Polskie przedsiębiorstwa stawiają na etykę

opublikowano: 23-03-2023, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

W ubiegłym roku etyka miała oblicze pomocy migrantom i pracownikom w kraju i poza granicami, wyrównywania szans kobiet i mężczyzn, tolerancji, a także odpowiedzialności za środowisko naturalne.

BYLIŚCIE Z NAMI: Podczas gali konkursu Etyczna Firma nagrodziliśmy 25 najlepszych. Ale przedstawicieli odpowiedzialnego biznesu było z nami znacznie więcej. Zapraszamy was za rok.
BYLIŚCIE Z NAMI: Podczas gali konkursu Etyczna Firma nagrodziliśmy 25 najlepszych. Ale przedstawicieli odpowiedzialnego biznesu było z nami znacznie więcej. Zapraszamy was za rok.

Etyczna Firma to organizowany przez „Puls Biznesu” doroczny plebiscyt, którego celem jest promocja zasad odpowiedzialnego biznesu wśród polskich przedsiębiorców. Laureaci konkursu wyróżniają się swoim podejściem do prowadzenia działalności – stawiają oni zysk oraz rozwój przedsiębiorstwa na równi z satysfakcją swoich pracowników, ochroną środowiska czy wpływem na lokalne społeczeństwo. Ich postawa może być przykładem oraz inspiracją dla wszystkich przedsiębiorców w naszym kraju.

LIDER LIDERÓW: Żabka Polska zdobyła punkty we wszystkich kategoriach konkursu. Nagrodę Lidera Etyki odebrała Małgorzata Wojnowska, dyrektor Działu Prawnego i Compliance, Grupa Żabka.
LIDER LIDERÓW: Żabka Polska zdobyła punkty we wszystkich kategoriach konkursu. Nagrodę Lidera Etyki odebrała Małgorzata Wojnowska, dyrektor Działu Prawnego i Compliance, Grupa Żabka.

Więcej niż deklaracja

Tegoroczna 9. edycja konkursu odbyła się w cieniu tragicznego konfliktu, który od ponad roku rozgrywa się w Ukrainie. Organizatorzy konkursu podkreślili, że ten czas był ogromnym wyzwaniem dla polskich firm, które musiały mierzyć się nie tylko z kryzysem ekonomicznym, ale również z kwestiami natury moralnej. Zarówno przedsiębiorcy, jak i całe społeczeństwo zdali ten egzamin wzorowo, pomagając Ukrainie na wielu płaszczyznach. Między innymi 900 tys. pracownic i pracowników z Ukrainy, uciekających przed działaniami wojennymi, znalazło zatrudnienie w polskich firmach, co umożliwiło im prowadzenie względnie normalnego życia w tym niezwykle trudnym czasie.

– Kiedy przed rokiem ogłaszaliśmy wyniki ósmej edycji konkursu Etyczna Firma, mijał miesiąc od napaści Rosji na Ukrainę. Już wtedy było oczywiste, że etyczność działań Polaków na wszystkich możliwych płaszczyznach – od życia prywatnego przez gospodarkę po politykę – jest poddawana próbie o skali niespotykanej od kilkudziesięciu lat. Dla redakcji „Pulsu Biznesu” szczególnie ważna była obserwacja, jak przez tę próbę przechodzą przedsiębiorcy, tym bardziej że nie jest to pojedynczy test, lecz wieloetapowy sprawdzian. Po roku wiemy, że zdali go wzorowo – powiedział podczas gali Grzegorz Nawacki, redaktor naczelny „Pulsu Biznesu”.

Udział w tegorocznym konkursie wzięły 94 firmy operujące na polskim rynku. 25 z nich zostało nagrodzonych podczas uroczystej gali, która odbyła się w warszawskiej restauracji Belvedere. Uczestnicy plebiscytu rywalizowali o tytuł w jednej z trzech kategorii: Etyczna Firma, Super Etyczna Firma oraz Lider Etyki. Laureaci musieli spełnić rygorystyczne kryteria, przygotowane przez ekspertów międzynarodowej firmy doradczej PwC (partnera merytorycznego konkursu), a konkretnie jej kancelarię prawną PwC Legal. Jurorzy brali pod uwagę wiele czynników związanych z etycznym prowadzeniem biznesu, m.in. obowiązujące procedury, kulturę organizacyjną nastawioną na promowanie zachowań etycznych, szkolenia dla pracowników oraz podejście do ekologii i działań na rzecz lokalnych społeczności.

