Szprychy z CPK rosną – przynajmniej na papierze. CPK ma wybrany preferowany przebieg dla pięciu odcinków kolei dużej prędkości (KDP): 140 km między Warszawą a CPK i Łodzią, 200 km między Łodzią a Sieradzem i Wrocławiem, 155 km między Sieradzem a Poznaniem, 40 km z Łętowni do Rzeszowa i 70 km między Katowicami a czeską Ostrawą. Już trwa projektowanie dwóch pierwszych odcinków, a pod koniec czerwca CPK zawarła umowę na odcinek na Śląsku. Kontrakt wart 134 mln zł zrealizują koreańskie Korea National Railway i Dohwa Engineering. Znamy już kilka szczegółów.
– Dohwa Engineering ma w projekcie 80 proc., a KNR 20 proc. Ściśle współpracujemy z polskim partnerem, CE Projekt Group z Krakowa, który zajmuje się projektowaniem w budownictwie kolejowym. Podpisaliśmy umowę 19 czerwca i liczymy, że to data startu projektu. Przewiduję, że w ciągu 89 miesięcy zrealizujemy kontrakt i będą mogły rozpocząć się prace budowlane – mówi Soo Dong Jeong, szef działu infrastruktury transportowej w firmie Dohwa.
Dohwa Engineering i Korea National Railways znalazły się wśród 11 firm i konsorcjów, które w lipcu 2022 r. podpisały z CPK ośmioletnie umowy ramowe na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji kolejowych. Szacowana wartość zleceń wynosi 7 mld zł. Pozostałe firmy to Egis Poland, Systra, Databout, Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, SSF Ingenieure, BBP, Elkol, MGGP, Biuro Projektów „Metroprojekt” oraz Sweco Polska.

Jest kontrakt, są biura
W związku z wygranym kontraktem Dohwa Engineering otworzy w Polsce biuro.
– Już jesteśmy w trakcie uruchamiania działalności. W Krakowie będziemy mieli główny oddział. CPK wymaga, żebyśmy zatrudnili ok. 60 polskich pracowników, a 30 ekspertów przyjedzie z Korei. Biuro będzie pracować tylko przy tym jednym projekcie. W Warszawie będziemy mieli drugie - kontaktowe, które będzie odpowiadać za relacje z zamawiającymi – mówi szef działu infrastruktury transportowej w Dohwie.
W Korei pociągi jeżdżą z prędkością ponad 300 km/h. Linie kolejowe dla KDP będą projektowane na 350 km/h, ale infrastruktura przytorowa i pociągi – na razie na 250 km/h.
– Pociągi będą jeździć z tą prędkością na początku, potem zostanie zwiększona. Projektujemy na 350 km/h. Dysponujemy odpowiednią technologią i chętnie podzielimy się nią z polskimi inżynierami. W październiku tego roku podczas forum w Warszawie będziemy demonstrować nasze rozwiązania. W przypadku trasy Katowice - Ostrawa pojawia się jednak problem natury technicznej, wynikający z długich łuków oraz gęstego zaludnienia. Będziemy mieli możliwość zaproponowania najlepszych rozwiązań – mówi szef działu infrastruktury transportowej w Dohwie Engineering.
Już planują kolejne przetargi
To pierwszy wygrany przez Dohwę kontrakt kolejowy w Europie. Spółka składała oferty we wcześniejszych przetargach na projektowanie tras Sieradz Północny - Bralin i Bralin - Czernica Wrocławska.
– Nie udało nam się – przyznaje szef działu w Dohwie Engineering.
Projektowanie 140-kilometrowej trasy Warszawa - Łódź wygrało Biuro Projektów „Metroprojekt” oraz konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika, a 200-kilometrowej trasy między Łodzią a Wrocławiem - Egis, BBF i IDOM, MGGP i Voessing Polska oraz Systra.
Koreańska spółka nie poprzestanie na jednym kontrakcie.
– Nasza współpraca rozpoczęła się ponad półtora roku temu, gdy złożyliśmy ofertę, która zaowocowała zawarciem umowy ramowej. Kolejnym etapem było złożenie oferty wykonawczej oraz wygranie sprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą [Elkol i Mosty Katowice odwołały się, wskazując na rażąco niską cenę – red.]. Ostatnio doradzaliśmy spółce w procesie zawarcia umowy wykonawczej dotyczącej sporządzenia dokumentacji projektowej na odcinku Katowice – granica państwa – Ostrawa. To ważny krok w rozwoju polskiego kolejnictwa, a w najbliższym czasie planujemy kolejne wspólne projekty – mówi Marcin Dudarski, partner zarządzający w JP Weber, która doradza firmie Dohwa Engineering.
– Trwa przetarg na odcinek Sieradz - Poznań, w którym również uczestniczymy. Dla inwestorów kolejowych CPK będzie ogłaszać przetargi na dwie fazy: projektowanie i nadzór. W przetargu na nadzór budowy weźmiemy udział – informuje Soo Dong Jeong.
Dohwa Engineering, największe i najstarsze kolejowe biuro inżynieryjno-konsultingowe w Korei, odpowiadała za budowę koreańskiej KDP: studium wykonalności, projekt budowlany oraz nadzór nad realizacją inwestycji. Studium wykonalności zostało zrealizowane w 1994 r., a w 2004 r. uruchomiono pierwsze połączenia - z Seulu do Busan (330 km, które pociąg pokonuje w 2,5 godziny).