lee, w tym roku osiągnie pełne moce - 90 GWh. Firma koncentruje się na automatyzacji fabryki, nie szuka już miejsca pod kolejną inwestycję w Polsce.

Koreański koncern nie szuka już miejsca pod kolejną fabrykę w Polsce, choć w 2018 r. prace były zaawansowane. Inwestuje gdzie indziej.

– W lutym 2023 r. podpisaliśmy memorandum z Fordem i firmą Koç Holding w sprawie stworzenia największej w Europie fabryki baterii do samochodów elektrycznych w Turcji. Nowe joint venture będzie zlokalizowane w strefie przemysłowej w pobliżu Ankary. Start zaplanowany jest w 2026 r., a każdy z udziałowców zobowiązał się do produkcji co najmniej 25 GWh rocznie z potencjałem wzrostu do 45 GWh – mówi Jangha Lee.

LGES pracuje nad bateriami nowej generacji.

– Zamierzamy rozpocząć komercyjną produkcję baterii polimerowych ze stałym elektrolitem do 2026 r., litowo-siarkowych do 2027 r. i siarczynowych do 2030 r. Baterie ze stałym elektrolitem między katodą a anodą umożliwiają uzyskanie dużej pojemności przy niskim ryzyku zapalenia. Baterie litowo-siarkowe są produkowane z lekkich materiałów, co powoduje, że produkują 1,5 razy więcej energii niż konwencjonalne baterie litowo-jonowe – mówi szef LGES Wrocław.

Koreański koncern rozwija też produkcję magazynów energii (ESS). S&P Global przewiduje, że światowy rynek ESS urośnie o prawie 120 proc. - z 84,7 GWh w 2023 r. do 183,8 GWh w 2030 r.

– LGES produkuje obecnie magazyny energii w miastach Ochang w Korei i Nanjing w Chinach. Do 2026 r. ruszy fabryka baterii do magazynów w Queen Creek w Arizonie – mówi Jahnga Lee.

W tym roku LGES planuje zwiększyć roczne przychody o 25-30 proc. - z 25,6 bln KRW (80 mld zł) osiągniętych w ubiegłym roku. Planuje też zwiększyć inwestycje o 50 proc. (w 2022 r. CAPEX wyniósł 6,3 bln KRW, czyli 20,2 mld zł).