Pernod Ricard notuje spadek sprzedaży, ostrzega przed słabym okresem

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2025-08-28 10:32

Francuski koncern alkoholowy Pernod Ricard zakończył rok fiskalny 2025 spadkiem sprzedaży. Firma spodziewa się jednak dalszych trudności w pierwszym kwartale nowego roku – przede wszystkim z powodu słabszej sprzedaży w Stanach Zjednoczonych i Chinach oraz utrzymującej się niepewności wokół ceł.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Sprzedaż grupy Pernod Ricard w roku fiskalnym zakończonym 30 czerwca 2025 r. wyniosła 10,96 mld euro (12,83 mld dolarów), co oznacza spadek o 3 proc. Zysk operacyjny z działalności powtarzalnej zmniejszył się o 0,8 proc., do 2,95 mld euro.

Wyniki w dużej mierze odpowiadały oczekiwaniom analityków.

Na rynku amerykańskim sprzedaż spadła o 6 proc., głównie z powodu korekt zapasów dystrybutorów, które – jak zapowiedziała spółka – będą kontynuowane także w bieżącym roku fiskalnym. W Chinach roczna sprzedaż obniżyła się aż o 21 proc. To efekt słabego popytu konsumenckiego oraz nadmiernych zapasów związanych z dochodzeniem antydumpingowym, które dobiega końca.

Perspektywy na rok fiskalny 2026

Pernod Ricard ostrzegł, że w pierwszym kwartale roku fiskalnego 2026 odnotuje dalszy spadek przychodów, szczególnie w Chinach, gdzie prognozowany jest gwałtowny spadek sprzedaży. Poprawa ma nadejść dopiero w drugiej połowie roku.

Firma przewiduje, że skutki nowych barier handlowych w Chinach obniżą jej zysk o ok. 45 mln euro (52,4 mln dolarów), jednak znacznie mniej niż wcześniejsze szacunki mówiące o 140 mln euro. W przypadku ceł w USA – w tym 10-procentowego cła na eksport z Wielkiej Brytanii – łączny wpływ na wyniki ma wynieść 35 mln euro.

Według spółki negatywne efekty taryf mogą zostać częściowo zrównoważone wzrostem cen.

Długoterminowe cele i restrukturyzacja

Producent wódki Absolut i whisky Jameson realizuje plan restrukturyzacji, którego celem jest ograniczenie kosztów i zwiększenie rentowności. Mimo krótkoterminowych problemów spółka potwierdziła prognozy średniookresowe: w latach 2027–2029 oczekuje wzrostu sprzedaży organicznej na poziomie od 3 do 6 proc. rocznie, a także dalszej ekspansji marży.