Małe firmy nie boją się hakerów

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2020-02-12 22:00

Zaledwie 8 proc. polskich firm jest przygotowanych na zagrożenia w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Firma Kantar na zlecenie spółki Volkswagen Financial Services sprawdziła poziom świadomości małych i średnich przedsiębiorstw dotyczącej bezpieczeństwa w sieci. Jak wynika z badania generalnie przedsiębiorcy deklarują, że traktują tę kwestię poważnie. Mimo to aż trzy czwarte z nich w 2019 r. nie miało budżetu przeznaczonego na technologie zapewniające bezpieczeństwo w sieci. Ponadto zaledwie 8 proc. firm deklaruje, że są przygotowane na takie zagrożenia. Ponad dwie trzecie badanych stosuje różnego rodzaju zabezpieczenia, ale wciąż doskonali się w tym obszarze.

— Niestety, aż jedna piąta przedsiębiorców nie ma wystarczającej wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa i nie przywiązuje do tego wagi. Również 20 proc. badanych na pytanie, czy w minionym roku padło ofiarą ataku hakerskiego, odpowiedziało twierdząco — analizuje Daria Pawęda, dyrektor departamentu rozwoju biznesu i obsługi klienta w Volkswagen Banku.

Niemal połowa firm, które zetknęły się z takim atakiem, nie odczuła jego skutków. Natomiast 10 proc. pytanych doznało z tego powodu uszkodzenia przetwarzanych danych albo wręcz te dane utraciło, a 6 proc. musiało na pewien czas zaprzestać prowadzenia działalności. Warto podkreślić, że blisko jedna piąta podmiotów wśród największych zagrożeń bezpieczeństwa IT wymienia brak świadomości swoich pracowników na ten temat, a 22 proc. jako główne ryzyko wskazuje dużą ilość nowoczesnych technologii i trudność w ich zabezpieczeniu. W przypadku 50 proc. ankietowanych za bezpieczeństwo IT odpowiada specjalnie stworzony do tego celu zespół, 30 proc. firm zleca to zadanie na zewnątrz, a 20 proc. deklaruje, że nie wyznaczyło osób, które zajmują się tym zagadnieniem. Zaledwie 17 proc. firm ma ubezpieczenie na wypadek ryzyka cybernetycznego.