Nastroje konsumentów w Eurolandzie poprawiły się bardziej niż oczekiwano

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2023-07-20 16:50

Konsumenci ze strefy euro wraz z nadejściem lata i sezonu wakacyjnego bardziej optymistycznie zaczęli patrzeć w przyszłość. Wskaźnik oceniający ich nastroje wzrósł w lipcu mocniej od prognoz, jednak pozostaje w ujemnym obszarze.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
fot. Hannelore Foerster/Bloomberg

Opracowywany przez Komisję Europejską indeks nastrojów konsumentów w Eurolandzie wzrósł w oszacowaniu na lipiec 2023 r. do -15,1 pkt z -16,1 pkt w czerwcu. Tymczasem mediana prognoz ekonomistów zakładała umocnienie zaufania do poziomu -15,8 pkt.

Według Komisji Europejskiej, poprawa nastrojów jest zauważalna, i wracają powoli, ale systematycznie do swojej długoterminowej średniej.

Gospodarce strefy euro, jak wynika z finalnego oszacowania, udało się uniknąć zimowej recesji. Produkcja w 20-narodowym bloku walutowym była „płaska” i na zero w pierwszym kwartale. Wcześniejszy odczyt mówił o spadku PKB rzędu 0,1 proc. po tym, jak w takiej samej skali gospodarka skurczyła się ostatnim kwartale 2022 r.

Największym hamulcem dla wzrostu jest produkcja . Inflacja również ciąży na gospodarce regionu – choć spadła prawie o połowę od szczytowego poziomu 10,6 proc. w październiku 2022 r.