Najnowsze dane opracowane przez Westpac Banking pokazało, że sentyment australijskich konsumentów w oszacowaniu na styczeń 2024 r. obniżył się o 1,3 proc. do poziomu zaledwie 81 pkt, utrzymując się nadal poniżej progu 100 pkt oddzielającego przewagę pesymistów nad optymistami. Indeks tkwi „pod kreską” już od lutego 2022 r.
Gorszy odczyt na początku roku odnotowano tylko podczas okresu głębokiej recesji z początku lat 90. ubiegłego wieku.
Wskaźnik zadłużenia gospodarstw domowych do dochodów w kraju należy do najwyższych na świecie i wynosi 185,4 proc.
Finanse rodzin znalazły się ponownie pod presją, a subindeks „finanse w porównaniu do roku poprzedniego” spadł o 7,6 proc. do 63 punktów.
Konsumenci z Australii obawiają się o stan swoich finansów i realne wynagrodzenia, które z jednej strony dotknięte zostały najwyższą od lat inflacją, z drugiej zaś, drastycznym podniesieniem przez bank centralny kosztów finansowania zewnętrznego.
Bank Rezerw Australii (RBA) podniósł stopy procentowe o 425 punktów bazowych od maja 2022 r., co stanowi najbardziej agresywny cykl zacieśnienia polityki pieniężnej od ponad dziesięciolecia.
Po niespodziewanej podwyżce stawek w listopadzie 2023 r. RBA utrzymał koszty finansowania zewnętrznego na najwyższym od 12 lat poziomie 4,35 proc. i ostrzegł, że dalsze zaostrzenie polityki pieniężnej może być konieczne w obliczu ciasnego rynku pracy i rosnącego wzrostu płac. Większość ekonomistów uważa, że bank zakończył już podwyżkę i że następnym ruchem decydentów będzie obniżka stóp procentowych.