WZASZCZYTNYM GRONIE: Liderem Etyki jest też Intel Technology Poland .W imieniu firmy nagrodę odebrał Michał Dżoga, Intel Poland Country Manager
WZASZCZYTNYM GRONIE: Liderem Etyki jest też Intel Technology Poland .W imieniu firmy nagrodę odebrał Michał Dżoga, Intel Poland Country Manager

– Pomimo wyzwań związanych z pandemią i wojną w Ukrainie polskie firmy poradziły sobie doskonale z etyką biznesu. Trudna sytuacja nie przełożyła się na niższy poziom merytoryczny tego konkursu. Niełatwo było nam wybrać spółki, które otrzymają miano Etycznej Firmy. Compliance w polskich przedsiębiorstwach nie jest już tylko deklaracją, ale stał się integralną częścią DNA organizacji – powiedział podczas gali wieńczącej konkurs przewodniczący jury dr Michał Rams, adwokat, partner w kancelarii PwC Legal, lider zespołu White Collar Crime i Compliance.

Partnerami tegorocznej edycji konkursu Etyczna Firma były PKN Orlen oraz Bank Gospodarstwa Krajowego. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęło Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Fair play bardzo istotne

Podczas poprzednich ośmiu edycji plebiscytu ponad 100 firm działających na polskim rynku wykazało, że ich działania są zgodne z duchem fair play wobec pracowników, partnerów biznesowych, klientów, a także w stosunku do środowiska naturalnego oraz lokalnych społeczności. W tym roku dołączyły do nich kolejne przedsiębiorstwa. Pokazuje to, że ESG staje się coraz istotniejsze dla firm wszystkich wielkości i z różnych obszarów gospodarki.

Tytuł Etycznej Firmy za działania z roku 2022 otrzymały firmy: ArcelorMittal, Żabka Polska, BNP Paribas Bank Polska, Santander Bank Polska, Fresenius Kabi Polska, AstraZeneca Pharma Poland, Grupa VELUX, Robert Bosch, Veolia Energia Polska, UNIQA, Grupa Ferrero, Infopulse oraz Lidl Polska. Laureatom pamiątkowe dyplomy wręczyła Jolanta Wiewióra, dyrektor zarządzająca HR i Komunikacji w Banku Gospodarstwa Krajowego.

WIELE TYTUŁÓW: Allegro otrzymało miano Etycznej Firmy po raz trzeci z rzędu. Spółka została również tegorocznym Liderem Etyki. Statuetkę odebrała MartaMikliszańska, senior manager, Group Public Affairs, ESG w Allegro.
WIELE TYTUŁÓW: Allegro otrzymało miano Etycznej Firmy po raz trzeci z rzędu. Spółka została również tegorocznym Liderem Etyki. Statuetkę odebrała MartaMikliszańska, senior manager, Group Public Affairs, ESG w Allegro.

– Etyka i wartości to podstawy zaufania. Zaufanie natomiast buduje kapitał społeczny, który niesamowicie wpływa na kapitał gospodarczy. To, co państwo dzisiaj reprezentują, działania, za które będziemy wręczać nagrody, przekłada się również na rozwój Polski – powiedziała Jolanta Wiewióra z Banku Gospodarstwa Krajowego.

Laureaci podkreślali w swoich przemówieniach, że nagrody są dla nich pewnego rodzaju drogowskazem na przyszłość oraz potwierdzeniem, że ich działania w obszarze ESG oraz etyki są słuszne i przynoszą wymierne efekty.

– W każdej podróży raz po raz patrzymy na mapę, sprawdzając, czy idziemy we właściwym kierunku. Z naszej perspektywy ta nagroda jest właśnie takim kompasem, dzięki któremu wiemy, że dążymy odpowiednią drogą i nie schodzimy z wytyczonego kursu – powiedział podczas odbierania nagrody Bartosz Stebner, dyrektor Obszaru Zapewnienia Zgodności w Santander Bank Polska.

Długotrwała strategia

Tytuł Super Etycznej Firmy w tegorocznej edycji przypadł 12 laureatom. By otrzymać nagrodę w tej kategorii, musiały one uzyskać miano Etycznej Firmy trzeci rok z rzędu. Celem przyznawania nagród w tej kategorii jest nagrodzenie firm za ich nieustępliwość i długofalowe starania w zakresie etycznych działań.

Nagrody w tej kategorii otrzymali przedstawiciele firm: Allegro, KRUK, ING Bank Śląski, CCC, Abbvie, Grupa ERGO Hestia, Prologis, Kompania Piwowarska, Totalizator Sportowy, Provident Polska oraz Polpharma. Dyplomy wręczyła Wioletta Kandziak, dyrektor wykonawcza ds. kadr, PKN Orlen. Zwróciła się ona do laureatów, apelując, by nie ustawali w swoich etycznych działaniach również w najbliższych latach.

