Mistrzowie eksperymentów szukają inwestora

Polski rynek zabawek wart jest 2 mld zł. Ile z tego może wyjąć start-up?

Funiversity, spółka z portfela funduszu AIP Seed Capital, walkę o rynek rozpoczęła od eksperymentu realizowanego na oczach klientów. Stworzyła ofertę pokazów naukowych dla dzieci w wieku od 3 do 12 lat. Prezentacje prowadzi w szkołach, przedszkolach, placówkach oświatowych, podczas imprez urodzinowych i pikników rodzinnych. Plan rozwoju firmy zakłada jednak poszerzenie działalności o część produkcyjno-handlową. Pierwsze trzy zabawki — FunSnow, czyli sztuczny śnieg, FunBow (tęcza w probówce) i FunGlut (rozciągliwa substancja polimerowa) — są już w sprzedaży.

— W kwietniu wystartował nasz sklep internetowy dostępny na www.funiversity. pl. Autorskie produkty sprzedajemy też w kilku mniejszych sklepach z zabawkami w Warszawie, ale w miarę rozwoju działalności chcielibyśmy wprowadzać je do dużych, sieciowych salonów — mówi Jarosław Wasilewski, właściciel Funiversity.

Plan pod kontrolą

Firma ma opracowane wstępne projekty kolejnych produktów, w tym większych, bardziej skomplikowanych artykułów. Niebawem gotowy będzie np. wykrywacz promieni UV — bransoletka, której kolor zmienia się pod wpływem promieni słonecznych. Rozbudowywana ma być oferta gotowych zestawów dla nauczycieli, które mogą służyć jako pomoc dydaktyczna.

— Nasz obecny model biznesowy opiera się głównie na usługach. Będziemy go powoli zmieniać, by zmniejszyć koszty i uzyskać wyższe marże. Chciałbym, aby już za dwa lata połowę przychodu stanowiła właśnie sprzedaż zabawek — zapowiada Jarosław Wasilewski.

Nie oznacza to jednak całkowitej rezygnacji z dotychczas prowadzonych usług. Zdaniem właściciela Funiversity, są one idealnym narzędziem wspomagającym sprzedaż i promującym firmę.

— Działamy głównie w Warszawie, ale badamy już potencjał rynków w Gdańsku, Poznaniu, Toruniu, Szczecinie i Krakowie. Rozważamy możliwość otworzenia tam własnych i franczyzowych placówek. Byłyby to miejsca organizacji cyklicznych pokazów edukacyjnych i okolicznościowych eventów. Przy każdym działałby też sklep z zabawkami, nie tylko naszymi — wyjaśnia Jarosław Wasilewski.

Ukłon w stronę Czech

Funiversity nawiązało niedawno współpracę z jedną z kanadyjskich firm i na terenie Polski będzie dystrybuować jej produkty, także edukacyjne. Dodatkowo prowadzi rozmowy z partnerem z Czech. Na czerwiec zaplanowano serię testowych pokazów w Pradze, jeśli się sprawdzą na tamtejszym rynku, umowa współpracy zostanie sfinalizowana. Pojawi się więc pierwszy zagraniczny oddział firmy. Trwają też negocjacje dotyczące wejścia z ofertą do kolejnego państwa w Europie, jest jednak zbyt wcześnie, by ujawniać szczegóły.

— Trudno będzie nam zrealizować tak zarysowany biznesplan bez dodatkowego wsparcia ze strony inwestorów. Cały czas poszukujemy ich zwłaszcza w Polsce. W tym momencie liczymy na dofinansowanie rzędu 100-300 tys. zł — wylicza Jarosław Wasilewski.

Pieniądze są potrzebne m.in. na rozwój kadry, w tym pionu handlowego. Część funduszy pochłonie produkcja i logistyka.

Ale spółka jest otwarta na współpracę także z placówkami edukacyjnymi, firmami dystrybucyjnymi, ośrodkami organizującymi kolonie dla dzieci, wycieczki szkolne, pikniki rodzinne, których atrakcją mogłyby być oferowane przez Funiversity pokazy.

Portfolio spółki Funiversity

Sukcesy:

Własny sklep internetowy (www.funiversity.pl)

3 autorskie zabawki edukacyjne

400 przeprowadzonych pokazów edukacyjnych

Współpraca z 30 placówkami w Warszawie i okolicach

Kontrakt z kanadyjskim producentem zabawek edukacyjnych

W planach:

Sprzedaż produktów w całej Polsce

Potrojenie liczby klientów na rynku warszawskim

Realizacja pokazów w ramach lata w mieście, naukowych wakacji, wycieczek szkolnych

10 autorskich zabawek w portfelu do końca roku

Wejście na rynek czeski

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Mistrzowie eksperymentów szukają inwestora