Elementy architektoniczne z siedmiu różnych epok i stylów Europy – od antyku po czasy współczesne. Taki projekt graficzny wygrał w konkursie, w którym uczestniczyli graficy rekomendowani przez 14 europejskich banków centralnych. Jego autorem jest Roberto Kalina z Narodowego Banku Austrii. Na przedniej stronie artysta umieścił okna i bramy – znak otwartości i współpracy. A na odwrotnej – mosty, symbolizujące komunikację i łączność między ludami i narodami. Tam też znajduje się konturowa mapa Europy.
Banknoty o tym samym nominale są jednakowe, niezależnie od miejsca druku, emisji i obiegu. Co innego monety – na awersie pojawia się symbolika integracyjna, zaś na rewersie – przedstawienia uwypuklające odrębności i tradycje narodowe. Dzięki temu że występuje niczym nieograniczony, ponadgraniczny przepływ eurobilonu mamy szansę na pełniejsze poznanie i akceptację naszych sąsiadów ze strefy euro. Autorem projektu strony wstępnej monet jest Luc Luycx z Królewskiej Mennicy Belgijskiej.
Zarówno monety, jak i banknoty ą oznaczone charakterystycznym symbolem euro –
wzorowanym na greckiej literze ε (epsilon) z podwójnym poziomym przekreśleniem.
O takim kształcie zadecydowała Komisja Europejska. Znak symbolizuje korzenie
cywilizacji europejskiej, próby zintegrowania naszego kontynentu i zapewnienia
stabilizacji wewnętrznej. Niektórzy dopatrują się również w symbolu euro
wyzwania dla dolara amerykańskiego – ze względu na wspomniane dwie pionowe
linie.