– Dzisiaj sama strategia biznesowa nieoparta na silnych wartościach to za mało. Uważam, że silne podstawy etyczne są szansą na silny biznes. Trzymam kciuki, żeby ta nagroda była początkiem dalszej drogi, a nie końcem zmagań o utrzymanie tak wysokiego poziomu wartości waszych organizacji – podkreśliła Wioletta Kandziak.

Jak przekonują laureaci, długotrwałe sukcesy w zakresie etyki nie są możliwe bez odpowiedniej wizji i wartości, które przyświecają nie tylko na papierze, lecz również podczas codziennej działalności firmy.

WYJĄTKOWE ZAANGAŻOWANIE: W imieniu Lidl Polska nagrodę Lidera Etyki przyjęłaAleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR w Lidl i AnnaPulnar, ekspertka ds. CSR (z lewej).
WYJĄTKOWE ZAANGAŻOWANIE: W imieniu Lidl Polska nagrodę Lidera Etyki przyjęłaAleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR w Lidl i AnnaPulnar, ekspertka ds. CSR (z lewej).

– To, kim jesteśmy, nasze sukcesy na polskim oraz zagranicznym rynku – wszystko to zawdzięczamy temu, że jedna rzecz w naszej firmie się nigdy nie zmieniła. Etyczne działanie jest wartością i wizją, która nie tylko widnieje jako zakładka na stronie internetowej, ale jest czymś, czym żyjemy i czym żyją nasi pracownicy. Te wartości są fundamentem, na którym stoi nasza cała organizacja – powiedziała Urszula Okarma, członkini zarządu KRUK SA.

WYSOKA ODPOWIEDZIALNOŚĆ: KRUK to kolejna spółka będąca tegorocznym Liderem Etyki. Nagrodę odebrała Urszula Okarma, członkini zarządu KRUK SA.
WYSOKA ODPOWIEDZIALNOŚĆ: KRUK to kolejna spółka będąca tegorocznym Liderem Etyki. Nagrodę odebrała Urszula Okarma, członkini zarządu KRUK SA.

Liderzy etyki

Tegoroczna edycja konkursu Etyczna Firma była wyjątkowa, ponieważ po raz pierwszy przyznano nagrody w nowej kategorii Liderzy Etyki. Przypadły one firmom, które wykazały się najlepszymi osiągnięciami na tle pozostałych uczestników, we wszystkich opracowanych przez ekspertów PwC Legal kryteriach. Musiały one udowodnić, że ich działania są zgodne z każdym z aspektów ESG – wdrażają ambitne projekty środowiskowe, przeprowadzają akcje charytatywne, dbają o swoich pracowników, a także wspierają inkluzywność i różnorodność w swoich organizacjach. Tegoroczni Liderzy Etyki musieli również pokazać, że ciągle monitorują oraz raportują swoje działania, dzięki czemu mogą spełniać wymogi regulacyjne oraz potrzeby swoich akcjonariuszy.

Liderami Etyki zostały: Żabka Polska, Allegro, Lidl Polska, KRUK, Intel Technology Poland. Statuetki wręczył przedstawicielom spółek dr Michał Rams.

Firmą, która otrzymała najwięcej punktów w konkursie, była Żabka Polska. Spółka brała udział w plebiscycie po raz pierwszy, od razu zdobywając najbardziej prestiżowe wyróżnienie. Jej przykład pokazuje, że polskie firmy mogą osiągać wielkie sukcesy biznesowe, przykładając przy tym ogromną wagę do kwestii etycznych.

– Jest to docenienie całej naszej aktywności w zakresie budowania odpowiedzialnej i dojrzałej organizacji, która mocno promuje kulturę różnorodności i jest otwarta na wszystkich – powiedziała, przyjmując nagrodę, Małgorzata Wojnowska, dyrektor Działu Prawnego i Compliance, Grupa Żabka.

Organizatorzy konkursu podziękowali wszystkim uczestniczącym firmom za udział w plebiscycie, a także za ogromne starania w obszarze rozwoju wartości i etycznego prowadzenia biznesu. Jest to szczególnie istotne w kontekście tak trudnych wyzwań, z jakimi musiała się mierzyć polska gospodarka na przestrzeni ostatnich kilku lat.

– Spośród 94 firm biorących udział w konkursie po laury sięgnęło 25. Chociaż tylko co czwarty uczestnik został nagrodzony, szczególnie cenne jest to, że wszyscy wykazali się niezwykłą determinacją, w czasach gdy wiele firm po prostu walczy o przetrwanie trudnego okresu, odkładając kwestie etyki i społecznej odpowiedzialności na lepsze czasy. Polscy przedsiębiorcy rozumieją, że nie tylko wynik finansowy definiuje firmę – podziękował wszystkim uczestnikom konkursu za ich starania Grzegorz Nawacki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane