Modivo jeszcze ciąży wynikom CCC

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2023-05-09 15:17

Choć modowa grupa podkreśla poprawę, to do celu postawionego przed eObuwiem i Modivo jeszcze daleko. Ekspresowy wzrost kontynuuje natomiast HalfPrice.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakimi wynikami, według szacunków, CCC rozpoczęło rok
  • jak zareagował na nie rynek, a jak ocenia je analityczka
  • jak na tle grupy wypadły poszczególne formaty
  • czy CCC podtrzymuje założone na ten rok cele
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Grzegorz Kujawski, szef działu analiz Trigonu, mówił w lutym PB, że kontrolowana przez notowane na GPW CCC grupa Modivo (Modivo i eObuwie) poprawi wyniki najwcześniej w drugim kwartale, a w pierwszym może nawet zanotować stratę operacyjną. Tak też się stało.

O ile po przedstawieniu w kwietniu celów giełdowej spółki na ten rok jej notowania dynamicznie wzrosły, o tyle po szacunkowych wynikach za I kw. roku obrotowego 2023/24 (luty-kwiecień) zanurkowały. Początek roku jest z reguły najgorszy dla całej branży modowej.

Sprzedaż w górę, gorzej z wynikami

CCC zwiększyło przychody o 10 proc. —o 2,1 mld zł (udział e-commerce wyniósł 53 proc.), dynamika kosztów była taka sama. Zysk EBITDA utrzymał się na poziomie 89 mln zł, ale po skorygowaniu spadł ze 121 do 77 mln zł. Strata operacyjna pogłębiła się z 57 do 74 mln zł.

„Zgodnie z przewidywaniami w ostatnim kwartale mierzyliśmy się z licznymi wyzwaniami makroekonomicznymi (…). Ponadto na rynek handlu znacząco wpłynęła też przedłużająca się zima i chłodna wiosna. Dzięki poprawie sprawności i efektywności działania wszystkich ważnych funkcji biznesowych w ostatnich latach grupa posiada dziś jednak wyższą zdolność elastycznego i efektywnego reagowania na zmienność otoczenia biznesowego” — twierdzi cytowany w komunikacie prasowym Marcin Czyczerski, prezes CCC.

Ma być lepiej:
Ma być lepiej:
Kierowane przez Marcina Czyczerskiego CCC najtrudniejszy kwartał w roku ma za sobą. Podtrzymuje chęć realizacji postawionych celów całorocznych i podkreśla, że w II kw. poprawi nie tylko przychody, ale też marżę brutto.
materiały prasowe

Wierzy, że firma ma za sobą najtrudniejszy w tym roku kwartał, i podkreśla, że koniunktura konsumencka poprawia się konsekwentnie od sześciu miesięcy. „Zwalniająca inflacja i zatrzymanie wzrostu stóp procentowych dają natomiast nadzieję na stabilizację otoczenia makroekonomicznego. Liczymy na odwilż, która da nam przestrzeń, aby w pełni pokazać siłę naszego biznesu po transformacji” — mówi Marcin Czyczerski.

Jeśli zewnętrzne czynniki nie pokrzyżują planów modowej grupy, to chce ona w całym roku zwiększyć przychody z 9,1 do 10,2-11 mld zł, a marżę EBITDA z 5,8 do 10-12 proc. W ustabilizowaniu sytuacji finansowej pomogła jej zakończona sukcesem emisja akcji o wartości około 500 mln zł. 212 mln zł z objęcia akcji imiennych przez Ultro (wehikuł Dariusza Miłka, przewodniczącego rady nadzorczej) otrzymała już w kwietniu, resztę dostanie w pierwszej połowie maja.

HalfPrice, Modivo: różne oblicza grupy CCC

Pod względem wyników najlepszą zmianę odnotował wstępnie szyld CCC. Przy wzroście przychodów o 4 proc. — do 850 mln zł — potroił zysk EBITDA do 82 mln zł i zmniejszył stratę operacyjną z 85 do 34 mln zł.

Najwyższą dynamikę sprzedaży odnotował natomiast najmłodszy koncept, czyli prowadzący 101 sklepów i sprzedaż internetową HalfPrice. Zwiększył powierzchnię o 60 proc. — do 170,2 tys. m kw., a przychody o 112 proc. — do 252 mln zł. Sprzedaż w sklepach porównywalnych (LFL) była wyższa o 26 proc., a liczba odwiedzin klientów o około 13 proc. HalfPrice zwiększył zysk EBITDA z 0 do 9 mln zł i zmniejszył stratę operacyjną z 18 do 16 mln zł.

Za prawie połowę przychodów całego CCC odpowiadała grupa Modivo. eObuwie poprawiło sprzedaż tylko o 4 proc. — do 785 mln zł, ale wysokie tempo utrzymało Modivo — 47-procentowy wzrost, do 238 mln zł. Grupa zamieniła 43 mln zł zysku operacyjnego w 11 mln zł straty, a EBITDA spadła z 61 do 11 mln zł, co oznacza 1,1-procentową marżę. Do tegorocznego celu 4-6 proc. sporo więc brakuje, niemniej CCC podkreśla, że to sezonowo najsłabszy kwartał, a w porównaniu z poprzednią EBITDA wzrosła o 26 mln zł. Zalando, jeden z głównych konkurentów Modivo, zwiększyło w I kw. przychody o 2,3 proc. i osiągnęło rentowność operacyjną.

OKIEM ANALITYKA
Poprawy jeszcze nie widać
SYLWIA JAŚKIEWICZ
analityczka DM BOŚ

Wyniki grupy Modivo nadal ciążą całemu CCC, choć nie tak bardzo jak w IV kw. 2022/23 i mniej niż sam format CCC na poziomie operacyjnym. Skupiłabym się na skonsolidowanych wynikach. Pod tym względem miniony kwartał był słaby — zysk ze sprzedaży pogorszył się z -25 mln zł w I kw. ubiegłego roku obrotowego do -87 mln zł w I kw. bieżącego. Niemniej spółka sygnalizowała, że I kw. nie będzie przełomowy.

Wydaje się, że zapowiadana przez CCC poprawa wyników nastąpi najwcześniej w drugim półroczu. II kw. z reguły jest wyprzedażowy, a grupa utrzymuje wciąż wysoki poziom zapasów o wartości około 2,9 mld zł. Ponadto choć w I kw. koszty sprzedaży i administracji spadły w ujęciu kwartalnym o 7 proc., to od II kw. mogą znów zacząć rosnąć. W ubiegłym roku II kw. był dla CCC — pomijając pozostałe koszty operacyjne — zdecydowanie najlepszy, więc jestem ciekawa, jak będzie w tym roku.