Czytasz dzięki

Małe firmy nie boją się hakerów

opublikowano: 12-02-2020, 22:00

Zaledwie 8 proc. polskich firm jest przygotowanych na zagrożenia w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Firma Kantar na zlecenie spółki Volkswagen Financial Services sprawdziła poziom świadomości małych i średnich przedsiębiorstw dotyczącej bezpieczeństwa w sieci. Jak wynika z badania generalnie przedsiębiorcy deklarują, że traktują tę kwestię poważnie. Mimo to aż trzy czwarte z nich w 2019 r. nie miało budżetu przeznaczonego na technologie zapewniające bezpieczeństwo w sieci. Ponadto zaledwie 8 proc. firm deklaruje, że są przygotowane na takie zagrożenia. Ponad dwie trzecie badanych stosuje różnego rodzaju zabezpieczenia, ale wciąż doskonali się w tym obszarze.

— Niestety, aż jedna piąta przedsiębiorców nie ma wystarczającej wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa i nie przywiązuje do tego wagi. Również 20 proc. badanych na pytanie, czy w minionym roku padło ofiarą ataku hakerskiego, odpowiedziało twierdząco — analizuje Daria Pawęda, dyrektor departamentu rozwoju biznesu i obsługi klienta w Volkswagen Banku.

Niemal połowa firm, które zetknęły się z takim atakiem, nie odczuła jego skutków. Natomiast 10 proc. pytanych doznało z tego powodu uszkodzenia przetwarzanych danych albo wręcz te dane utraciło, a 6 proc. musiało na pewien czas zaprzestać prowadzenia działalności. Warto podkreślić, że blisko jedna piąta podmiotów wśród największych zagrożeń bezpieczeństwa IT wymienia brak świadomości swoich pracowników na ten temat, a 22 proc. jako główne ryzyko wskazuje dużą ilość nowoczesnych technologii i trudność w ich zabezpieczeniu. W przypadku 50 proc. ankietowanych za bezpieczeństwo IT odpowiada specjalnie stworzony do tego celu zespół, 30 proc. firm zleca to zadanie na zewnątrz, a 20 proc. deklaruje, że nie wyznaczyło osób, które zajmują się tym zagadnieniem. Zaledwie 17 proc. firm ma ubezpieczenie na wypadek ryzyka cybernetycznego.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane