Czytasz dzięki

Nadzór finansowy bierze pod lupę MIP-y

opublikowano: 17-09-2020, 22:00

KNF weryfikuje małe instytucje płatnicze. Jednak zakres żądań nadzoru nieco wykracza poza wymogi prawne dla takich firm.

Od zeszłego tygodnia małe instytucje płatnicze (MIP) w całym kraju dostają pisma od Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), która żąda przedstawienia oświadczeń i dokumentów potwierdzających, że stosują one przepisy ustawy i udokumentowały spełnienie wynikających z niej wymogów — informuje kancelaria Legal Geek, obsługująca polskie MIP-y.

Zdaniem Tomasza Klecora, partnera zarządzającego w Legal Geek, miejscami zakres żądań KNF wykracza poza przepisy ustawy o usługach płatniczych i wymogi prawne stawiane MIP-om. Mała instytucja płatnicza musi mieć program działalności i plan finansowy na okres pierwszych dwunastu miesięcy działalności. Przepis mówiący o tym nie określa jednak, jak dokumenty te powinny wyglądać. Mała instytucja płatnicza nie ma też obowiązku ich aktualizacji. Tymczasem KNF żąda od MIP-ów aktualnego programu działalności i planu finansowego. Dodatkowo bardzo szczegółowo określa zawartość tych dokumentów, posiłkując KNF żąda od MIP-ów aktualnego programu działalności i planu finansowego. Dodatkowo bardzo szczegółowo określa zawartość tych dokumentów, posiłkując się wymogami dla… krajowych instytucji płatniczych. się wymogami dla… krajowych instytucji płatniczych (KIP).

— Ustawodawca pozostawił małym instytucjom płatniczym swobodę decyzji odnośnie tego, jak będą wyglądały program działalności i plan finansowy. W efekcie mała instytucja płatnicza nie musi stosować takiego programu działalności, jak w przypadku KIP — zaznacza Tomasz Klecor.

Jego zdaniem kolejna kontrowersyjna kwestia, która została poruszona w piśmie KNF, to działalność transgraniczna. Mała instytucja płatnicza może prowadzić działalność wyłącznie na terytorium Polski. Nie dotyczy to jednak pasywnej obsługi transferów międzynarodowych.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Trudno za prowadzenie działalności uznać choćby przyjęcie przelewu na polski rachunekz niemieckiego banku czy też z polskiego rachunku bankowego na rachunek prowadzony przez bank w Czechach. Tymczasem w ocenie KNF, zgodnie z pismem wysyłanym do MIP-ów, takie działania są zabronione — mówi Tomasz Klecor.

Jego zdaniem w tym wypadku najlepiej dostosować się do zaleceń nadzoru.

— Gdyby któraś instytucja odważyła się na polemikę z nadzorem, to najpewniej wygrałaby na drodze sądowej. Niestety, sprawa może nigdy do sądu nie trafić, gdyż najpierw taka instytucja może znaleźć się na liście ostrzeżeń publicznych, a to często oznacza koniec jej działalności — mówi Tomasz Klecor.

Możliwość tworzenia małych instytucji płatniczych wprowadziła dwa lata temu nowelizacja ustawy o usługach płatniczych w związku z wdrożeniem dyrektywy PSD2. MIP-y to podmioty, które mogą realizować większość usług wcześniej zastrzeżonych dla KIP-ów, ale znacznie łatwiej jest je uruchomić. Wymaga to niewielkich nakładów finansowych oraz organizacyjno-prawnych — np. nie trzeba pozyskać licencji KNF. Pierwsze MIP-y zostały zarejestrowane przez KNF dwa lata temu, pod koniec września 2018 r. Do dziś zarejestrowano ich w sumie ponad 65.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane