LUBLIN
⊲ Województwo z wielowiekowymi tradycjami poczuło się odstawione po 1989 r. na boczny tor. Rządowe programy dla ściany wschodniej niewiele dadzą, gdy perspektywa połączenia Lublina z Warszawą drogą ekspresową S17 czy dwutorową na całej długości linią kolejową nr 7 to odległa przyszłość.
⊲ Lokomotywą gospodarczą województwa tradycyjnie jest rolnictwo, rozumiane szerzej z przetwórstwem spożywczym, a także z puławskimi Azotami. Budowanie marki Lubelszczyzny nie może jednak się zawężać, lokalna przedsiębiorczość powinna być uwalniana także w turystyce, usługach, wytwórczości etc.
⊲ Przemysłową wizytówką regionu od II Rzeczypospolitej stała się branża lotnicza. W III RP na bazie fabrycznego lotniska w Świdniku powstał pierwszy nowy port lotniczy na wschód od Wisły. Dlatego takim ciosem dla regionu stało się pominięcie świdnickich zakładów w przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy dla wojska.
⊲ Ogromnym atutem Lublina jest silny ośrodek akademicki. Liczba uczelni i studentów nie przekłada się jednak na innowacyjność i cywilizacyjny awans. Programy kształcenia są oderwane od realnych oczekiwań gospodarki. To przypadłość nie tylko lubelska, ale w regionie głodnym sukcesu szczególnie niekorzystna.